رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان مازندران خبر داد:

۵۰۰ هزار هميار و فرهنگ‌یار همراه نوروزی پليس راهور مازندران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی پیشنهاد داد که سوابق تخلفات رانندگی افراد در حین واگذاری مسئولیت‌ها لحاظ شود.
کد خبر: ۵۴۷۱۵۲
سوابق تخلفات رانندگی در واگذاری مسئولیت‌ها لحاظ شود

سردار اسکندر مومنی روز سه‌شنبه در هشتمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با بیان این‌که در دنیا و بر اساس شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی میزان کشته‌ها را به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه محاسبه می‌کنند، گفت: به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در دنیا 7.5 نفر کشته می‌شوند و این در حالیست که در آسیا به ازای این تعداد وسیله نقلیه 11 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این‌که در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 8.1 نفر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ما در دهه 80 شمسی با رشد فزاینده درخواست خودرو و تقاضای سفر روبه‌رو بودیم به گونه‌ای که در پایان دهه 80 تعداد خودروها به 16 میلیون وسیله رسید.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به رشد فزاینده و شتابان اخذ گواهینامه و ورود رانندگان جدید به چرخه حمل و نقل، گفت: در ابتدای دهه 80 تنها 13 میلیون نفر موفق به اخذ گواهینامه شده بودند اما در پایان این دهه 30 میلیون نفر گواهینامه اخذ کردند.

وی با بیان این‌که افزایش فزاینده خودرو و رانندگان ما را در دهه 80 با چالش‌هایی روبه‌رو کرد، گفت: 10 مولفه اصلی برای کنترل این رشد فزاینده در نظر گرفته شد که ازجمله می‌توان به تصویب قانون روزآمد، ایمنی راه، خروج خودروهای فرسوده، بیمه و... اشاره کرد که همه این مولفه‌های کاهش تلفات در سایه قانون روزآمد محقق می‌شد.

مومنی با بیان این‌که موضوع ترافیک، اصلی ترین دغدغه مردم و دولت‌هاست، گفت: ترافیک با یک دستور سامان نمی‌یابد و باید اقدامات همگون توسط تمامی دستگاه‌ها اجرایی شود.

وی به تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی پس از گذشت 4چهار دهه اشاره کرد و گفت: این قانون روزآمد دارای پنج ویژگی اصلی بود که از این میان می‌توان به ویژگی‌هایی همچون توجه به حقوق شهروندی، توجه به مسئولیت سایر سازمان‌ها، نقش راه و سیستم امداد و نجات و... و همچنین توسعه سامانه‌های هوشمند و غیره اشاره کرد.

وی با بیان این‌که قانون جدید با توجه به شرایط بومی ایران تصویب شد، گفت: از ابتدای اجرایی شدن این قانون 2.5 میلیون خودرو و وسیله نقلیه شماره‌گذاری و قریب بر یک میلیون و 900 هزار نفر با اخذ گواهینامه جدید به چرخه رانندگان افزوده شد، این در حالی است که تنها 215 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شدند که این آمار کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که با اجرایی شدن این قانون 3000 نفر کمتر کشته و 15 هزار نفر کمتر مجروح شدند، گفت: با اجرایی شدن این قانون 25 درصد از آمار تصادفات کاهش یافت به گونه‌ای که در سال 90 با کاهش تصادفات 12 میلیارد تومان از بروز خسارت جلوگیری شد.

به گفته مومنی، 49 درصد از مصدومان تصادفات در مسیر انتقال و در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که بر اساس میانگین‌های جهانی این مهم باید به 20 درصد برسد.

وی بار دیگر با تاکید بر این‌که جریمه هدف نیست بلکه بازدارندگی رانندگان از بروز تخلفات هدف اصلی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: با اجرایی شدن این قانون و همچنین اقدامات صورت گرفته بیش از 20 درصد از تخلفات کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که امیدواریم در پایان سال 91 میزان کشته‌های تصادفات به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه به هفت نفر برسد، گفت: ما توانستیم با انجام اقدامات فنی و فرهنگی از رتبه‌های اول دنیا در میزان تلفات تصادفات به رتبه‌های میانی برسیم.

به گفته مومنی، در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 24 نفر جان خود را از دست می‌دادند اما در حال حاضر این رقم کشته‌ها به 8.1 تن رسیده است.

به گزارش ایسنا، مومنی با بیان این‌که در ابتدای دهه 80 با وجود 4.5 میلیون خودرو، 20 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، گفت: در اواسط این دهه میزان کشته‌ها به 28 هزار نفر رسید و اگر این آهنگ کشته‌ها ادامه می‌یافت باید در پایان دهه 80 به انتظار 55 هزار کشته در تصادفات می‌نشستیم. اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در پایان دهه 80 شاهد سیر نزولی کشته‌ها بوده‌ایم و امیدواریم این رقم به زیر 19 هزار کشته برسد.

مومنی در ادامه کاهش کشته‌ها را یک کار اتفاقی و دفعی ندانست و گفت: پشت تمامی این اقدامات، کارهای مطالعاتی و علمی است به گونه‌ای که کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی طرح‌های تحقیقاتی زیادی انجام داده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان این‌که این مهم ثمره تلاش تمامی کارکنان و پرسنل نیروی انتظامی بوده است، گفت: در انجام طرح‌ها و ماموریت‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس تدابیر فرمانده ناجا از ظرفیت دیگر پلیس‌ها نیز استفاده می‌کند به گونه‌ای که در طرح نوروزی امسال 30 درصد از پتانسیل پلیس راهور از دیگر بخش‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که قانون جدید روز آمد توانست تاثیر شگرفی در کاهش تصادفات و تخلفات داشته باشد، گفت: با این حال باید در سال‌های آتی تغییر پارادایمی در این حوزه داشته باشیم و با اقدامات عملیاتی و بسترهای مختلف و همچنین ظرفیت قانون جدید بر این حوزه تغییر نگاهی به مسأله ترافیک ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین، سیستم هوشمند و... در کنترل ترافیک گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و با توجه به افزایش حجم سفرها دیگر نمی‌توان به شیوه سنتی ترافیک را کنترل کرد.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مسائل ترافیکی در تراز اول مطالبات انضباط اجتماعی مردم قرار گرفته است، گفت: می‌توان در واگذاری سمت‌ها، مسئولیت‌ها و حتی استخدام افراد سوابق راهنمایی و رانندگی آنان را بررسی کرد.

وی در پایان با بیان این‌که در نظر گرفتن سوابق رانندگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها و حتی استخدامات در دنیا مرسوم است، گفت: مطمئنا لحاظ شدن سوابق تخلفات رانندگی افراد در واگذاری مسئولیت‌ها می‌تواند گام مهمی در کاهش تخلفات داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها