باغ‌های تفت نیاز به دست گیری دارند

شهرستان تفت استان یزد که چند نمونه از باغ‌های زیبای ایرانی و تاریخی را در خود جای داده است، این روزها در حال از دست دادن این باغ‌های زیبا و در واقع هویت تاریخی خود است.
کد خبر: ۵۳۴۶۴۳
باغ‌های تفت نیاز به دست گیری دارند

اکنون 65 درصد جمعیت شهرستان تفت به کشاورزی و باغداری اشتغال دارند. این شهرستان یکی از بزرگ‌ترین مراکز پرورش کرم ابریشم و تولید انار در کشور به شمار می‌رود که با توجه به استعداد ناحیه، بیشتر مردم تفت کشاورز و باغدار هستند.

از فرآورده‌های کشاورزی این منطقه می‌توان گندم، جو، بنشن، تره‌بار، انار، هلو، زردآلو، گوجه و گردو را نام برد که انار تفت از کیفیت خوبی برخوردار است و حتی به نقاط دیگر کشور نیز صادر می‌شود.

مردم این شهرستان همراه کشت به دامداری نیز می‌پردازند. مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهرستان را گیوه‌دوزی و قالی‌بافی تشکیل می‌دهد. قالی‌های این منطقه با طرح کاشانی بافته می‌شوند. زنان روستایی با ابزار ساده رویه گیوه را می‌بافند یا به قول خودشان می‌چینند. ماده اولیه گیوه نخ پنبه‌ای است.

پس از مرحله بافت باید رویه به تخت دوخته شود. کار تهیه تخت و دوخت به وسیله مردان انجام می‌شود. گیوه‌های این منطقه از شهرت زیادی در استان برخوردار است.

با این وصف، فرماندار شهرستان تفت از نابودی باغ‌های دیدنی و جذاب این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: باغ های شهرستان بر اثر خشکسالی و همچنین به‌وسیله انسان‌های طمعکار در حال نابودی است.

ابوالقاسم دهقان می‌افزاید: باید برای کشاورزان کلاس‌های توجیهی برگزار شود تا آنها با سیستم‌های آبیاری قطره‌ای آشنا شوند.

وی همچنین نقش بخشداران در رفع این مشکل را مهم ارزیابی می‌کند و می افزاید: در این ‌گونه جلسات باید بخشداران نیز حضور داشته باشند تا با مشکلات موجود در بخش آشنا شده و بتوانند مسائل را پیگیری کنند. هر چند که در این جلسات مشکلاتی مطرح می‌شود، مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد و همین امر باعث می‌شود پروژه‌ها یا اجرا نشود یا نیمه‌تمام باقی بماند.

ایجاد قطب گردشگری

در همین حال، معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی و گردشگری استان یزد از ایجاد راه دسترسی به منطقه نمونه گردشگری باغ‌های تفت خبرمی دهد.

محمد یارمند اظهار می‌کند: این پروژه با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد و بخش خصوصی در حال اجراست.

وی تسهیل شرایط دسترسی گردشگران و طبیعت‌گردان به این منطقه نمونه و همچنین باغ‌های مشهور و زیبای شهرستان تفت را از اهداف اجرای این پروژه معرفی می‌کند و می‌افزاید: 20 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد این راه دسترسی هزینه شده است.

یارمند با بیان این که در فاز نخست اجرای پروژه‌ مذکور چهار کیلومتر راه دسترسی ایجاد شده است، ابراز امیدواری می‌کند و می‌افزاید: با اجرای پروژه مذکور این منطقه به قطب گردشگری سلامت تبدیل شود.

امیرترقی نژاد - جام‌جم یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها