معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان:

سامانه صدور «پروانه الکترونیک غیرحضوری» راه‌اندازی شد

شکاف و ترک‌های عمیق ناشی از رطوبت، پل تاریخی خواجو را به مرز هشدار رساند. به گفته فعالان میراث ‌فرهنگی اصفهان، ترک‌هایی در بدنه پل وجود دارد که هر روز تعداد و عمق‌ آنها افزایش پیدا می‌کند. گفته می‌شود با افزایش نفوذ نم و آب‌های سطحی ریزش پل در آینده‌ای نزدیک دور از ذهن نیست.
کد خبر: ۵۲۹۲۲۴

پل تاریخی خواجو در حالی به نم نشسته است که سرپرست اداره میراث فرهنگی اصفهان از تخریب بخشی از دیواره پل خواجو و مرمت سریع آن توسط گروه مرمت این اداره کل سخن می‌گوید. با این‌ حال کارشناسان و فعالان میراث ‌فرهنگی وضع پل خواجو را نابسامان می‌دانند.

پل خواجو یکی از پل‌های شهر اصفهان است که روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است. این پل از بناهای تاریخی دوران شاه‌عباس دوم صفوی است و در سال 1060 هجری بنا شده است. شاهین سپنتا، فعال میراث‌ فرهنگی در این باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: پل تاریخی خواجو با وضع نابسامانی مواجه شده است، چراکه میزان ترک‌های فعال بر بدنه این پل تاریخی، روز به روز افزایش پیدا می‌کند و به‌نظر می‌رسد دیوارهای آجری این پل در حال فرو ریختن است. وی معتقد است، مدت زیادی از نوسازی بخش‌هایی از پل خواجو نمی‌گذرد که این پل تاریخی دچار نم‌کشیدگی و نفوذ آب‌های سطحی شده است، همچنین نمای ظاهری پل به ‌دلیل دیوارنویسی‌های فراوان و آتش‌افروزی رهگذران جلوه‌ای ناخوشایند نیز پیدا کرده است. سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و اداره کل میراث ‌فرهنگی اصفهان در حالی گزارش‌هایی از مرمت پل خواجو را منتشر می‌کنند که سپنتا تاکید می‌کند آثار تاریخی اصفهان افزون بر مرمت مداوم نیازمند مراقبت‌های دائمی نیز هست تا از آسیب‌هایی که به ‌واسطه پدصیده‌های آب و هوایی، آسیب‌رسانی توسط افراد ناآگاه و فرسایش مداوم بنا به وجود می‌آید، جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها