شهرها و جاذبه‌ها‌

سراب برناج، تکه‌ای از بهشت

نسیم خنک بهاری، بوی گل‌های وحشی که با ترنم باران در همه جا پراکنده شده‌اند، نغمه زیبای رودخانه که با جوش و خروش به سوی بی‌نهایت روان است و در راه به درختانی که شاخسارشان را روی بستر درخشانش گسترده‌اند سلام می‌دهد، کوه‌ها که با قامتی افراشته با لباسی سبز از گیاهان و درختچه‌های تازه جوانه‌زده خودنمایی می‌کنند و دشتی فراخ و سرسبز که نقاش آفرینش چنان نقشی بر آن زده که نمی‌توانی مانندش را بیابی؛ همه این معجزه‌های هستی را در گوشه‌ای از طبیعت بکر و چشمنواز قطعه‌ای از بهشت زمینی به نام «برناج» می‌توانی ببینی که در دهستان چمچمال در9 کیلومتری شمال غربی شهر بیستون کرمانشاه و 4 کیلومتری جاده اصلی سنقر، در دامنه منطقه حفاظت شده بیستون قرار دارد.
کد خبر: ۴۵۱۸۱۸

اگر سری به سراب برناج بزنی از این که کوه، رودخانه، باغ و دشت در یکجا جمع شده تا اینچنین طبیعت بی‌همتایی را خلق کند، شگفت‌زده می‌شوی.

محدوده سراب برناج به دلیل آب و هوای خاص کوهستانی و خوان نعمتی که در این منطقه گسترده شده، محل زندگی روستاییان سختکوش و مهربانی است که نسل به نسل در دهکده‌هایی کوچک، زندگی و با دامداری، کشاورزی، باغداری و پرورش زنبور عسل، روزی حلال خود را از نعمت وجود این سراب کسب کرده‌اند و موجب آبادانی بیشتر دشت‌های سراب شده‌اند.

چشمه‌های طبیعی و رودخانه خروشان و زلال برناج با گذر از میان باغات و دامنه کوه‌های اطرافش، شرایط لازم برای پدید آمدن انواع گیاهان خوراکی و دارویی را فراهم آورده که ازجمله آنها می‌توان به چنور، کاسنی، ازبویه، ریواس، موسیر، شنگ، پاغازه، کنگر و درختان ون، بادام کوهی و بلوط اشاره کرد.

کوه‌های برناج همچنین مأمن مهربانی برای حیات وحش نیز هست، پرندگان زیبایی مانند کبک، تیهو و فاخته و حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، کل، شغال و روباه در کوه‌های اطراف سراب دیده می‌شوند و تحت حفاظت سازمان محیط زیست استان کرمانشاه قرار دارند.

فرا رسیدن هر فصل از سال به برناج زیبایی و جلوه خاصی هدیه می‌دهد، کوه‌ها، دشت و درختان سپیدپوش و تلألو رودخانه یخ بسته با دودی که از دودکش خانه‌های گلی روستا به آسمان می‌رود و سکوت غم‌انگیزی که گاه با وزش بادی شکسته می‌شود و جلوه زمستانی این منطقه است، تابستانی سرسبز و میوه‌هایی متنوع با خود دارد و نیسم خنک رودخانه عطش هر رهگذری را سیراب می‌کند.

در پاییز هزاررنگ، برناج دستمایه خوبی برای شاعران است و در فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. این هنگام است که در سراب برناج جای سوزن انداختن هم نیست، زیرا اگر یک بار طعم گردش در این بهشت زمینی را چشیده باشی، محال است هر سال در بهار یادی از برناج نکنی. کسانی که در این فصل به این منطقه می‌آیند خود را برای شنیدن غرش صدای آذرخش در کوه و باران‌های لحظه‌ای و لطیف آن آماده می‌کنند و برای این همه زیبایی آفریدگار را سپاس می‌گویند.

با این که سراب برناج پذیرای مهمانان زیادی در تمام روز‌های سال است، خوشبختانه هنوز مکانی بکر، پاکیزه و دست نخورده باقی مانده و همین امر آن را به مکانی منحصر به فرد تبدیل کرده است.

بنفشه رضایی ‌/‌ جام‌جم کرمانشاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها