دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که «سند آمایش سرزمین» پس از سیاست‌های اصل 44 مهم‌ترین سند محسوب می‌شود و طبق آن از تمام پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی مناطق کشور با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیتی آن‌ها استفاده می‌شود.
کد خبر: ۲۸۷۴۸۹

به گزارش ایسنا ، محسن رضایی که در یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت ، درباره مصوبات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع طی سه جلسه اخیر وارد تدوین سیاست‌های کلی نظام در موضوع آمایش سرزمین شده است که نتیجه ده سال تحقیقات دبیرخانه و بیش از سه سال تحقیقات کمیته امور زیربنایی و ده‌ها جمع‌بندی صورت‌گرفته است.

وی افزود: آمایش سرزمین در کنار چشم‌انداز 1404 و نیز سیاست ‌های اصل 44 مجموعه کاملی را برای طراحی الگوی توسعه ملی و هدایت فعالیت‌های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در سراسر کشور فراهم می‌کند.

رضایی با بیان این که «چشم‌انداز، افق آینده را مشخص می‌سازد و سیاست‌های اصل 44 قواعد فعالیت اقتصادی و آمایش سرزمین ، زمینه تعادل‌بخشی به مناطق کشور را فراهم می‌آورد» ، افزود: این‌ها به عنوان سه رکن توسعه ملی عمل خواهند کرد و آمایش سرزمین پس از سیاست‌های اصل 44 مهم‌ترین سند محسوب می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در حال انجام آخرین بحث‌ها در مجمع هستیم. پس از آن این مباحث را به محضر مقام معظم رهبری می‌فرستیم. تجربه نشان داده ایشان نیز وقت کافی می‌گذارند و مطالعه می‌کنند، هم‌چنین نظرات دیگران را می‌گیرند و با اصلاحاتی که انجام می‌دهند، نتیجه را به عنوان فرمان سیاستی به قوای سه‌گانه ابلاغ می‌کنند و برنامه ریزی‌ها بر آن اساس صورت می‌گیرد؛ در واقع ابلاغیات ایشان مبنای قانون‌گذاری خواهد بود.

رضایی افزود: پس از این سند مدیریت توسعه کشور برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کامل خواهد شد و قانون‌گذاران بهتر از گذشته می‌توانند مسیر آینده را مدیریت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سایر بحث‌های انجام‌شده در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این جلسه همچنین درباره تعادل‌های منطقه‌ای بحث‌هایی انجام شد؛ به این مفهوم که امکانات عادلانه‌ای در همه استان‌ها ایجاد شود. همچنین بررسی شد تا روابط مناطق کشور ما با سایر مناطق و بیرون مرزها مشخص شود و نقش آنها در توسعه ملی مورد توجه قرار بگیرد.

رضایی افزود: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در برخی مناطق کشور باید توجه بیشتری صورت بگیرد؛ به ویژه در نواحی مرزی و ما مصوبه‌ای در این زمینه داشتیم. این سند پس از دو سه جلسه نهایی و به محضر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

رضایی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین سرفصل‌های سند آمایش سرزمین گفت:طبق این سند از تمام پتانسیل‌ها و مزیت های نسبی مناطق کشور با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیتی آن‌ها استفاده می‌شود، نباید این گونه باشد که برخی مزیت‌های مهم مانند ترانزیت و تجارت که اهمیت آن‌ها کمتر از نفت و گاز نیست ، به برخی مناطق تعلق داشته باشد؛ در حالی که حتی ترانزیت و تجارت بعضا درآمدی بیش از نفت و گاز دارند؛ لذا این سند برای تعادل‌بخشی به فعالیت‌ها تهیه شده است.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از مناطق کشور از جمعیت تخلیه شده؛ در حالی که این مناطق دارای منابع مهمی هستند؛ حتی در برخی مناطق و روستاها امکاناتی هم ایجاد شده، اما رشد جمعیت در آن‌ها منفی است.

رضایی درباره کمیسیون ملی انتخابات در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفت: قانون‌گرایی در کشور باید جدی گرفته شود، اگر همه فعالیت‌های سیاسی را مجریان انجام می‌دهند باید بر اساس قانون باشد. در این صورت با مشکلی مواجه نخواهیم شد، اگر هم قانون ضعفی دارد باید با قانون جبران شود از این رو این پیشنهاد سه سال پیش و در زمان مجلس هفتم به صورت مکتوب ارائه داده شد، اما وارد قانون انتخابات نشد؛ البته به نظرمان رسید این قانون می‌تواند به عنوان طرحی در آینده موفق شود لذا انتظار ما از مجلس و نمایندگان محترم این است که این طرح را با فرصت مطالعه کنند و از آن بهره ببرند.

پرسش دیگری که از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسیده شد درباره بیانیه مجمع با موضوع وحدت ملی بود.

رضایی در پاسخ با تاکید بر اهمیت حفظ آرامش در جامعه گفت: نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حفظ آرامش در جامعه است؛ زیرا از این طریق بهتر می‌توان کشور را توسعه داد، نقد و نصیحتی هم اثرگذار است که در جامعه‌ای آرام انجام شود؛ از این رو آرامش چیزی است که دوستان ما در مجمع بر آن تاکید داشته و دارند.

یکی دیگر از خبرنگاران از رضایی پرسید «اخیرا سخنگوی شورای نگهبان تشکیل کمیسیون ملی انتخابات را به مصلحت ندانستند، نظر شما در این زمینه چیست؟» رضایی پاسخ داد: برخی دوستان اظهارنظر کرده‌اند اما مصاحبه مرا کامل نخوانده اند البته هر کسی آزاد است نظر بدهد و من هم استقبال می‌کنم اما اگر کسی صحبت‌های مرا مطالعه و سپس و در جهت انصاف، انتقاد کند، دستش را می‌بوسم.

رضایی پس از پایان نشست و در حاشیه آن نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران با این مضمون که « طرح‌هایی که برای برون رفت از فضای فعلی ارائه شده هیچ کدام عملی نشده است، به نظر شما کدام یک قابلیت اجرایی شدن دارند؟» گفت: وحدت جزئی از اصول انقلاب است و بدون آن نمی‌توان کشور را خوب اداره کرد؛ بنابراین تاکید مستمر بر وحدت ملی بسیار اثرگذار و مهم است، ما با وحدت ملی قوی و با تفرقه ضعیف خواهیم بود.

وی افزود: وحدت ملی را باید در چارچوب اجرا کرد که از جمله این چارچوب‌ها این است که این وحدت باید با محوریت ولایت فقیه به عنوان فصل‌الخطاب شکل بگیرد. دیگر آن که وحدت باید دوجانبه باشد؛ یعنی با وجود آن که همه دلسوز هستند اما از هر دو سو باید این وحدت را انجام دهند و در نهایت این که از موضع برادری با هم همکاری کنند، نه این که سوء ظن و تخریب وجود داشته باشد؛ از این رو پیرامون اصول رهبری وحدت دوجانبه باید شکل بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که چه شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی می‌توانند در این وحدت حضور داشته باشند؟ گفت: همه شخصیت‌ها می‌توانند در این وحدت حضور داشته باشند، خوب است بیانیه‌ای تهیه کنند و بر اصل ولایت فقیه و وحدت ملی پافشاری داشته باشند.

رضایی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت فرهنگ انتخاباتی اظهار کرد: در انتخابات مقدم بر قانون، مساله فرهنگ و مکانیزم های انتخاباتی است؛ استفاده از سیستم‌های الکترونیکی ، میزان اشتباهات را کم و اعتماد را افزایش می‌دهد؛ البته مساله اصلاح قانون هم بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها