همین موضوع نشان میدهد که حمید سبزواری توانسته تضمین بسیار خوبی را از این شعر حافظ داشته باشد و آن را در سرود انقلابی «بوی گل سوسن و یاسمن آید» در ذهن مردم ماندگار کند.
آهنگسازی این اثر را هم محمدعلی ابرآویز انجام داده است.
این آهنگساز 18 قطعه سرود انقلابی را آهنگسازی کرده است.
این سرود برای ورود امام ساخته و اجرا شده است. در این سرود نیز همچون اغلب سرودهای انقلابی ایران از ریتم 4/4 استفاده شده و سازهای کوبهای طبل و سنج در آن نقش مهمی دارند. این سرود توسط گروه کر اجرا شده است.
بوی گل سوسن و یاسمن آید
عطر بهاران کنون از وطن آید
جان ز تن رفتگان سوی تن آمد
رهبر محبوب خلق از سفر آمد
دیو چو بیرون رود فرشته در آید
بگذرد این روزگار تلختر از تلخ
بار دگر روزگار چون شکر آید...
«آزادی» این سرود با این بیت شروع میشود: «به لاله در خون خفته».... شعر این سرود را مجتبی میرزاده نوشته است. البته تنظیم آهنگ نیز از مجتبی میرزاده است که پس از انقلاب بیش از 100 آهنگ انقلابی و مناسبتی ساخته و با سنج، طبل و... تنظیم کرده است.
مجتبی میرزاده از نوازندگان برجسته ویلون و کمانچه بود و شاگردان بسیاری تربیت کرد.
قسم به اسم آزادی
به لحظهای که جان دادی
به قلب از هم پاشیده
شهید در خون غلتیده
که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید
که راه ما باشد آن راه تو، ای شهید
همه به پیش
همه به پیش
به یک صدا
«جاویدان ایران
عزیز ما»
یکی از سرودهای انقلابی ماندگار «ایران ایران» است که با صدای رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون خوانده شده است.
شعر این اثر را افشین سرفراز سروده و فریدون خشنود هم آهنگسازی آن را انجام داده است.
منتقدان میگویند با وجود اینکه در سالهای نخست پیروزی انقلاب، موسیقی پاپ بسیار کمرنگ بوده است، اما این اثر توانسته با بهره گرفتن از شعر تاثیرگذار و همچنین آهنگساز توانا و خواننده خوبش در میان مردم جا باز کند.
از نکات جالب شعر تکرار «الله الله الله لا اله الا الله» است که به جذابیت اثر افزوده و آن را برای مخاطب به یادماندنی کرده است.
... ایران ایران ایران رگبار مسلسلها
ایران ایران ایران رگبار مسلسلها
ایران ایران ایران مشته شده بر ایوان!
ایران ایران ایران رگبار مسلسلها مشته شده بر ایوان!
الله الله الله الله
لا اله الا الله
لا اله الا الله...
«سرودآوران سپیده» اولین سرودی است که پس از تسخیر تلویزیون در بهمن ۵۷ پخش شد. این شعر هم از سرودههای سیاوش کسرایی است که توسط گروه کر خوانده شده است.
ای سرودآوران سپیده
ای شهیدان در خون تپیده
مژده! مژده! شد ستم گم
خشم مردم
باز علم کرد پرچم کاوه از دادخواهی
تا رباید از سر بدکنش تاج شاهی
ای فتاده به زنجیر
یک جهش مانده تا برکنی دام
یک قدم مانده، یک خیز، یک گام
بشکنی این قفس...
«بهاران خجسته باد» هم یکی از معروفترین و نخستین سرودهایی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ و سقوط نظام شاهنشاهی توسط علی بهزادی سروده شد و آهنگسازی آن را کرامتالله دانشیان انجام داده است.
هوا دلپذیر شد، گل از خاک بردمید
پرستو به بازگشت زد نغمه امید
به جوش آمدهست خون درون رگ گیاه
بهار خجستهفال، خرامان رسد ز راه
بهار خجستهفال، خرامان رسد ز راه
به خویشان، به دوستان، به یاران آشنا
به مردان تیز خشم که پیکار میکنند
به آنان که با قلم، تباهی دهر را
به چشم جهانیان پدیدار میکنند
بهاران خجسته باد، بهاران خجسته باد
حمید سبزواری «خمینی ای امام» را با همه عشقی که به امام داشت سروده بود و سیدحمید شاهنگیان هم آهنگسازی آن را انجام داد و گروه کر هم آن را خواند.
شاهنگیان علاوه بر ساخت، این سرود را روز 12بهمن 57 به همراه یک گروه کر در فرودگاه اجرا کرد.
گفته میشود شاهنگیان سرود خمینی ای امام را قبل از آنکه ورود امام به ایران قطعی شود، با تلفیق دو شعر از حمید سبزواری ساخته است.
شاهنگیان در سالهای قبل از انقلاب نیز سرودهای ملی و میهنی بسیاری ساخت که ویژگی مشترک همه آنها استفاده نکردن از ساز در اجرا بود. وی این سرودها را پشت نوارهای کاست صدای امام ضبط میکرد.
خمینی ای امام، خمینی ای امام
ای مجاهد ای مظهر شرف
ای گذشته ز جان در ره هدف
هر زمان میرسد از تو این ندا
ای اسیران و مستضعفان به پا
زیر بار ستم زندگی بس است
نزد طاغوتیان، بندگی بس است
بود شعار تو به راه حق پیام
ز ما تو را درود
ز ما تو را سلام
«بانگ آزادی» هم یکی دیگر از سرودههای حمید سبزواری است که محمد گلریز خوانده است. گلریز و سبزواری هر دو از افراد پرکار این دوره هستند. «بانگ آزادی» هم یکی از سرودهای دوستداشتنی و زیبای این دوران است.
این بانگ آزادیست
کز خاوران خیزد
فریاد انسانهاست
کز نای جان خیزد
اعلام توفانهاست
کز هر کران خیزد
آتشفشان قهر ملتهای دربند است
حبلالمتین تودههای آرزومند است
دشمن بداند ما
موج خروشانیم
زاییده بحریم
فرزند توفانیم
در سنگر اسلام
بگذشته از جانیم
«برخیزید» هم سروده حمید سبزواری است و توسط گروه کر خوانده شده است. سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» در بهشت زهرا اجرا شد که از دیگر کارهای مشترک سبزواری و شاهنگیان است.
برخیزید ای شهیدان راه خدا
ای کرده بهر احیای حق جان فدا
کز قطره قطره خون پاک شما
میروید تا ابد در وطن لالهها
برخیزید، برخیزید
برخیزید رهبر آمد کنون در کنارتان
تا سازد غرقه در بوسه خاک مزارتان
تا گیرد خون بهای شهیدان ز اهرمن
باز آمد رهبر ما پی یاری وطن
برخیزید برخیزید
«من ایرانیم» را شاعر فقید سپیده کاشانی سروده و محمدعلی کیانینژاد یکی از بزرگان موسیقی ایران آهنگسازی کرده است. این اثر را با صدای محمد گلریز در ایام دهه فجر از رسانه ملی بارها شنیدهایم.
به خون گر کشی خاک من، دشمن من
بجوشد گل اندر گل از گلشن من
تنم گر بسوزی، به تیرم بدوزی
جداسازی ای خصم، سر از تن من
کجا میتوانی، ز قلبم ربایی
تو عشق میان من و میهن من
مسلمانم و آرمانم شهادت
تجلّی هستیست، جان کندن من
سرود «بهمن خونین جاویدان» با این مطلع آغاز میشود، «آمده موسم فتح ایمان، شعله سر زد افق نور ایمان» این سرود که به نام آمده «موسم فتح ایمان» نیز شناخته میشود توسط حمید شاهنگیان ساخته شده و با گروه کر و بدون استفاده از هیچسازی اجرا شده است.
حمید شاهنگیان پیش از این در جایی گفته بود ابتدا یک بار سرود را میخواندم و آن را ضبط میکردم، بعد آن را پخش میکردم و دوباره همراه با صدای نوار میخواندم و آن را روی یک ضبط صوت دیگر ضبط میکردم. همین کار را چند بار انجام میدادم تا کار به صورت اجرای یک گروه سرود دربیاید ضمن اینکه نوارها را در زیرزمین خانه آماده میکردم که به خودی خود نوعی حالت اکو به صدا میداد.
آمده موسم فتح و ایمان
شعله زد بر افق نور قرآن
در دل بهمن سرد تاریخ
لاله زد، زد زخون شهیدان
لاله آمده سرخ عشقند
سرنوشت تو با خون نوشتند
پیکر پاکت ای جان به کف را
از ازل با شهادت سرشتند
بهمن خونین جاویدان
تا ابد زنده یاد شهیدان
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم