گردشگران، «میوه حقوق بشر» می‌چینند

طرح ابتکاری در نزدیکی آرامگاه کوروش + عکس

گل‌سنگ‌های خطرناک، آرامگاه کورش را تهدید می‌‌کند

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از وجود گل‌سنگ‌های خطرناک در آرامگاه کورش کبیر خبرداد که به رصد و پایش بیشتری توسط مرمتگران نیاز دارد.
کد خبر: ۵۴۰۵۲۵
گل‌سنگ‌های خطرناک، آرامگاه کورش را تهدید می‌‌کند

به گزارش ایسنا، پریسا محمدی با بیان این ‌که سه نوع گل‌سنگ وجود دارد، توضیح داد: از یک گونه آن حدود صد مورد و از گونه‌ای دیگر بیش از 230 مورد در آرامگاه کورش دیده شده است. همچنین یک نوع گل‌سنگ بسیار خطرناک وجود دارد که می‌تواند سنگ را تخریب کند و اولین‌بار در سال 2003 میلادی شناسایی شد که حدود 90 مورد از آن در قسمت شمال آرامگاه کورش گزارش شده است.

وی ادامه داد: تغییر ظاهر سنگ، خورده شدن، ایجاد حفره، لایه‌لایه شدن سنگ و انحلال کریستال‌های آن از جمله نشانه‌های وجود گل‌سنگ است. هر تغییری در آب و هوا می‌تواند سرعت رشد گل‌سنگ‌ها را تغییر دهد؛ به این ترتیب ممکن است در جاهایی قصد کم کردن رطوبت را داشته باشیم، ولی رشد گل‌سنگ‌ها افزایش یابد.

محمدی با تاکید بر این ‌که مرمت سنگ‌ها با استفاده از سیمان باعث رشد گونه‌های جدید گل‌سنگ در آثار باستانی شده است، افزود: مرمت‌های بدون پایش، خسارت بیشتری را نسبت به مرمت نکردن به آثار می‌زنند؛ به همین دلیل بهتر است مرمتگران بخش‌هایی از یک اثر را که مرمت می‌کنند پس از مدتی رصد کنند تا شرایط قبل و بعد از مرمت مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها