هفته قبل در خبرها داشتیم که دوسوم پزشکان عمومی در مشاغل دیگری، غیر از حرفه پزشکی کار می‌کنند و این خبر تاسف‌بار به این معنی بود که نظام آموزش پزشکی کشور طی سالیان سال، نتوانسته است همسو و همگام با نیازهای جامعه، پزشک عمومی تربیت کند.
کد خبر: ۵۴۳۳۶۸
زنگ خطر بیکاری برای پزشکان متخصص

در واقع، وجود این حجم عظیم از پزشکان عمومی بیکار، نه تنها از یک نقص راهبردی در نظام آموزش پزشکی کشور خبر می‌دهد بلکه بخوبی نشان می‌دهد که وزارت بهداشت هم نتوانسته برای جذب این پزشکان بیکار در مناطق محروم کشور، راهکاری مفید و عملی اتخاذ کند.

اما روز گذشته، معاون آموزشی وزارت بهداشت نسبت بوقوع اتفاق تازه‌تری در نظام سلامت ایران خبر داد که در صورت گسترش آن به سایر حوزه‌های تخصصی علوم پزشکی، باید در نظام آموزش پزشکی کشور تجدیدنظر اساسی شود.

بهرام عین‌اللهی به فارس گفته است: برخی رشته‌های تخصصی به دلیل ظرفیت بالا، جای پزشکی عمومی را گرفته است و آنقدر تعدادشان زیاد است که نمی‌توانیم اشتغال برایشان ایجاد کنیم.

به بیان دیگر، حالا نه تنها باید برای بیکاری پزشکان عمومی چاره‌ای بیندیشیم، بلکه باید برای خطر بیکاری برخی پزشکان متخصص هم نگران باشیم.

اگرچه به قول این مقام مسئول، این شرایط ناگوار فقط دربرخی تخصص‌های پزشکی مثل رشته اطفال اتفاق افتاده است، اما اصلا بعید نیست که در صورت ادامه این شرایط و جذب بی حساب و کتاب دانشجوی پزشکی در مقطع دستیاری، سایر تخصص‌های پزشکی هم به مرحله اشباع و بیکاری برسند.

همچنین جایگزین شدن پزشک متخصص به جای پزشک عمومی، نه تنها به بیکاری پزشکان عمومی دامن می‌زند، بلکه موجب خواهد شد که نظام سلامت ما تنها از قسمتی از توانایی‌های یک پزشک متخصص بهره ببرد.

بی‌شک اگر دانشجویی پس از صرف حدود 12 سال زمان برای دریافت مدرک تخصص پزشکی، نتواند همسو با مهارتش کاری پیدا کند، این موضوع به معنای هدر رفتن هزینه‌های آموزش این دانشجو، سوخت شدن سرمایه‌های علمی کشور و سوء مدیریت در نظام جذب دانشجوی پزشکی نیز تعبیر خواهد شد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
نام علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
۰
۰
رشته پزشكی مانند بقیه رشته هاست. این باور غلط كه پزشكی فراتر از رشته های دیگر است به اشتباه رایج شده. خوب پزشك هم میتواند بیكار بماند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
۰
۰
پزشكی فقط اسمش دهن پركنه وگر نه هم پول توش نیست هم اعتبار به درد سرش نمیارزه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
۰
۰
فقط مردم خودشان رشته پزشكی را بزرگ جلوه میدهند. بیشتر رشته ها هم اكنون بهتر از رشته پزشكی هستند. هفت سال در دانشگاه تحصیل كن بعد هجده ماه دوره انترنی وبعد دو سال طرح و بعد از آن بیكاری
احمد
Spain
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
۱
۰
بابا این همه مهندس بیكار پس چرا به حال این بدبختا فكری نشد كه حالا به حال پزشكا فكر بشه
arash
-
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
دوستان عزیز در رد این نظر كه این حجم از پزشك عمومی بیكار داریم همین بس كه اكثر سایت ها و روزنامه های استخدامی پزشك با حقوق بالای 6 تومن(به جز تهران) دارند. پزشك بیكار داریم ولی پزشكی كه با یك شغل دیگه درآمد بالاتر از 10 تومن داره یا پزشكی كه تن به كار در مناطق محروم نمیده. پزشكان متخصص كه در این ممكلت خدایی میكنند
این گونه سیاه نمایی ها رو باور نكنین و خیالتون راحت پزشكی تا سالهای سال اشباع نمیشه چون جمعیت پیر میشه و مردم هم نمی تونن برای سلامت خودشون خرج نكنن

نیازمندی ها