معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد:

وجود 85 میلیون هکتار مرتع در کشور

افزوده شدن یک میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور

مدیر کل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها،‌ مراتع و آبخیزداری کشور گفت:‌ آخرین نقشه‌ها نشان می دهد، یک میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور افزوده شده است.
کد خبر: ۵۴۳۵۶۶
افزوده شدن یک میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور

کامران پورمقدم افزود: البته این میزان بر اساس تعریفی است که از جنگل‌ ارائه شده است و گرنه میزان جنگل‌های دست کاشت بسیار بیشتر از این مقدار است.

وی ادامه داد: جنگل، زمینی(اعم ازخشکی و آبی) است که عمدتاً از درخت و درختچه همراه با سایر رستنی‌های خشبی و علفی خودرو پوشیده شده باشد مشروط به آن که مساحت آن کمتر از نیم هکتار و تاج پوشش درختی آن به طور طبیعی کمتر از پنج درصد نباشد، جنگل محسوب می‌شود که با این تعریف هنوز سطوحی که جنگل‌کاری شده و درختان آن نهال است، جزو سطوح اضافه شده جنگل‌ها محسوب نمی‌شود.

مدیر کل امور جنگلی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه سال گذشته 50 هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری داشته‌ایم افزود: طبق برنامه پنجم توسعه و طرح صیانت از جنگل‌ها باید 500 هزار هکتار به جنگل‌های کشور افزوده شود.

به گفته وی از آنجا که فصل رویش جنگل‌های خلیجی - عمانی طولانی‌تر از دیگر نواحی جنگلی است عملیات جنگل‌کاری در این مناطق بیشتر انجام می‌شود.

سطح جنگل‌های کشور شش میلیون هکتار افزایش پیدا می‌کند

پورمقدم به ماده 15 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و  گفت: بر اساس این قانون طی 10 سال شش میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور افزوده شده و سرانه جنگل‌ها به ازای هر نفر از 1700 مترمربع به 2500 متر مربع می‌رسد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این میزان، 50 درصد عملیات جنگل کاری توسط دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مانند شهرداری‌ها، بسیج سازندگی و شهرک‌های صنعتی صورت گرفته و 50 درصد دیگر آن در قالب طرح‌های صیانت و آبخیزداری و بیابان زدایی انجام می‌شود.

آمار مشخصی از سطح تخریب جنگل‌ها وجود ندارد

مدیر کل منابع امور جنگلی سازمان جنگل‌ها در خصوص میزان تخریب جنگل‌های کشور اظهار کرد: در برخی مناطق کشور به دلیل اجرای عملیات عمرانی مانند احداث سد و بزرگراه مقداری از سطح جنگل‌ها تخریب می‌شود اما نمی‌توان با جمع بستن این سطح، میزان تخریب جنگل‌ها را مشخص و آمار دقیقی را برآورد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در هر جایی از کشور که جنگلی تخریب می‌شود دو یا سه برابر آن جنگل‌کاری صورت می‌گیرد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها