قلعه‌تپه‌ شهرستان ابهر با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار کاوش باستان‌شناسی می‌شود.
کد خبر: ۴۰۹۸۱۷

یحیی نقی‌زاده ـ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب بیان کرد: به تازگی فصل نخست کاوش‌ باستان‌شناسی در قلعه‌تپه‌ ابهر آغاز شده است و بررسی‌های لایه‌نگاری در آن انجام می‌شود. آثار موجود در این تپه نشانه‌هایی از دوره‌های پیش از اسلام و هزاره‌ دوم و سوم پیش از میلاد را دربرمی‌گیرند.

در این‌باره، داود آبیان ـ مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ابهر ـ نیز توضیح داد: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، گمانه‌زنی‌هایی توسط میرفتاح ـ باستان‌شناس ـ در قلعه‌تپه انجام شد و در سال 1367 حریم این منطقه تعیین شد. امسال نیز با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، نخستین فصل کاوش باستان‌شناسی در قلعه‌تپه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

به گفته‌ی او، بخش زیادی از این محوطه در سال‌های پیش از انقلاب تخریب شده است و با این کاوش‌ها، تلاش می‌شود اطلاعات بیشتری از قلعه‌تپه به‌دست آید.

وی با اشاره به این‌که قلعه‌تپه‌ ابهر چند لایه‌یی است، اظهار کرد: آثار این محوطه دوره‌های مفرغ تا هزاره سوم پیش از میلاد را دربرمی‌گیرد و با توجه به داده‌های سطحی،‌ آثاری از دوره‌ سلجوقی و ایلخانی نیز در آن وجود دارد.

آبیان با بیان این‌که تا کنون به این نتیجه رسیده‌ایم که بخش بزرگی از قلعه‌ روی یک تپه طبیعی قرار گرفته است، گفت: نکته مهم دیگر این است که یافته‌های یانیق‌تپه را نیز در این محل پیدا کرده‌ایم. سفال‌های یانیق رنگ خاکستری روشن دارند و بیانگر عصر مفرغ در ایران هستند. در تپه یانیق که در حاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، فرهنگ یانیق تا مرکز ایران گسترش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد، این گسترش در منطقه‌ ابهر نیز وجود دارد.

کاوش‌های فصل نخست قلعه‌تپه در ابهر تا پایان تیرماه ادامه می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها