نخست‌ وزیر ترکیه از صدراعظم آلمان در سفر دو روزه‌اش به این کشور درخواست کرد تا از تلاش‌های ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت کند.
کد خبر: ۵۴۴۶۵۰
ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا این‌بار به مرکل التماس کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر دو روزه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه با هدف افزایش روابط دوجانبه با آنکارا صورت گرفته است، اما مرکل پیش از این سفر با اشاره به مساله اتحادیه اروپا گفت که از آغاز فصل جدیدی در این مذاکرات حمایت می‌کند. با این حال تاکید کرد که در این راه، مذاکرات بلندمدت و مفصلی پیش‌رو است.

مرکل پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌ وزیر ترکیه گفت، وی همچنان نسبت به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تردید دارد.

این چندمین بار است که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا کشورهای دیگر را واسطه قرار می‌دهد. پیشتر نیز اردوغان از رایزنی‌های خود با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه خبر داده بود اما پس از برکناری سارکوزی تلاش ترکیه راه به جایی نبرد.

صدراعظم آلمان در گذشته از "مشارکت محرمانه" میان ترکیه و اتحادیه اروپا حمایت کرده بود. ترکیه در ابتدا در سال 1987 برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داده بود. مذاکرات رسمی در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شد اما به خاطر مناقشات با قبرس اروپایی که یکی از اعضای اتحادیه اروپا است، این روند پیشرفت کمی داشته است. مسائلی چون نگرانی در خصوص مساله حقوق بشر، روزنامه‌نگاران زندانی و درگیری داخلی با اقلیت کرد ترکیه نیز سبب شده تا مخالفت‌های بسیاری در اروپا در خصوص پذیرش پیشنهاد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ایجاد شود.

مرکل همچنین اعلام کرد: با وجود این حقیقت که من تردیدهای بسیاری در خصوص عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا دارم اما آلمان می‌خواهد که این روند پیشرفت کند. ما در حال برگزاری مذاکراتی با رهبران ترکیه هستیم که هنوز نتایج آن مشخص نیست.

مقامات بروکسل اعلام کرده‌اند، ترکیه تنها 35 بخش از سیاست‌های عضویت در اتحادیه اروپا را محقق کرده و در کسب استانداردهای اتحادیه اروپا در خصوص مسائل حقوق بشر و آزادی شکست خورده است.

عبدالله گل، رئیس‌ جمهوری ترکیه نیز پس از اردوغان میزبان آنگلا مرکل بود. صدراعظم آلمان روز یکشنبه از حدود 300 سرباز آلمانی که به همراه سامانه دفاع موشکی پاتریوت در استان قهرمان ماراش مستقر هستند دیدن کرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها