وسوسه‌ای بنام مدال‌المپیک

بوکس بانوان چالش ورزش ایران

در بازی‌های المپیک 2012 لندن برای اولین‌بار، بانوان بوکسور روی رینگ می‌روند و با توجه به تعداد قابل توجه مدال‌های این بخش ، رئیس فدراسیون بوکس ایران از راه‌اندازی بوکس بانوان در کشورمان خبر داده است.
کد خبر: ۲۸۶۱۷۰

این در حالی است که بعضی کشورهای اسلامی مثل مصر و افغانستان نیز راه‌اندازی این رشته را در دستور کار خود قرار داده‌اند. احمد ناطق‌نوری، عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون بوکس می‌گوید: تشکیل تیم بوکس بانوان را به مجرد پیدا کردن پوشش و لباس مناسب، آغاز خواهیم کرد چرا که اگر تاکنون اقدامی برای تشکیل تیم ملی بوکس بانوان نکرده‌ایم به خاطر مشکل طراحی پوشش مناسب است.

اما این‌که به لحاظ فرهنگی و قانونی این کار در ایران شدنی است، سوالی است که فریبرز شمس، دبیر فدراسیون بوکس در پاسخ به آن می‌گوید: متاسفانه این تلقی در مورد بوکس وجود دارد که ورزش خشنی است؛ در حالی که ورزش‌های بسیار خشن‌تری هم از بوکس وجود دارند، وجود کلاه ایمنی با ضخامت بالا و دستکش‌های ایمن و استاندارد در کنار آزاد بودن زدن ضربه فنی به بالا تنه، باعث شده که کمتر بوکسوری سراغ ضربه زدن به سر برود. بنابراین، خطر چندانی متوجه ورزشکاران نیست. به‌لحاظ قانونی هم اساسا بوکس در ایران غیر قانونی نیست، مصداق آن هم وجود فدراسیون است، با وجود این اگر مسوولان ورزش در این مورد به یک جمع‌بندی برسند، ما آمادگی داریم با رعایت موازین اسلامی کار را شروع کنیم.

بوکس سلامت بانوان را به خطر می‌اندازد

در عین حال طاهره طاهریان، معاون اسبق ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی درباره این موضوع می‌گوید: به نظر من قبل از این‌که درباره هر رشته ورزشی برای بانوان بخواهیم صحبت کنیم، باید تمامی شرایط مربوط به بانوان را در نظر بگیریم، از شرایط جسمی و روحی گرفته تا شرایط فرهنگی جامعه که آیا اساسا چنین کاری به صلاح است؟

این کارشناس ورزش بانوان با بیان این که بوکس ورزش سنگینی به حساب می‌آید و با روحیات بانوان سازگار نیست، می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین عواملی که برای ورزش بانوان تاکید می‌شود، نقش ورزش در سلامت جسمی نیمی از آحاد جامعه است، حال آن که بوکس ورزش پرمخاطره‌ به شمار می‌‌آید. این ورزش سلامت بانوان را به خطر می‌اندازد و از سویی ممکن است باعث عوض شدن روحیات یک بانوی مسلمان شود، چرا که در اسلام تاکید بر مهر و عطوفت می‌شود و خشونت نفی شده است.

باید هدف مشخص شود

این در حالی است که فریده نیسیان، کارشناس ورزش بانوان درباره شرایط فرهنگی موجود برای راه‌اندازی این رشته، می‌گوید: در نگاه اول همه فکر می‌کنند بوکس ورزش پرمخاطره‌ای است در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد رشته‌های زیادی هستند که از بوکس خیلی پر مخاطره‌تر بوده و در ایران هم فعالیت می‌کنند. به نظر من قبل از این‌که درباره بوکس بانوان شرایط فرهنگی را بسنجیم، باید هدف و انگیزه این کار را مشخص کرد. این‌که صرفا می‌خواهیم به لحاظ کمی یک رشته را به ورزش بانوان اضافه کنیم یا نه، جنبه قهرمانی و همگانی نیز مد نظر ما قرار دارد.

حتی طرح این موضوع هم با توجه به حساسیت‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد، می‌تواند به یک چالش برای ورزش کشور تبدیل شود. دبیر فدراسیون بوکس درباره این موضوع که آیا اقدامی عملی در این مورد صورت گرفته، می‌افزاید: تاکنون فدراسیون در این زمینه هیچ برنامه‌ای تدوین و تبیین نکرده است، اما پس از بررسی همه‌جانبه موضوع و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اگر توافقی بین سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون صورت بگیرد، بلافاصله مقدمات کار را فراهم می‌کنیم.

فریده نیسیان با اشاره به سابقه تاریخی موضوع راه‌اندازی فوتبال و کشتی بانوان و مباحث مشترک مطرح شده درا‌ین‌باره می‌گوید: حال که فوتبال بانوان راه‌اندازی شده و روند رو به رشدی هم دارد مشخص شده که حرف‌های مخالفان بی‌اساس بود. برخی 15 سال پیش با راه‌اندازی کشتی به دلیل مسائل فنی مخالفت می‌کردند و امروز ثابت شده که این استدلال‌ها هم اشتباه بود. درخصوص بوکس هم قطعا چنین وضعیتی پیش می‌آید، باید قبل از هرکاری یک کار کارشناسی دقیق برای بررسی همه‌جانبه موضوع توسط سازمان، کمیته المپیک و فدراسیون بوکس صورت بگیرد تا تنش کمتری در این زمینه به‌وجود آید.

اما آیا بانوان خود علاقه‌ای به بوکسور شدن دارند، دبیر فدراسیون دراین‌باره اظهار می‌کند: این استعداد در سطح کشور وجود دارد و متقاضیانی هم دارد، اما باید اول مقدمات کار فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها