گزارش

پل تاریخی گاومیشان تَرَک برداشت

پل‌ تاریخی گاومیشان یکی از شاخص‌ترین پل‌های دوره ساسانی به شمار می‌رود که هم اکنون نه‌تنها بخش مرکزی آن به طور کامل تخریب شده که ترک‌های بی‌شمار در طاق بخش شمالی سبب نگرانی کارشناسان شده است.
کد خبر: ۵۴۲۱۶۷

این پل روی رود سیمره، پس از تلاقی رود کشکان و در جاده دره‌شهر، بعد از روستای بابا خوارزم قرار گرفته است. با این که طاق این پل شکسته اما گفته می‌شود که دیگر چشمه‌های پل سالم مانده‌است. با وجود این کارشناسان از ترک‌هایی می‌گویند که بر طاق بزرگ بخش شمالی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، چندی پیش رسانه‌ها از پایان مرمت پل گاومیشان در شهرستان دره شهر استان ایلام گفته بودند. آنها اعلام کردند با پایان مرمت، گاومیشان در انتظار گردشگر است.

اما چندروز پیش وقتی میلاد وندایی‌ باستان‌شناس، از این پل دیدن کرد، چند ترک عمیق روی طاق بزرگ بخش شمالی پل مشاهده کرد. اظهارات این‌ باستان‌شناس این گونه است: «پل تاریخی گاومیشان یکی از عظیم‌ترین پل‌های دوره‌ ساسانی محسوب می‌شود که از معماری خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است. با توجه به ‌این که بخش مرکزی این پل بر اثر گذر زمان کاملا تخریب شده، اما طاق بزرگ دیگری در بخش شمالی پل هنوز سالم است که هم‌اکنون وضع مناسبی ندارد».

وندایی معتقد است، پایه‌های این طاق ترک خورده و در حال فرسایش است در زیر طاق نیز شاهد چند ترک شاخص هستیم.

وی با تاکید بر این که خروش رودخانه خروشان سیمره و سیلاب‌هایی که به صورت فصلی به وجود می‌آید می‌تواند سبب لرزش در پایه‌های پل شود، ادامه داد: از یک سو سیلاب‌های رودخانه و از طرف دیگر حجم انبوه مردم و بازدیدکنندگان که ناآگاهانه با رفتن روی پل و داخل آن سبب تخریب‌ می‌شوند از مهم‌ترین عوامل فرسایش و به وجود آمدن ترک‌های موجود است.

وندایی با بیان این که این پل نیاز به یک پایگاه حفاظتی دارد، افزود: هم‌اکنون حتی یک محافظ در منطقه بر این پل نظارت ندارد، همین عامل باعث می‌شود هر روز بر تخریب‌های این پل افزوده شود. این در حالی است که پل گاومیشان نیازمند برنامه‌ مدون مرمتی و حفاظت سالانه است. در غیر این صورت مسئولان میراث فرهنگی منطقه باید جوابگوی این همه ناکارآمدی و تعلل در حفاظت از این اثر شاخص باشند.

پل تاریخی گاومیشان از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است که اکنون فقط یکی از این چشمه‌ها سالم است و ارتباط چشمه‌ها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز است. این پل بسیار فنی و پیچیده ساخته شده است بطوری که رقیبی جدی برای پل‌های مهم به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها