ایستگاه آرامش

امتحان و استرس‌های مخرب

با نزدیک شدن به ایام کنکور استرس و اضطراب خاصی بر روح و روان بسیاری از شرکت‌کنندگان و خانواده‌هایشان چیره می‌شود که اگرچه میزان کمی از این اضطراب می‌تواند به تناسب چنین آزمون بزرگی طبیعی تلقی شود، اما گاهی این استرس‌ها به حدی می‌رسند که تسلط فرد را بر داشته‌ها و توانایی‌هایش کاهش می‌دهد و نتیجه امتحان را دستخوش تغییرات منفی می‌کند. اگر هنگام مطالعه یا امتحان تمرکز کافی ندارید و بسرعت موضوعات را در ذهن گم می‌کنید و دچار آشفتگی معده می‌شوید، تپش قلب دارید و دمای بدنتان تغییر می‌کند و دچار ضعف و سرگیجه می‌شوید، حتی با وجود تسلط کافی بر درس‌هایتان، باید منتظر اثرات منفی اضطراب بر امتحاناتتان باشید، اما آیا شما هم می‌توانید با کمترین دلهره و تشویش و آسودگی خاطر سر جلسه بروید؟
کد خبر: ۳۳۵۲۸۸

یکی از مهم‌ترین مراحل غلبه بر اضطراب امتحان، به زمان مطالعه و تکنیک‌های آن برمی‌گردد. مسلما فراگیری اصول صحیح مطالعه و تقویت اعتماد‌به نفس تا حد زیادی استرس را کم می‌کند. افکار نگران‌کننده منفی همچون حوصله خواندن ندارم، خسته شدم، یاد نمی‌گیرم و... شما را دچار چرخه‌ای از نگرانی می‌کند، ولی در مقابل با تجسم موفقیت خود انگیزه شما برای تلاش، دوچندان خواهد شد.

یکی دیگر از تکنیک‌های مورد تاکید روان‌شناسان برای کاهش اضطراب استفاده از تمرینات تن آرامی است که با تنفس عمیق و شل‌کردن عضلات بدن همراه است و به دنبال آن آرامش روحی را نیز برایتان به ارمغان می‌آورد. آیا گاهی اتفاق افتاده بدون آن که متوجه باشید عضلات بدنتان را بشدت منقبض کرده‌اید؟ به مدت 3 تا 4 دقیقه بلند و عمیق نفس بکشید تا هوایی را که وارد ریه‌های خود می‌کنید، حس کنید. سپس ماهیچه‌های مچ پا را شل کنید و کم‌کم به سمت ماهیچه‌های بالاتر (ساق، لگن، تنه، شکم و دست‌ها) استراحت بدهید و دقت کنید که عضلات کدام قسمت منقبض بوده و برای آن قسمت تمرینات کششی انجام دهید.

بخش مهمی از آرامش یا اضطراب در محیط خانواده شکل می‌گیرد. اگر توقعات و انتظارات والدین به طور غیرمنطقی بیش از توانایی‌های فرزندان باشد، نتیجه‌ای جز استرس برای وی نخواهد داشت. از سوی دیگر گاهی خانواده‌ها با توجه افراط‌گونه نسبت به فرزندانشان، اعتماد به نفس آنها را سرکوب کرده و وابستگی شدیدی را ایجاد می‌کنند تا جایی که فرزند در خود قدرت توانایی انجام هیچ کاری را نمی‌بیند.

دکتر شیرین فرجی‌گودرزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها