عناوین روزنامه‌های صبح دوشنبه

گزارشی از میلیاردر پرونده مرتضوی و لاریجانی

عناوین روزنامه‌های صبح چهارشنبه

عقدکنان با مرگ

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون پیش فروش دوباره سکه،رئیس پارلمان اروپا:اروپا در حال احتضار است،آمریکا در سوریه عقب نشست،تنگه چزابه دلتنگ دلاوری‌های علیمردانی،عقدکنان با مرگ،جزئیات جدید از شبکه روباه،متهم به محاربه:انگیزه‌ای نداشتم!،تبانی قطر و لبنان افشا شد،زیان میلیونی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو،دو طرح برای مهار سکه و ارز و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۳۸۶۲۰
عقدکنان با مرگ

سیاست روز:عقدکنان با مرگ
 
نوارهای قرمزرا می‌کشند؛ دیگر باید آماده شد. آماده محاکمه یک جوان ۲۳ ساله که چندی پیش به دلایلی که همه جمع شده بودند تا آن را بشنوند در یک محله قدیمی تهران شروع به قمه‌کشی و ایجاد رعب و وحشت نموده بود.

حسین با لبخند وارد می‌شود؛ گویا شاد است که معروف شده است. اصلاح سر و صورتش از او یک انسان دیگر ساخته است، جوانی که همانند هر آدم دیگری می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد.

لباس آبی و سورمه‌ای پسرک آدم‌ را یاد دالتون‌ها می‌اندازد. دالتون‌هایی که در غارت قطار و بانک تخصص نابی داشتند؛اما جوانک خوش خنده قصه امروز ما یک دالتون آمریکایی نیست. نمی‌دانم شادی او از چه روست اما پسرک در هوای همین شادی‌های سرخوشانه است که قاضی صلواتی وارد می‌شود.

ورودی که تقابل خنده و گریه را هویدا می‌کند. آقای قاضی اخم بزرگی به چهره دارد. مرد پرتجربه‌ای که به خوبی می دانست آخر این قصه به کجا می‌رسد؟ به فراسوی نیستی.

مراسم با تلاوت قرآن شروع می‌شود. چشم می‌دوزم به پسرک تا ببینم عکس‌العمل او چیست و حسین آرام و آسوده نشسته است.

دوست دارم او را از روبرو ببینم تا عکس‌العملش را در برابر صدای خشن و زبر قاضی صلواتی جویا شوم.

آقای قاضی که تلخی خاصی در نگاهش موج می‌زند در ابتدای سخنانش دهه فجر را گرامی داشته و در یک ظهرانه زمستانی شروع رسمی دادگاه را اعلام می‌کند.

دادگاه شروع شده است و باید گوش خود را به نماینده دادستان دادگاه بسپاریم که می‌خواهد کیفرخواست متهم را قرائت کند.

آنجور که از قبل می‌دانم و بار دیگر هم از تریبون رسمی دادگاه اعلام می‌شود حسین یا همان متهم این قصه اهل تهران است و متولد ۱۳۶۷.

مجرد باسواد سابقه‌داری که در تاریخ ۲۴ مهرماه امسال خیابان شهید مدنی شمالی را مکان مناسبی برای اجرای سناریو خود می‌داند.

سناریو خشنی که در آن یک چاقوی قصابی را برداشته و ۱۱ نفر را مجروح می‌کند؛ بازی تلخی که در انتهایش یک نفر به دیار مرگ فرستاده شد.

قاضی سیفی که می رود متهم در جایگاه قرار می‌گیرد تا از خودش بگوید. از اینکه سوادش در حد سیکل است و پیک موتوری شغل برگزیده اش.پسرکی که جنون آنی را دلیل رفتار خود دانسته و تقاضای عفو دارد.

حسین هم خوب می‌داند که امام حسین چه جایگاهی در بین مردم ایران دارد و پس از شرح داستان آن روز با زیرکی می‌گوید که البته من پس از این اقدام در محضر امام حسین توبه کرده‌‌ام. گویا در آن روزها حرم تازه‌ساز امام حسین در ایران بوده و حسین به طواف آن در قم رفته و از این امام معصوم خواسته که تاوان اشتباهش را ساده بنویسد.

پسرک از سوی دیگر تقابل سنت و مدرنیته را به خوبی نشان می‌دهد چرا که معتقد است کار آن روزش نتیجه جادو و جنبلی بوده است که او را فرا گرفته بود. جادو و جنون گویا دلایلی بوده‌اند که حسین را به مرز پشیمانی رسانده بودند تا او در برابر گفته‌های قاضی تنها ادعای شرمساری کند.
شرمساری که کمترین اثری در جبروت نگاه قاضی صلواتی نداشته و سبب نمی‌شد که این مرد قانون سوال ابهام برانگیز خود را بارها و بارها تکرار نکند.

سوالی که از حسین می‌پرسید اگر جنون بود چرا برای مردم خرجش کردی و چرا برای خودت و خانواده‌ات به ارث نگذاشتی؟

و در اینجاست که حسین پاسخی برای گفتن ندارد و می‌رود می‌نشیند تا شاکیان بیایند و شکایت خود را زمزمه کنند.

ابتدا نوبت بانوان شاکی است تا با احساسات خاص خود خاطرات آن روز تلخ را بازسازی کنند و بگویند که هر فکری می‌کردند مگر آنکه چاقو خورده‌اند.

که از ترسهایشان بگویند، از حال نامناسب روحیشان و اینکه خواستار اشد مجازات برای مجرم هستند.

شاهدان یکی پس از دیگری خواسته خود را تکرار کرده و در این میان تقابل همیشگی خنده و گریه فضای دادگاه را به خود جذب می‌کند.

جاذبه‌ای که از زبان همان پیر مرد خوش بیان شاکی جاری می‌شود؛ گویا پیرمرد در آن روز رفته بود که از مغازه میوه‌فروشی میوه بخرد و از آنجا که مغازه‌دار میوه نداشت و تنها موز داشت مجبور شده بود دست خالی باز گردد.

کسی چه می‌داند شاید اگر آن روز پیرمرد می‌توانست موز بخرد نه فضای دادگاه به خنده‌های تلخ می‌رسید و نه دست چروکیده پیرمرد اسیر چاقوی جوانک قصه می‌شد.

هیچ کدام از شاکیان، حسین را از قبل نمی‌شناختند و او را کفتر بازی تعبیرمی‌کردند که هر کس را که در مسیرش سبز می‌شد با دشنه‌ای سرد میزبانی می‌نمود.

اما این دشنه سرد تلخ‌ترین قسمت این تراژدی را وقتی رقم زد که مجید ۴۱ ساله در برابرش تاب نیاورده و زندگی کارگری خود را به نقطه پایان ‌رساند.

آری نقطه پایان زندگی مجید همچون هرکس دیگری مرگ بود اما مرگ او کمی متفاوت با مرگ‌های دیگر بود؛ تفاوتی که گویا باید تنها با حکم اعدام پنهان می‌ماند. حکم اعدامی که تنها خواسته مادر مجید شده است.

ضربه خوردگان از حسین یک به یک می‌آیند و از قانون می‌خواهند که او را به اشد مجازات برساند. اشد مجازاتی که گویا تاکنون حسین را به راه راست هدایت نکرده بود چراکه آنجور که قاضی صلواتی توضیح می‌داد حسین پیش ازاین و از شش سال پیش به اتهام آدم‌ربایی و تجاوز به عنف و سرقت موتور و اتهام مواد مخدر روانگردان و ایجاد مرکز فساد و رابطه نامشروع آشنایی دنباله‌داری با مراکز قانون داشته است.

اینطور که آقای قاضی گفت حتی حسین یکبار هم دست به خودکشی زده بود.
اما حسین که دیگر لبخند ابتدایی را بر لب نداشت سعی می‌کرد بچگی و نداری و بدسرپرستی را توجیهی برای بخشی از کارهای خود بداند و بخشی دیگر را کلا تکذیب کند.

البته توجیهات حسین باعث نشد که حتا نماینده دادستان حاضر در جلسه نیز کار او را موجه بداند چرا که قاضی سیفی معتقد بود حسین تنها برای خودنمایی جلوی دوستان همانند خود دست به همچنین عملی زده و برای این کار خود برنامه‌ای از پیش چیده شده هم داشته است.

سیفی که کت و شلوار خوش‌رنگی به تن داشت اعتقاد راسخ داشت آدمی که جنون دارد معنای توبه و امام حسین را نمی‌فهمد.

اما در حالیکه همه حضار معتقد بودند این حجم از سابقه برای یک متولد سال ۶۷ بسیار زیاد است نوبت به وکیل تسخیری حسین رسید تا از او دفاع کند.

توکلی موکلش را فاقد شعور و ادراک دانسته و محنت و غم نهادینه شده در خاطرات کودکی را دلیلی برای این اتفاق می داند چراکه حسین در کودکی شاهد جدایی پدر و مادرش بوده و بدون سرپرست ادامه مسیر داده است.

آقای وکیل که با لحن صریح خود تمام حضار را تحت تاثیر قرارداده بود ،معتقد بود:موکلم روز حادثه بدون انگیزه به مردم حمله کرده و پس از آن به محل ساخت ضریح امام حسین(ع) رفته و در آنجا توبه کرده است.

بر اساس آنچه که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از زبان وکیل تسخیری قصه گفته می شد حسین سابقه بیماری روانی داشته و اشکالات در کار شناختی، اختلالات شخصیت، اختلالات تفکر و دیگرآزاری از دیگر مشکلات این متهم بوده است.

اختلالاتی که به عقیده توکلی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته بود و همین را دلیلی برای ناقص بودن روند تحقیقات می دانست و از دادگاه درخواست داشت برای بررسی نهایی سلامت روحی و روانی موکلش وضعیت او را به هیات کارشناسی مجرب سپرده تا مستندات در آن هیات مورد بررسی قرار گیرد.

توکلی همچنین در بخش دیگری از دفاعیات خود به مسئله محاربه پرداخت و با بیان اینکه چنانچه محارب پیش از دستگیری توبه کند مجازات مذکور از وی برداشته می شود بار دیگر به توبه حسین در محل ساخت ضریح امام حسین(ع) اشاره کرده و از رئیس قوه قضائیه درخواست عفو موکلش را کرد.

توکلی که رمز و رموز وکالت را به خوبی بلد بود،ادامه داد : براساس ماده ۱۸۲ قانون مجازات اسلامی عنصر معنوی جرم محارب ایجاد یا قصد رعب و وحشت می باشد در حالی که موکلم در نخستین تحقیقات گفته احساس می کردم که مجروحان می دانستند که می خواهم آنها را بزنم؛ در خواب آنها را دیده بودم و فکر می کردم که حق با من می باشد.

وکیل متهم در ادامه با بیان اینکه با توجه به باز بودن پرونده قتل موکلم از بابت قتل عمدی و ضرب و جرح و همچنین وضعیت جوانی او درخواست صدور حکم برائت را دارم به دفاعیات خود پایان داد.
قاضی صلواتی نیز پس از دفاعیات وکیل متهم گفت: در خصوص دفاعیات آقای وکیل باید بگویم که متهم دو ماه مورد روانکاوی قرار گرفته و طی چند جلسه از سوی کارشناسان پزشکی قانونی سلامت روحی و روانی او مورد بررسی قرار گرفته است که درگزارش نهایی اعلام شده اختلال در حدی که جنون باشد محرز نیست.

پس از تمام این گفت و شنودها دوباره نوبت به حسین رسید تا پشیمانی و تقاضای کمک از دادگاه را به عنوان آخرین حرف خود در سکوی دادگاه به یادگار بگذارد.

یادگاری که رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران پس از شنیدن آن و با اعلام ختم رسیدگی به این پرونده اظهار داشت: کشیدن سلاح چه گرم و چه سرد به قصد سلب آرامش و آسایش محارب است و دادگاه انقلاب به شدت با آن برخورد می کند.

و در حالیکه قرار شد حکم این پرونده در فرصت قانون صادر شود حسین با استرس و مشایعت و همراهی وکیلش از دادگاه خارج شد.

حسینی که وقتی داشت می رفت دیگر همان حسین خوش خنده ابتدای ماجرا نبود و آخر شاهنامه زندگیش را به خوبی دیده بود.

شاهنامه ای که اگرچه شاهنامه نیست اما در این روزهای زندگی مردمان سرزمین من کم اتفاق نمی افتد و به امید آنکه آخر قصه زندگی تمام ما ایرانیان به دور از فشارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی رقم بخورد تا نیازمند برگزاری دادگاههای این چنین نباشیم از مستطیل قرمز دادگاه خارج شده و ...

جام جم

پیش فروش دوباره سکه
نایاب شدن داروهای روانپزشکی تولید داخل
معافیت مالیاتی برای حقوق‌های کمتر از 600 هزار تومان
تنهای تنهای تنها پدیده امشال جشنواره فیلم فجر

کیهان

اخلالگران بازار ارز مفسد فی الارض هستند
رئیس پارلمان اروپا:اروپا در حال احتضار است
یورش نظامیان صهیونیست به مخالفان شهرکسازی در کرانه باختری
بهره‌برداری از 1.5 میلیون واحد مسکن مهر تا پایان دولت دهم

خراسان

نیویورک تایمز: استقبال مرسی از احمدی‌نژاد هشداری برای اوباما است
اولین مذاکرات روسای جمهور ایران و مصر در قاهره
مذاکرات ایران و ۱+۵ هشت اسفند در قزاقستان قطعی شد
دور جدید پیش فروش سکه تا پایان سال آغاز می شود

جمهوری اسلامی

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 هشتم اسفند در قزاقستان
مرسی:مشکل سوریه بدون ایران قابل حل نیست
فوریت طرح مقابله با اخلالگران ارزی به تصویب مجلس رسید
واکنش احمدی نژاد و رحیمی به بازداشت سعید مرتضوی

ابرار

اخلالگران بازار ارز هم مفسد فی الارض می شوند
تلاش ایران برای جلوگیری از محکومیت سوریه در نشست سران کشورهای اسلامی
مایکل مان:امیدواریم در قزاقستان به یک راه حل از طریق مذاکرات دست یابیم
احمدی نژاد:بازداشت مرتضوی را بطور جدی دنبال می کنم

رسالت

آیت الله مهدوی کنی عنوان کرد؛راهپیمایی 22 بهمن تیر خلاص به نقشه‌های دشمن
آمریکا در سوریه عقب نشست
بازداشت عوامل مرتبط با سازمان عملیات روانی انگلیس
ایران به کشورهای توانمند در اقیانوس شناسی جهان پیوست

قدس

تنگه چزابه دلتنگ دلاوری‌های علیمردانی
اخلالگران ارز مفسد فی الارض می‌شوند
واکنش‌ها به بازداشت سعید مرتضوی
قیمت سکه فرو می‌ریزد

سیاست روز

مجازات سنگین در انتظار اخلالگران بازار ارز
آیت الله مهدوی کنی:استکبار می‌خواهد بین قوای سه‌گانه رخنه ایجاد کند
عقدکنان با مرگ
ایران ـ لبنان؛ زهر چشم از استاد تقلب

تهران امروز

تشدید مقابله با اخلالگران ارزی
بیانیه آیت الله مهدوی کنی در آستانه یوم الله 22 بهمن:مهم‌ترین وظیفه مسئولان اجرایی ساماندهی اوضاع اقتصاد است
عقب‌نشینی قیمت سکه
اعلام دلایل بازداشت مرتضوی

وطن امروز

پرونده‌ای درباره تبانی و فساد در فوتبال اروپا؛سیاه‌روزی
جزئیات جدید از شبکه روباه
بیانیه آیت‌الله مهدوی‌کنی به مناسبت 22 بهمن؛«انتخابات آزاد» جایگزین واژه تقلب است
دیدار احمدی نژاد با مرسی در قاهره؛شرایط مصر شبیه انقلاب ایران است

آفرینش

رئیس جمهور:کنارهم بودن ایران ومصر، منطقه را از گزند دشمنان در امان می‌دارد
رئیس مجلس:دولت و مجلس ، درباره فاز دوم هدفمندی به توافق نرسیدند
آغاز رقابت 896 هزار داوطلب آزمون ارشد از امروز
صالحی:معارضان سوری می‌بایست برای مذاکره با دولت متقاعد شوند

حمایت

معاون اول قوه قضاییه:نظارت نشانه بی‌اعتمادی نیست
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:عملیاتی شدن امضای الکترونیک، هفته آتی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:بی توجهی دولت به قانون عمدی است
رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:لزوم ساماندهی اوضاع اقتصادی

جوان

800 هزار نفر در انتظار دریافت مستمری از بهزیستی!
حقوق 600 هزار تومانی معاف از مالیات می‌شود
متهم به محاربه:انگیزه‌ای نداشتم!
بازداشت مرتضوی به اتهام تصرف غیرقانونی در اموال دویتی

ملت ما

آغاز دور جدید پیش فروش سکه
انتقال پایتخت در بهارستان
قاضی مرتضوی از دیار بادگیرها تا اوین
مذاکراتی سرد در جوار سیبری

قانون

بازداشت‌کننده در بازداشت
محمدمرسی در دیدار با احمد‌ی نژاد د‌ر قاهره:مشکل سوریه بدون ایران قابل حل نیست
سازمان‌تامین اجتماعی « گوشت قربانی» در منازعات سیاسی
محسن قرائتی:« گرانی» جامعه را روانی کرد‌ه است

شرق

احمدی‌نژاد پیش از سفر به قاهره:برگردم بازداشت مرتضوی را پیگیری ویژه می‌کنم
عسگراولادی در گفت‌وگو با «شرق»:حضور اصلاح‌طلبان فرصت است نه تهدید
 8‌اسفند مذاکره ایران و «1+5» در قزاقستان
تبانی قطر و لبنان افشا شد

آرمان

واکنش احمدی‌نژاد به بازداشت مرتضوی
اخلالگران ارز مفسد‌فی‌الارض می‌شوند
هوای روابط تهران- قاهره آفتابی می‌شود؟
زیان میلیونی ثبت‌نام‌کنندگان خودرو

مردم سالاری

احمدی‌نژاد به مصر رفت؛سفر سه روزه در پاسخ به سفر سه ساعته!
مجازات اعدام برای اخلالگران بازار ارز
تـورم: 37.2 درصـد
بحران در بحران مصر

بهار

محمدعلی نجفی: 320‌میلیارد تومان صرف انتخابات شده است
احمدی نژاد هنگام سفر به مصر:برگردم، بازداشت مرتضوی را پیگیری می‌کنم
دارندگان ارز باید شناسنامه بگیرند
رییس دیوان عدالت اداری:مرتضوی به رأی دیوان اعتراض نکرده‌است

ابتکار

حکم «مفسد فی الارض» در انتظار اخلال‌گران ارزی
زمان و مکان مذاکره با 1+5 قطعی شد
واکنش احمدی نژاد به بازداشت سعید مرتضوی
آغاز دور جدسید پیش فروش سکه

دنیای اقتصاد

دو طرح برای مهار سکه و ارز
اصرار مجلس بر بودجه چند دوازدهم    
نحوه تغییر کاربری ملک در پایتخت    
آغاز تهاتر نفت با کالا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها