از دور از نزدیک

انگلیس، کوه نور را پس نمی‌دهد

برخلاف گزارش اخیر موسسه تحقیقات باستان‌شناسی هند مبنی بر بازپس‌گیری الماس کوه نور، دولت بریتانیا از امکان‌پذیر نبودن این اقدام خبر داد. دولت بریتانیا با استناد به قانونی که بازپس‌دهی آثار وارد شده به این کشور را منع می‌کند، از بازپس‌دهی الماس کوه نور و مجسمه بودای سلطان گاج که در دوره استعمار خود بر هند سرقت کرده بود، سرباز زد. بنا به اطلاعیه اداره امور کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا، پیمان سال 1963 موزه بریتانیا موزه‌های ملی انگلستان را از خروج اموال خود منع کرده و دولت هیچ‌گونه اختیاری برای تغییر قانون نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۳۳۲۷۴

پاسخ بریتانیا منجر به واکنش رئیس موسسه تحقیقات باستان‌شناسی هند و درخواست وی از یونسکو و سایر کشورها در بازگرداندن آثار مسروقه این کشور شد.

گوتام سنگوپتا، رئیس موسسه تحقیقات باستان‌شناسی هند، طی مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت گفت: تاکنون تلاش‌های ما برای بازگرداندن گنجینه‌های مسروقه بی‌نتیجه بوده، ازاین‌رو از سازمان یونسکو درخواست می‌کنیم برای پایان دادن به اوضاع کنونی نشستی بین‌المللی را تشکیل دهد. «کوه نور» زوج الماس معروف «دریای نور» است که هر دو از قدیمی‌ترین جواهرات شناخته شده جهان هستند.

این جواهرات در لشگرکشی نادرشاه به هندوستان به دست او افتاد. دریای نور در حال حاضر در ایران است؛ اما الماس کوه نور پس از مرگ نادر از سوی احمدشاه درانی به افغانستان رفت و سپس به شاه شجاع رسید و در نهایت این الماس به دست کمپانی هند شرقی انگلیس افتاد. / جام‌جم

کشف قبرستان گلادیاتورها در انگلستان

باستان‌شناسان انگلیسی پس از کاوشی 6 ساله در منطقه یورک، این کشور موفق به کشف کامل‌ترین قبرستان گلادیاتورهای رومی در انگلستان شدند. ‌ تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسان در مرکز شهر یورک انگلستان به کشف قبرستانی با 80 اسکلت انسانی بی‌سر انجامید که به اعتقاد آنها، متعلق به اجساد گلادیاتورهای رومی بوده است. به گفته باستان‌شناسان، سر اجساد که بجز در موارد اندک با اجسام تیز سنگین قطع شده بودند، در مناطقی غیر از قبرها پیدا شده و حتی در بالای سر اجساد نیز قرار نداشتند.

روی استخوان برخی از اجساد که به صورت انفرادی دفن شده بودند، نشانه‌هایی از گازگرفتگی وجود داشت که به احتمال زیاد توسط درندگانی همچون شیر، ببر یا خرس به وجود آمده و منجر به مرگ گلادیاتورها شده بود.

اجساد متعلق به اواخر قرن اول میلادی تا قرن چهارم بوده که در 14 قبر از 80 قبر کشف شده وسایل و اجناسی برای دنیای دیگر مردگان قرار داشته است. / فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها