واکنش مربیان زن به مربی پرتغالی تیم ملی فوتبال بانوان؛

تحت تاثیر موج پرتغالی

سه ماه از حضور کاستای پرتغالی در فوتبال ایران و انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایرانی می گذرد اما او سه روز است که رسما کار خود را شروع کرد.
کد خبر: ۵۳۷۵۰۴
تحت تاثیر موج پرتغالی

جام جم- هر چند بیش از 3 ماه از حضور هلنا مارگاریتا کاستای پرتغالی در فوتبال ایران و انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایرانی می گذرد اما او سه روز رسما کار خود را با فوتبال بانوان ایران شروع کرد، دعوت از 25 بازیکن توسط این مربی جوان پرتغالی استارت رسمی این مربی با تیم ملی فوتبال بانوان به شمار می رود. او باید تیم ملی را جهت حضور در رقابتهای مقدماتی قهرمانی آسیا که اردیبهشت سال آینده برگزار می شود آماده کند.  این مربی پرتغالی که سکاندار جدید تیم ملی فوتبال بانوان ایران است مذاکرات نهایی اش را با فدراسیون فوتبال ایران پشت سر گذاشته است که با پایان این مذاکرات حالا باید منتظر اعلام برنامه برای تیم ملی از سوی وی باشیم. گران ترین مربی زن تاریخ فوتبال ایران  34 ساله است و یک مربی جوان محسوب می شود اما علیرغم  جوانی تجارب قابل توجهی در امر مربیگری دارد.  او  پیش از این در تیم های ملی پسران زیر 18 و 10 سال پرتغال را مربیگری کرده است در لیگ برتر فوتبال زنان پرتغال نیز چند قهرمانی در کارنامه خود دارد. هلنا مارگاریتا مدتی نیز سرمربی گری تیم ملی فوتبال زنان قطر را بر عهده داشت و علاوه بر آن یکی از متولیان راه اندازی لیگ فوتبال زنان در قطر به شمار می رود. استفاده از مربیان پرتغالی در فوتبال ایران تبدیل به یک موج دنباله دار شده است چرا که  اخبار رسیده حاکی از آن است که مربیان و مدرسان پرتغالی دیگری در راه هستند که البته برای حضور در رده های پایه  و برگزاری کلاسهای مربیگری در نظر گرفته شده اند . پس از حضور کارلوس کروش  پرتغالی در تیم ملی فوتبال مردان مربیان این کشور فرصت بهتر  و بیشتری برای حضور در فوتبال ایران پیدا کرده اند که به نظر می رسد فوتبال بانوان بیشتر تحت تاثیر این موج پرتغالی قرار گرفته است. در رابطه با میزان مبلغ قرار داد هلنا مارگاریتا گمانه زنی های زیادی وجود دارد و در اینباره گفته می شود که سرمربی جدید تیم ملی فوتبال زنان ایران هزینه میلیاردی روی دست فدراسیون گذاشته است که چنین مبلغی برای یک مربی  در تاریخ فوتبال بانوان ایران  بی سابقه است. فارغ از بحث مبلغ  قرارداد این مربی پرتغالی موضوع دیگری  که جالب توجه می کند واکنش های متفاوت  مربیان زن ایرانی در رابطه با حضور هلنا مارگاریتا در فوتبال بانوان ایران است. عده ای از مربیان زن حضور این مربی در ایران را اتفاقی بزرگ و بی سابقه در فوتبال بانوان ایران می دانند ، اتفاقی که  تبعاتی مثبت به همراه خواهد داشت و موفقیت های بزرگی را برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان رقم خواهد زد. در طرف مقابل مربیان دیگری قرار دارند که مخالف مربی خارجی هستند و جذب هلنا مارگاریتا برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران را اتلاف وقت هزینه می دانند. دسته سومی هم وجود دارند که هلنا مارگاریتا را مربی بزرگی قلمداد می کنند اما اعتقاد دارند که برخی از مربیان وابسته به فدارسیون فوتبال اجازه نمی دهند این مربی بزرگ در تیم ملی فوتبال بانوان ایران به موفقیت برسد بنابراین حضور این مربی در ایران را بی فایده می دانند. تعدادی از این مربیان در گفت و گو با جام جم نظرات خود را در رابطه با حضور این مربی در تیم ملی فوتبال بانوان عنوان کردند که ماحصل آن به شرح ذیل است:
جعفری: در کار مارگاریتا دخالت می کنند
مرضیه جعفری سرمربی تیم شهرداری بم که فصل گذشته تیمش را به مقام قهرمانی رساند یکی از مربیانی است که همیشه اعتقاد داشته باید در رده های ملی به کار گرفته شود. او در رابطه با حضور هلنا مارگاریتا در فوتبال بانوان ایران گفت: این مربی به رشد فوتبال ما کمک زیادی می کند و می تواند کاری کند از این سطح پایینی که در آن قرار داریم بالاتر برویم. البته مشکل غیر قابل انکاری که در این میان وجود دارد دخالت برخی از مربیان در کار این مربی است . اگر بعضی ها بگذارند هلنا حتما در ایران موفق می شود اما از الان مثل روز روشن است که او اختیار تام نخواهد داشت. هلنا مارگاریتا برای موفقیت در فوتبال بانوان ایران اختیار تام می خواهد در غیر اینصورت نباید انتظار چندانی از او داشت.
احمدی: بگذارند کار خودش را بکند
نرگس احمدی سرمربی دلوار کشتی جنوب بوشهر نیز نظری مشابه جعفری دارد. وی با بیان اینکه دخالت برخی از مربیان ایرانی رده های ملی در کار هلنا مارگاریتا اجتناب ناپذیر است عنوان داشت: باید بگذارند هلنا مارگاریتا کار خودش را بکند تا بتواند با آرامش بیشتری به اجرای برنامه هایش فکر کند. نباید روی او فشار وارد کنند و از او توقع داشته باشند با تیم ملی فوتبال بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا و یا مقدماتی جام جهانی شق القمر کند. پیشنهادات گاه و بیگاه کشورهای حوزه خلیج فارس به این مربی پرتغالی را مشکل دیگری است که می تواند تمرکز او را به هم بزند. وی افزود: در این چند سال اخیر بازیکن جدیدی به تیم ملی فوتبال بانوان ایران اضافه نشده است که امیدواریم با هلنا مارگاریتا دیگر شاهد دعوت بازیکنان تکراری به تیم ملی نباشیم. او برای دعوت از بازیکنان جدید باید به شهرستانها سر بزند و بازی های لیگ را به دقت زیر نظر بگیرد تا یک تیم ملی جدید تشکیل بدهد. مربیان سابق تیم ملی فوتبال همیشه به اسم ها نگاه می کردند و کاری به بازیکنان جوان و جدید نداشتند که به نظر می آید با مارگاریتا این شرایط تغییر می کند.
حسن زاده: دستیاران مارگاریتا باید ایرانی باشند
مریم حسن زاده سرمربی استقلال تهران هلنا مارگاریتا را مربی بزرگی توصیف می کند که می تواند تغییرات زیادی در تیم ملی به وجود بیاورد. وی اظهار داشت: مسئولان فدراسیون فوتبال بدون دلیل او را به ایران دعوت نکردند  و پس از یک تحقیق وسیع و جامع اقدام به جذب وی کردند. این مربی بسیار عالی و با تجربه است و به همین دلیل دستیارانش باید ایرانی باشند چرا که مربیان ایرانی با حضور در کنار این مربی می توانند چیزهای بسیار زیادی را یاد بگیرند.حسن زاده یادآور شد: یک یا دو مربی خاص نباید در کنار مارگاریتا حضور داشته باشند و این فرصت باید به سایر مربیان لیگ برتری هم داده شود. این کاملا به ضرر فوتبال ماست که فقط از یکی دو مربی خاص و امتحان پس داده در کنار مارگاریتا استفاده شود. سرمربی استقلال تهران خاطر نشان کرد: این خارجی با کیفیت در پیشرفت تیم ملی نقش زیادی خواهد داشت، اگر مارگاریتا به بهترین شکل کار خود را بلد باشد حتی لیگ برتر فوتبال بانوان هم  منتفع خواهد شد.
جهان نجاتی: ماگاریتا خوب است اما فقط برای پایه
سرمربی تیم فولاد نبرد سیرجان حضور هلنا مارگاریتا در تیم ملی فوتبال بزرگسالان را بی فایده می داند . مریم جهان نجاتی در این رابطه گفت: هلنا مارگاریتا از هر لحاظی که فکرش را بکنید از مربیان ایرانی برتر است ، او علم روز فوتبال دنیا را دارد ، دوره های مربیگری بسیار معتبری را پشت سر گذاشته است و محوریت کارش فوتبال اروپایی است اما اعتقاد دارم این مربی برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان مناسب نیست. وی افزود: رده های پایه  ما به رشد بالندگی نرسیده اند و مارگاریتا در این رده ها می تواند مثمر ثمر باشد تغییر ایجاد کند. بهتر بود این مربی پرتغالی به عنوان سرمربی تیم ملی زیر 19 و یا زیر 16 سال انتخاب می شد نه سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان. جهان نجاتی یادآورشد: بازیکنان تیم ملی فوتبال بزرگسالان دیگر تاکتیک پذیر نیستند و نمی توان به آنها تاکتیک جدیدی را القا کرد بنابراین هلنا مارگاریتا در دیکته کردن تاکتیک اروپایی خود به بازیکنان بزرگسال موفق نخواهد بود.
آراسته نژاد: این پرتغالی تنوع فوتبال ماست
هلنا مارگاریتا نیاز فوتبال بانوان ما بود که خوشبختانه این نیاز اکنون برآورده شده است فقط امیدوارم در ادامه شرایط برای اینکه او به بهترین شکل دانش خود را به فوتبال ما منتقل کند، فراهم شود. مینا آراسته نژاد سرمربی پالایش گاز ایلام با بیان این مطلب افزود: ما باید از افکار مدرن و به روز مربیان خارجی استفاده کنیم چرا که مربیان ایرانی از جمله خود من افکاری قدیمی داریم و نیاز است که با کمک مارگاریتا این وضعیت را تغییر بدهیم. وی خاطر نشان کرد: این پرتغالی تنوع فوتبال ماست و با اطلاعات زیادی که در رابطه با فوتبال ناب اروپایی دارد تیم ملی فوتبال بزرگسالان را به موفقیت های جدید و بی سابقه ای برساند.
کبیر: باید از کیروش الگو برداری کند
سمیه کبیر سرمربی تیم سرخپوشان گرگان شرط موفقیت هلنا مارگاریتا در تیم ملی فوتبال بانوان ایران را عدم دخالت اطرافیان در کار این مربی پرتغالی می داند ، موضوعی که  جعفری و احمدی نیز به آن اشاره کردند. این مربی عنوان داشت: مارگاریتا باید از کیروش الگو برداری کند و اجازه ندهد کسی در کار او دخالت کند. اولین کاری که این مربی باید انجام بدهد این است که هر چه سریعتر کمیته فنی تشکیل بدهد و در این زمینه اختیار تام داشته باشد. کبیر با تاکید بر جلوگیری فدراسیون از دخالت اطرافیان در کار مارگاریتا گفت: نحوه انتخاب بازیکنان تیم ملی فوتبال بزرگسالان تا امروز برای ما کاملا نامشخص بوده اما امیدواریم با هلنا مارگاریتا دیگر این مشکل را نداشته باشیم چرا که هر چه باشد او یک مربی تمام عیار حرفه ای است. سرمربی سرخپوشان گرگان در خاتمه گفت: موفقیت هلنا مارگاریتا مهم نیست ، مهم موفقیت تیم ملی فوتبال بانوان ایران است که رقابتهای مهم و حساس مقدماتی جام جهانی کانادا را در پیش رو دارد. اگر مداخله گران بگذارند تیم ملی می تواند در این رقابتها به موفقیت برسد .
خانزاد پور: هر تغییری  به نفع فوتبال بانوان است
سرمربی بحران زده تیم کرد کردستان اعتقاد دارد جذب مارگاریتا اتفاق مطلوبی است که خیلی پیش تر از این باید می افتاد. بیان خانزاد پور  که صد در صد موافق حضور این مربی پرتغالی در تیم ملی فوتبال بانوان است گفت: هر تغییری به نفع فوتبال بانوان است و هلنا مارگاریتا نیز کسی است که می تواند تغییرات زیادی در راستای پیشرفت و بالندگی فوتبال ما به وجود بیاورد. وی در ادامه گفت: به نظر من هلنا مارگاریتا باید از دستیاران ایرانی استفاده کند چرا که با کمک آنها تیم بهتری را می تواندبسازد . تشکیل یک کادر تمام پرتغالی درست نیست.
صادقی: حداقل برای خودش ارزش قائل است
نسیم صادقی سرمربی تیم پاس همدان یکی از خصوصیات مهم هلنا مارگاریتا را در این می داند که او بر خلاف بسیار از مربیان زن ایرانی برای خود و کارش ارزش قائل است. او بدون اینکه تمایلی داشته باشد در این باره بیشتر صحبت کند اظهار داشت: طبیعتا مربیان خارجی بیشتر از ما تجربه دارند و بسیار کارآمدتر هستند. صادقی در ادامه گفت: مربیان زن خارجی مدتها با مربیان مرد کار کرده اند این در حالی است که این موقعیت برای مربیان زن ایرانی کمتر پیش می آید. کار کردن با مربیان مرد که  از هر لحاظ از مربیان زن با دانش تر هستند فاکتور بسیار مهمی است که مارگاریتا آن را در اختیار دارد.
طهمورثی: نباید الان قضاوت کنیم
خاتون طهمورثی سرمربی فصل گذشته ویژن فارس و مربی کنونی تیم ملی فوتبال زیر 16 سال نیز درباره سرمربی جدید و پرتغالی تیم ملی فوتبال بانوان بیان داشت: ما کار او را هنوز ندیده ایم بنابراین خیلی زود است که درباره عملکرد و میزان کارایی او نظری بدهیم. نباید الان قضاوت کنیم و برای این کار حداقل باید تا زمانی که تیم ملی در یک میدان رسمی شرکت می کند صبر کنیم. این مربی خاطر نشان کرد: سطح فوتبال اروپا از آسیا خیلی بالاتر است و به همین ترتیب  مربیان اروپایی همچون هلنا مارگاریتا از ما که آسیایی هستیم دانش بسیار بالاتری دارند بنابراین می توان امید زیادی داشت که با کمک مارگاریتا درهای جدیدی بر روی فوتبال ما گشوده شود.
شیرازی : به استان ها هم سری بزند
مریم شیرازی سرمربی کنون تیم ویژن فارس شرط موفقیت هلنا مارگاریتا در تیم ملی را  در گرو رفت و آمدهای مکرر او به شهرستان های مختلف برای شناسایی استعدادهای جدید توصیف می کند. شیرازی با بیان این مطلب افزود: مثل روز روشن است که مارگاریتا علم بسیار بالایی دارد و می تواند بهترین شکل به فوتبال ما کمک کند . تیم ملی در راه رقابتهای مقدماتی جام جهانی قرار دارد و با مربی ای همانند هلنا مارگاریتا ضریب موفیتیش بالاتر می رود. سرمربی ویژن فارس عنوان داشت: او نباید فقط خود را به حضور در تیم ملی فوتبال محدود کند چرا که علم بالایی دارد و باید با برگزاری کلاس های مربیگری مربیان ایرانی را از این علم بالای خود بهره مند کند.
امیر شقاقی : کاش یک پرتغالی هم برای نوجوانان می آوردند
سرمربی تیم ملی فوتبال زیر 16 سال ایران نیز بر لزوم حضور مربیان ایرانی درکادر هلنا مارگاریتا تاکید می کند. مهناز امیرشقاقی گفت: مربیان ایرانی باید از هلنا مارگاریتا نهایت استفاده را ببرند و تا آنجایی که می توانند از دانش بالا و به روز او استفاده کند. این مربی رزومه قابل توجهی دارد که نشان می دهد او بسیار باتجربه و کارآمد است.امیرشقاقی افزود:  کاش یک پرتغالی همانند مارگاریتا هم برای تیم ملی فوتبال نوجوانان می آوردند تا من دو دوستی سمت سرمربی گری را تقدیم او می کردم اما در عوض با حضور در کنار او چیزهای زیاد و جدیدی یاد می گرفتم.
ایراندوست: مارگاریتا نیاز فوتبال ما بود
مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال زیر 19 سال ایران پیش بینی می کند تیم ملی فوتبال بانوان ایران با هلنا مارگاریتا پیشرفتی جهش وار را تجربه کند . وی عنوان داشت: مارگاریتا نیاز فوتبال ما  بود. او احاطه کاملی به فوتبال اروپایی دارد و با کمک آن می تواند سبک خاصی را در این فوتبال به وجود بیاورد. ایراندوست خاطر نشان کرد: تیم ملی فوتبال بانوان حالا نباید فقط به قهرمانی در غرب آسیا فکر کند و باید در اندیشه فتح سکوهای دیگری باشد چرا که یک مربی با دانش و سطح اول  به نام هلنا مارگاریتا روی نیمکت خود دارد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها