خسرو حیدری و ساموئل با گرفتن کارت زرد در مقابل تراکتورسازی، بازی با پرسپولیس را از دست دادند

ترکی ‌کام استقلال را شیرین کرد

استقلال در شرایطی حساس ترین دیدار هفته بیست و سوم لیگ برتر را با کسب برتری 2 بر صفر مقابل تراکتورسازی با پیروزی پشت سر گذاشت که محسن ترکی داور این دیدار با اشتباه فاحش و تاثیرگذار خود، نقش اصلی را در رقم خوردن این نتیجه و تداوم صدرنشینی آبی‌ها ایفا کرد.
کد خبر: ۴۵۴۸۰۱

ورزشگاه یادگار امام تبریز در یک روز سرد و برفی لبریز از تماشاگران خونگرم تبریزی شده بود به این امید که گرمای جنگ صدرنشینی تیم‌های اول و دوم جدول، بر سرمای هوا چیره شود، با این حال دیداری که خود به دلیل حساسیت بازی احتیاط حرف اول و آخر را در آن می‌زد با اشتباه دقایق پایانی نیمه اول محسن ترکی بیش از پیش از گرمای خود کاست‌ تا تراکتورسازی بر خلاف دیدار رفت که با نتیجه 3بر2 استقلال را شکست داده بود در خانه، مقابل آبی‌های تهران تن به شکست 2 بر صفر بدهد.امیر قلعه‌نویی، سرمربی تراکتور که در این دیدار همچون هفته گذشته سه هافبک خود قاسم حدادی‌فر، مهدی کیانی و فرزاد آشوبی را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت چشم به حرکات تند و تیز فلاویو لوپز دوخته بود، بازیکنی که با وجود جنب و جوش زیاد هرگز نتوانست چندان خط دفاعی استقلال را آزار دهد و در مقابل استقلال که گویی برای کسب تساوی گام به این دیدار گذاشته بود در دقیقه 42 روی تک موقعیت جدی نیمه اول، صاحب گل برتری شد. ضربه‌ای که با اشتباه فاحش محسن ترکی و اعلام ضربه پنالتی برای استقلال به ثمر رسید. در این لحظه و در شرایطی ضربه بازیکن استقلال روی خط دروازه به سینه و صورت احسان حاج صفی برخورد کرد که ترکی به اشتباه خطای هند پنالتی حاج صفی را اعلام و با کارت قرمز مستقیم به این بازیکن، عملا تراکتور را خلع سلاح کرد. این ضربه پنالتی را مجتبی جباری بر خلاف جهت حرکت فروزان، سنگربان تراکتور وارد دروازه قرمزپوشان تبریزی کرد تا فریاد اعتراض حدود 70 هزار تماشاگر تبریزی تا پایان بازی شنیده شود. در نیمه دوم قلعه‌نویی ابتدا مصطفی اکرامی را جانشین فلاویو لوپز و فرزاد آشوبی مصدوم را جانشین میلاد فخرالدینی کرد تا کنترل توپ و میدان را در اختیار بگیرد، اما در دقیقه 60 بدبیاری‌های قلعه‌نویی با مصدومیت ابراهیمی تکمیل شد و قلعه‌نویی، علی علیزاده را به جای این بازیکن به میدان فرستاد تا هر سه تعویض خود را انجام داده باشد. اتفاقی که در دقیقه 80 با مصدومیت دوباره آشوبی باعث شد تراکتور 10 دقیقه پایانی را 9 نفره به بازی ادامه دهد.

به هر حال در طول نیمه دوم حملات نصفه و نیمه تراکتوری‌ها که با چاشنی پرتاب‌های بلند علیزاده همراه شد هر گز به کار قلعه نویی نیامد. ضمن این‌که در دقایق پایانی بازی مدافعان تراکتورسازی روی فریدون زندی مرتکب خطای پنالتی شدند تا جباری خود و تیمش را در این دیدار دو گله کند. البته قضاوت بحث‌برانگیز داور در نیمه دوم نیز ادامه یافت، جایی که محسن ترکی خطای مدافع استقلال روی فرزاد حاتمی را پنالتی ندانست تا جو ورزشگاه متشنج‌تر از قبل شود. استقلال هر چند با این پیروزی 46 امتیازی و یکه تاز صدر جدول شد، اما در این دیدار خسرو حیدری و ساموئل دو بازیکن خود را با دریافت کارت زرد، 3 اخطاره دید تا در شهرآورد تهران این دو مهره تاثیر گذار را در اختیار نداشته باشد.

3 اشتباه بزرگ ترکی

اشتباه محسن ترکی در اعلام ضربه پنالتی به ضرر تراکتورسازی، جای هیچ‌گونه دفاع از عملکرد این داور بین‌المللی باقی نگذاشت. هوشنگ نصیرزاده، کارشناس داوری کشورمان با بیان این جمله به «جام‌جم» گفت: «ترکی صحنه‌ای را پنالتی گرفت که هرگز هیچ خطای هندی اتفاق نیفتاد، اما او در یک لحظه 2 اشتباه تاثیرگذار گرفت؛ اولی اعلام ضربه پنالتی برای استقلال و دومی اخراج احسان حاج‌صفی. ترکی در دقیقه 60 نیمه دوم هم پنالتی روی مهاجم تراکتورسازی را ندید تا اشتباهاتش کامل شود.» نصیرزاده با انتقاد از دپارتمان داوری کشور، ضعف این تشکیلات در چیدمان داوری را یکی از دلایل اصلی وقوع چنین اشتباهاتی عنوان کرد و افزود: «در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که یک داور هر دو بازی رفت و برگشت را قضاوت کند، اما ترکی در حالی که بازی رفت استقلال و تراکتورسازی را سوت زده بود، برای این بازی انتخاب شد که این تصمیم اشتباه بود.»

مظلومی: هر دو پنالتی ما درست بود

پرویز مظلومی در پایان این دیدار در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید فکر می‌کنید اگر اشتباه داوری نبود می‌توانستید برنده شوید، گفت: نمی‌دانم از کدام صحنه صحبت می‌کنید. اگر پنالتی‌ها را می‌گویید که هر دوی آنها اتفاق افتاد و درست بود. شما دیدید که استقلال تیم برتر میدان بود و ما موقعیت به حریف ندادیم.

قلعه‌نویی: نمی‌خواهند من موفق شوم

اما امیر قلعه‌نویی با انتقاد از عملکرد داور گفت: 8 سال پیش گفتم دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد تا قلعه‌نویی موفق نشود و حالا ثابت شد که درست می‌گویم و برخی‌ها با من مشکل دارند. وی افزود : متاسفانه عملکرد داور همه چیز را تحت تاثیر قرارداده بود. صحنه‌ای که برای استقلال اعلام پنالتی کرد به هیچ عنوان پنالتی نبود. اگر یک کارشناس در فوتبال ایران بگوید که آن صحنه پنالتی بود به جان محمدم مربیگری را کنار می‌گذارم.

توقف دوباره پرسپولیس

از سوی دیگر، پرسپولیس در روزی که هوادارانش توقع داشتند پس از آن باخت سنگین 4 بر یک مقابل صنعت نفت، با پیروزی بر ذوب‌آهن به استقبال شهرآورد روز پنجشنبه برود، باز هم امتیاز از دست داد و در این بازی خانگی با تساوی بدون گل متوقف شد.حسین هوشیار و رایمون زائد 2 چهره جدیدی بودند که مصطفی دنیزلی در این بازی برای اولین بار از آنها استفاده کرد که اولی نمایش قابل قبولی در درون دروازه قرمزها داشت، اما زائد نتوانست از فرصت 45 دقیقه‌ای خود برای گلزنی استفاده کند. با این تساوی پرسپولیس 30 امتیازی شد و با یک پله صعود در مکان هشتم جدول ایستاد. البته فاصله 16 امتیازی این تیم با استقلال، در آستانه شهرآورد 74 برای هواداران این تیم چندان خوشایند نیست.

نتایج بازی‌های هفته 23

مس 2ـ داماش 2 گل‌ها: مقداد قباخلو(32) و قاسم دهنوی(57) برای مس و افشین چاوشی(90 و 4+90) برای داماش سپاهان یک ـ فجر سپاسی صفرگل: مهدی کریمیان(58) ملوان یک‌ ـ صبا صفرگل: مهدی دغاغله(36) راه‌آهن 2ـ شهرداری یک گل: امید عالیشاه(54) و ایمان رزاقی راد(85) برای راه‌آهن و بهنام بریانوند(90) برای شهرداری سایپا صفر ـ نفت تهران صفر/ تراکتورسازی صفرـ استقلال 2 گل: مجتبی جباری(44 و 90ـ پنالتی)فولاد 2ـ نفت آبادان صفرگل‌ها: حکیم نصاری(56) و سامال سعید(88)شاهین یک‌ ـ مس سرچشمه صفرگل: بابک لطیفی(27)پرسپولیس صفر ‌ ـ ذوب‌آهن صفر

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها