تولد سالانه 40 هزار نوزاد معلول در کشور

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که آمار مشخصی از تولد نوزادان معلول یا دارای اختلالات ژنتیک وجود ندارد، گفت: با توجه به آمار جهانی حدس می‌زنیم در طول سال بین 30 تا 40 هزار نوزاد معلول یا دارای اختلال ژنتیک در کشور متولد می‌شود.
کد خبر: ۵۴۲۵۲۳
تولد سالانه 40 هزار نوزاد معلول در کشور

به گزارش ایسنا، مینو رفیعی افزود: 50 درصد از ناشنوایی‌ها، نابینایی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها قابل پیشگیری و 100 درصد بیماری‌های متابولیک قابل شناسایی و پیشگیری است.

وی خطر به دنیا آمدن بچه‌های دارای مشکل در ازدواج‌های فامیلی را دو تا سه برابر نسبت به ازدواج‌های غریبه بیشتر دانست و عنوان کرد: همچنین خطر اختلالات ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی نزدیک مانند پسرعمو و دخترعمو تا شش برابر نسبت به ازدواج‌های غریبه افزایش می‌یابد.

رفیعی با بیان این‌که آمار مشخصی در ارتباط با ازدواج‌های فامیلی در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: فقط می‌دانیم در کشور در مناطقی که دارای قومیت و شرایط قومی قبیله‌ای است، آمار ازدواج‌های فامیلی بسیار بالاست.

وی افزود: سال گذشته 90 هزار مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک داشته‌ایم که 70 درصد آن به علت ازدواج فامیلی بوده و 30 درصد دیگر یا فرد، خود معلول بوده یا فرزند معلول داشته یا با سقط‌های مکرر مواجه بوده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 800 هزار ازدواج در کشور صورت می‌گیرد که می‌توان گفت 5 درصد آن ازدواج‌های فامیلی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها