کمتر پیش می‌آید که نام یک روستای کوچک از شهرت و آوازی جهانی برخوردار شود، روستایی که حتی ممکن است نامش سال‌های سال به گوش اهالی کشورش هم نخورده باشد.
کد خبر: ۲۸۴۷۵۲

فکرش را بکنید روی این کره خاکی و در هر کشوری چقدر شهر و روستا وجود دارد که هیچ‌وقت نامشان سر زبان‌ها نمی‌افتد و کسی از بودن یا نبودنشان اطلاع ندارد.

به عنوان مثال کشوری مثل برزیل‌ شهرهای کوچک و بزرگ زیادی دارد که بجز چند شهر نام خیلی از آنها را کسی نمی‌داند، اما نام یکی از این شهرها برای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی آشناست: «پراسیکاوا» شهری کوچک در کشور برزیل که میزبان جشنواره جهانی کاریکاتور است و به همین خاطر آوازه نامش از استان و حتی کشورش فراتر رفته‌است.

یا مثلا در ایران خودمان از بین بی‌شمار روستایی که در کشور وجود دارند. مثلا نام روستایی مثل یوش به خاطر شاعری چون نیما یوشیج سر زبان‌ها افتاده است.

غرض از این مقدمه اما رسیدن به اتفاقی بود که این روزها برای یکی از روستاهای کشورمان افتاده‌است. تا پیش از این تعداد کمی از مردم ایران از وجود روستایی به نام فردو مطلع بودند. روستایی که اتفاقا در زمان جنگ تحمیلی بیشترین تعداد شهدا (150 شهید) را به نسبت جمعیت خود تقدیم آرمان‌های والای انقلاب اسلامی کرده است.

این روستای کوچک اکنون آوازه‌ای جهانی یافته است، چرا که حالا نام آن زینت‌بخش دومین سایت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شده است. دلیل این نامگذاری هم رشادت و دلا‌وری‌های مردم این منطقه است.

این سایت که خبر ساخت آن پیش از موعد مقرر، از سوی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد، چون در مسیر تهران - قم قرار دارد به غلط سایت قم نامیده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های سایت فردو براساس اطلا‌عات سازمان انرژی اتمی این است که هیچ بمب و موشکی بر آن کارگر نیست که دلیلش ویژگی‌های طبیعی و کوهستانی منطقه است.

«فردو» حالا نامی جهانی است که وقتی آن را در مرورگری مثل گوگل جستجو می‌کنی، به بیش از 100 هزار نتیجه می‌رسی. یکی از این نتایج آشنایی با سایت fordo.ir است که عنوان «روستای هسته‌ای ایران» را بر پیشانی خود دارد.

از همه اینها که بگذریم، مهم این است که حالا‌«فردو» نامی جهانی است.

شهریار محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها