نیمی از کتاب‌های آموزشی در کشور، غیراستاندارد اعلام شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۶۸۳۸

در سال‌های گذشته تنها 18 درصد کتاب‌های آموزشی غیراستاندارد بوده اما این میزان در سال جاری به 50 درصد رسیده است.

این مطالب را مدیرکل انتشارات رشد می‌گوید. پیش از این هم سازمان تدوین کتاب‌های درسی از استاندارد نبودن کتاب‌های کمک آموزشی در بازار ابراز نگرانی کرده بود.

اما در هیاهوی این انتقادات کمتر این سوال مطرح می‌شود که کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد از چه مجرایی مجوز نشر می‌گیرند و از چه کانالی پایشان به کلاس‌های درس باز می‌شود؟ در سال های اخیر بازار نشر کتاب‌های کمک آموزشی با رشد 32 درصدی روبه رو شده است، این امر از رشد تقاضا برای این دسته کتاب‌ها حکایت می‌کند.

در عین حال معلمان از کاربرد و تبلیغ کتاب‌های کمک آموزشی در ساعات درسی مدارس منع شده‌اند؛ رویه‌ای که بین معلمان بسیار رایج است و در بعضی کلاس‌ها دانش اموزان موظف به خرید کتاب‌هایی خاص می‌شوند؛ اما کمتر معلمی از تخلف خود باخبر است.

اگر نیمی از کتاب‌های آموزشی بازار را غیراستاندارد و فاقد نکات تایید شده از سوی وزارت آموزش وپرورش بدانیم، پس بسیاری از کتاب‌هایی که این روزها در کلاس‌های درس دست به دست می‌شود می‌تواند وجاهت آموزشی و علمی نداشته باشد.

معاونت پژوهشی وزارت آموزش پرورش در این باره هشدار داده که برخی معلمان برای کم و آسان کردن کار خود در کلاس از کتاب‌های کمک درسی استفاده می‌کنند که این کار تخلف است.

از سوی دیگر سهم وزارت آموزش وپرورش از تعیین ملاک‌های تایید مجوز کتاب‌های آموزشی ناچیز است و این اختیار دربست به وزارت ارشاد داده شده است و وزارت آموزش و پرورش تنها در نقش ممیز ظاهر می‌شود، اما آموزش و پرورش این نقش را قبول ندارد و می‌پرسد: چرا باید وزارت ارشاد مجوز نشر کتاب‌های غیر علمی را صادر کند که بعد آموزش وپرورش با ممیزی آنها را غیراستاندارد بخواند؟

به هرحال عطش استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی هر روز بیشتر می‌شود، شاید ضعف کارایی کتاب‌های درسی یا تشویق معلمان به بیشتر دانستن منجر به تشویق در مطالعه کمک آموزشی‌ها باشد، درحالی که به تناسب همین عطش، برحجم کتاب‌های غیراستاندارد اضافه شده است که ضعف نظارت بر رویه صدور مجوز نشر و دعوای وزارت ارشاد و آموزش و پرورش را عیان می‌کند.

کتایون مصری - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها