احیای دوباره صنعت فرش کشور

با وجود تولید انبوه رنگ‌های شیمیایی و استفاده از آن در صنعت فرش، رنگ‌های سنتی همچنان جایگاه اصیل خود را حفظ کرده و در سال‌های اخیر شاهد استقبال بیشتر فرشبافان از این رنگ‌های ماندگار هستیم. به گزارش مهر،‌رنگ‌های ایرانی مورد استفاده در صنعت فرش بویژه فرش‌های دستبافت حاصل تلاش و ذوق‌ آمیزش رنگ‌هاست که از پدران و نیاکان پیش از ما در قرون گذشته به یادگار مانده است. کما این‌که مسوول صنف رفوگران استان تهران می‌گوید: رنگرزی بخش جداناشدنی هنر فرشبافی محسوب می‌شود و گذشتگان این هنر از طریق آزمون و خطاهایی بسیار و ترکیب‌بندی رنگ‌های اصلی مختلف، با یکدیگر آن را برای نسل امروز به یادگار گذاشته‌اند.
کد خبر: ۳۳۴۲۵۴

حسن مزینانی کارشناس صنعت رفوگری، رنگ «روناس» را ماندگارترین رنگ قرمز فرش در جهان دانسته و اضافه می‌کند: روناس رنگ قرمز ملایمی است که از قرون گذشته از گیاهی به همین نام استخراج و در صنعت فرش، مورد استفاده قرار می گرفت. روناس در تاکستان‌ها و پای درختان باغات انگور به شکل یک بوته یافت می‌شود که پس از جمع‌آوری پاییزی انگور و استقرار روناس در مسیر وزش بادهای این فصل، مغزی آن از پوسته جدا می‌شود و پس از آسیاب شدن مورد استفاده صنعت فرش قرار می‌گیرد.

مزینانی در پایان از بازگشت تدریجی فرشبافان به استفاده از رنگ‌های سنتی خبر داده و می‌افزاید: به جهت کیفیت‌های مناسب رنگ‌های سنتی، فعالان در صنعت کهن فرشبافی برای بالا بردن ارزش این محصول به استفاده از رنگ‌های زیبا و ماندگار ایرانی روی آورده‌اند.

در حال حاضر که کشورهای دیگر نیز پا به عرصه رقابت با فرش ایرانی گذاشته‌اند لازم است، با استفاده از رنگ‌های طبیعی و با کیفیت و طرح‌های زیبا بیش از گذشته جایگاه صنعت فرش ایرانی را در جهان تثبیت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها