امیدواری علی نژاد به المپیکی شدن ووشو؛

علی نژاد: ووشو برای المپیکی شدن یک هشتم شانس دارد

کد خبر: ۵۴۰۹۱۹
کاراته و ووشو جای کشتی را می گیرند


حجت اله اکبرآبادی
در شرایطی که هنوز و با گذشت 48 ساعت از خبر حذف کشتی از بازیهای المپیک ، هضم این خبر برای دوستداران این رشته سخت به نظر می رسد ، قرار است در نشست بعدی کمیته اجرایی کمیته بین المللی المپیک در سن پترزبورگ روسیه ، راجع به حذف قطعی کشتی و راهیابی چند رشته جدید به المپیک تصمیم گیری شود . بیسبال و سافتبال، کاراته، ورزش‌های اسکیتی، ورزش‌های صعودی (صخره نوردی)، اسکواش، ووشو و موج‌سواری(ویکبوردینگ) هفت رشته جدیدی هستند که قرار است در اجلاس بعدی  IOCدر سن پترزبورگ از خود برای راهیابی به بازیهای المپیک دفاع کنند . ضمن آنکه مسوولان کشتی جهان نیز این فرصت را خواهند داشت دلایل و استدلال های خود را برای بقاء این رشته در المپیک ارایه دهند تا مسوولان ارشد کمیته بین المللی المپیک و از جمله ژان روگ ، راجع به این موضوع تصمیم قطعی خود را بگیرند . هر چند که برپایی این اجلاس در سن پترزبورگ خود جای امیدواری است تا مسوولان روسیه  که کشتی در کشورشان دارای قدمت و پیشینه ای تابناک است ، از جایگاه این رشته برای ماندگاری در المپیک دفاع کنند ، اما بدون آنکه بخواهیم پیش داوری در این مورد خاص که به منافع ملی ورزش ایران نیز رابطه مستقیمی دارد ، داشته باشیم ، باید گفت که احتمال بقاء کشتی در عرصه بازیهای المپیک ضعیف به نظر می رسد .
در حقیقت وقتی هیات اجرایی IOC در حکم اولیه شان ،رای به حذف کشتی داده اند این مساله حکایت از استدلال هایی قوی پشت رای داده شده دارد و خوش بینانه است اگر تصور کنیم می توان با دامن زدن به فضای رسانه ای ، رای تصمیم گیران کمیته بین المللی المپیک را تحت شعاع قرار داد . از آنجا که مسوولان فدراسیون جهانی کشتی (فیلا ) نیز طی این سالها نتوانسته اند اقدامی تاثیر گذار در جهت رونق بخشی و جذاب شدن مبارزه های این رشته صورت دهند ، الا آنکه با قوانین من در آوردی خویش ، کشتی را از غنای فنی و تکنیکی انداخته اند ]، انتظار از رافی مارتینتی ، رییس سوییسی فیلا ، انتظار واقع بینانه ای نخواهد بود ، مگر آنکه کشورهای کشتی خیزی چون روسیه ، ایران ، ترکیه ، آذربایجان ، بلغارستان ، کوبا و ... طرح مدون و قابل دفاعی در این زمینه به  IOC ارایه دهند .
به هر صورت و در شرایطی که حذف کشتی برای ورزش ایران ضربه ای جبران ناپذیر به حساب خواهد آمد ، در بین رشته های پشت خط مدعی حضور در المپیک ، ما دو رشته ووشو و کاراته را داریم که با توجه به موجودیت و سرمایه های ارزشمندی که در سطح داخلی از آن برخورداریم ، می توانیم امیدوار باشیم که به جای قهرمانان کشتی ، این بار ورزشکاران ووشو و کاراته ، پرچم افتخار ورزش ایران را در عرصه بازیهای المپیک به اهتزاز در خواهند آورد . طی این سالها قهرمانان کاراته و ووشو ایران در عرصه بازیهای آسیایی خوش درخشیده اند و از آنجا که منشاء این دو رشته ، قاره کهن آسیاست ، می تواند به درستی پیش بینی کرد که قهرمانان کاراته و ووشو با راهیابی به المپیک ، خواهند توانست  دامنه افتخارات خود را در این بازیها نیز تداوم بخشیده و خلاء بزرگ حضور کشتی در المپیک را پوشش دهند  .
بدیهی است در چنین شرایطی مسوولان ورزش به عوض گرفتن زانوی غم به سینه ، باید راهبردهای توسعه ای هر چه بیشتر ووشو و کاراته را در سطح کشور مورد توجه قرار دهند . رشته هایی که اتفاقا با اقبال نوجوانان و جوانان نیز مواجه هستند و تجربه نشان داده ، استعداد قهرمانی ورزش ایران در ووشو و کاراته بالاست .

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها