درمان‌ متفاوت ریزش‌مو

مدت‌هاست می‌دانیم که اضطراب و استرس در سفید‌شدن موها و حتی از دست دادن آنها نقش مهمی دارد. طی این سال‌ها روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو، رشد مجدد آنها و ترمیم موها ظهور کرده‌اند. داروهای مختلفی همچون «ماینوکسیدیل» هم به عنوان روش‌های درمانی معجزه‌کننده به مردم معرفی شده‌اند، اما حتی بهترین روش‌ها و داروها اثرات محدودی داشته و نتوانسته آنچنان که باید تاثیرگذار باشد. اکنون تیمی از محققان دانشگاه UCLA که روی آثار استرس بر عملکرد معده و روده تحقیق می‌کردند به شکل کاملا تصادفی ترکیبی شیمیایی یافته‌اند که با انسداد هورمون‌های مربوط به استرس که در ریزش مو تاثیرگذار هستند رشد موها را تحریک می‌کند.
کد خبر: ۳۹۷۶۸۲

این کشف غیرمترقبه و جزییات مربوط به آن در نشریه اینترنتی Plos one به چاپ رسیده است.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد درمان کوتاه‌مدت توسط این ترکیب در موش‌هایی که به شکل مزمن دچار استرس بودند باعث رشد مجدد موها ‌ به شکل عجیب و باورنکردنی شد. این موضوع می‌تواند شروع تازه‌ای بر درمان ریزش مو در انسان از طریق تلفیق گیرنده‌های هورمون استرس باشد خصوصا ریزش موهایی که ناشی از استرس مزمن و سالخوردگی است.

در آزمایشات انجام شده محققان موش‌هایی را بررسی کردند که به لحاظ ژنتیکی طوری دگرگون شده بودند تا هورمون استرس به نام کورتیکوتروفین را بیش از اندازه در بدنشان تولید می‌کردند. با بالا رفتن سن این موش‌ها کم‌کم موهای آنها خصوصا روی پشت و سر به گونه‌ای ریزش داشت که براحتی می‌شد از دیگر موش‌هایی که دگرگونی ژنتیکی نداشتند آنها را تشخیص داد.

محققان انستیتو Salk ترکیب شیمیایی پپتیدی به نام آسترسین B تولید کردند که می‌توانست مانع فعالیت هورمون استرس شود. این ترکیب پس از تولید به موش‌های کم مو تزریق شد تا مشاهده شود چگونه این ترکیب بر عملکرد عصبی روده و معده اثر می‌گذارد. اولین تزریق، هیچ‌گونه آثاری در پی نداشت. مجددا به مدت 5 روز این ترکیب به موش‌ها تزریق شد تا آثار بازدارنده آن در روده بزرگ اندازه‌گیری شود و پس از آن موش‌ها دوباره به قفسشان که با موش‌های مودار مشترک بود، بازگردانده شدند. 3 ماه بعد محققان برای ادامه آزمایش‌‌ها سراغ قفس موش‌ها رفته و با تعجب مشاهده کردند که نمی‌توان موش‌های کم‌مو را از دیگر موش‌هایی که دگرگونی ژنتیکی نداشتند، تشخیص داد.

منبع: sciencentral

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها