دلایل علمی حیات در دیگر سیارات

دلایل علمی بر وجود حیات در دیگر سیارات

نرم‌افزاری به نام «دریچه‌ای به سوی منظومه شمسی» با ترکیبی از فناوری بازی‌های ویدئویی و اطلاعات سازمان فضائی آمریکا (ناسا)‌ محیطی برای کاربران فراهم آورده که می‌توانند همچون یک فضانورد به گشت و گذار و اکتشاف در کیهان بپردازند. تصاویر مشاهده شده روی صفحه نمایش و اطلاعاتی نظیر محل قرارگیری سیارات بر اساس اطلاعات واقعی مخابره شده در ماموریت‌های فضایی فضاپیماهای ناساست.
کد خبر: ۴۳۸۱۱۷

جیم گرین، مدیر بخش نجوم ناسا می‌گوید: این اولین بار است که عموم به صورت بلادرنگ قادر به دیدن کل منظومه شمسی و ماموریت‌های انجام گرفته توسط کاوشگران رباتیک ما هستند. این موضوع نشان می‌دهد ناسا همچنان به تعهد خود مبنی بر سهیم کردن عامه مردم در اکتشافات علمی خود پایبند است. در این پروژه برای نشان دادن مدل سیارات، قمرها، سنگ‌های سرگردان، خرده سیارک‌ها، دنباله‌دارها و فضاپیماها در محیط مجازی و به همان شکلی که در منظومه شمسی حرکت می‌کنند از موتور بازی UNITY استفاده شده است. کاربر با استفاده از موس و کیبورد می‌تواند به گشت و گذار در فضا و کشف هر چیزی که برای او جالب توجه است، بپردازد. برای اجرای برنامه‌های کاربردی مورد نیاز در وب، یک مرورگر مجانی در سایت ناسا موجود است.‌ بلاین باگت، مدیر اجرایی دفتر فرهنگ و ارتباطات ناسا در آزمایشگاه JPL پاسادنا می‌گوید: اکنون شما برای حرکت در منظومه شمسی آزاد و مستقل هستید. همان چیزی را می‌بینید که کاوشگران و فضاپیماهای ناسا می‌بینند، همان جایی هستید که دقیقا فضاپیما در آنجا قرار دارد و همه اینها در حالی است که شما پشت کامپیوترتان نشسته و نیازی به ترک محل ندارید.

کاربران می‌توانند ماموریت‌های فضایی آنلاینی را تجربه کنند و به کمک نرم‌افزار دریچه‌ای به سوی منظومه‌شمسی در زمان سفر کنند. این نرم‌افزار حاوی داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماموریت‌های فضایی از سال 1330 خورشیدی تاکنون است. سرعت انجام ماموریت‌های فضایی شبیه‌سازی شده در این نرم‌افزار مانند سرعت دیدن یک فیلم ویدئویی قابل کاهش یا افزایش است. به‌عنوان مثال پس از پرتاب فضا‌پیمای ژوپیتر در تابستان امسال، کاربران می‌توانستند به ماموریت 5 ساله این فضا پیما در آینده نگاهی داشته باشند. مکان، مسیر و شکل حرکت این فضاپیما بر اساس اطلاعات بازسازی و پیش‌بینی شده به تصویر کشیده خواهد شد. تعداد زیادی از منوها برای سفارشی کردن تصاویر و فیلم‌ها در اختیار کاربر است و فایل‌های صوتی ـ تصویری مختلفی به‌منظور آموزش روش سفارشی کردن ابزار به کاربران ارائه می‌شود. کاربر می‌تواند فرم دوبعدی یا سه‌بعدی را برای نمایش انتخاب کند که در صورت انتخاب دید سه‌بعدی باید از عینک‌های قرمز ـ آبی مخصوص استفاده نماید. این ابزار جدید به مردم کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به ماموریت‌های پیچیده علمی ـ فضایی پیدا کنند. هم اکنون نسخه بتا رابط کاربری دریچه‌ای به سوی منظومه شمسی برای تست توسط کاربران موجود است و محققان در حال به‌روز کردن آن با اطلاعات ماموریت‌های آینده‌ ناسا شامل پرتاب فضاپیمای GRAIL به ماه و مریخ پیمای جدید هستند. می‌توانید برای دریافت این نرم‌افزار به نشانی Solarsystem.nasa.govl eyes مراجعه کنید.

منبع: zeitnews

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها