یک هفته با IT

مدیرانی گران‌تر از شرکت‌ها

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات به واسطه وابستگی مادرزادی به دنیای غرب، هفته گذشته همچون مردان و زنان گرداننده آن گویی در تعطیلات سال نو میلادی به سر می‌برد. به این ترتیب از میزان اخبار در حجم همیشگی آن نیز خبری نبود. اما این به معنای سکوت محض خبری در صنعت ثروتمند فناوری اطلاعات و ارتباطات هم نبود. هفته گذشته اخبار ضد و نقیض پزشکی درخصوص حال یک مدیر، تکان‌های میلیون دلاری به دنیای فناوری اطلاعات داد و بهانه‌ای شد برای سوژه این هفته!
کد خبر: ۲۳۰۸۷۱

حتما تعجب می‌کنید که چگونه حال یک مدیر می‌تواند ارزش سهام یکی از پر رونق ترین بورس‌های جهان را به لرزه در بیاورد.

موضوعی که در صدر مهمترین اخبار هفته گذشته دنیای فناوری قرار داشت، به آخرین اوضاع و احوال شخصی به نام استیو جابز مربوط می‌شد. استیو جابز مدیر عامل شرکت روبه رشد اپل محسوب می‌شود. اگر بخواهیم در یک جمله وی را بشناسیم، باید گفت وی بر اساس تشخیص معتبرترین موسسات به عنوان قوی ترین مدیر اقتصادی جهان در سال گذشته شناخته شد. این مغز اقتصادی به حدی در کار خود خبره است که دیگر نام شرکت‌ها به وی اعتبار نمی‌دهد، بلکه اسم خود استیو جابز به شرکت‌ها اعتبار می‌دهد. به گفته کسانی که از نزدیک آقای جابز را می‌شناسند، وی به قدری در کارهای خود دوراندیش است که روی نحوه چیدمان محصولات در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به شرکت اپل و حتی دکوراسیون آنها نیز وارد شده و نظر می‌دهد. انقلابی‌ترین محصول شرکت اپل که به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در جهان شوکی جدی وارد کرد و به نوعی خطی جدید در تولید این محصول ایجاد کرد، به گوشی مشهور آیفون مربوط می‌شود. اگرچه یک جستجو روی نام استیو جابز در اینترنت نتیجه‌ای معادل صدها مقاله و گزارش را در بر خواهد داشت، لیکن درخصوص جابز همین بس که نفس شرکت اپل به نفس او وابسته است.

بد نیست این را هم بدانید که پدر آقای جابز یک سوریه ای است. اما هفته گذشته پس از گزارش یک سایت خبری درخصوص شایعه وخیم شدن وضعیت سلامت مدیر عامل اپل، ارزش سهام این شرکت حدود 2 درصد سقوط کرد. این سایت به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است وخیم‌تر شدن سریع وضعیت سلامت جابز دلیل واقعی تصمیم وی برای لغو سخنرانی افتتاحیه در کنفرانس هفته آینده مک ورلد بوده است. با این حال، این نخستین بار نیست که سلامت استیو جابز مورد پرسش قرار می‌گیرد و در گذشته نیز این امر تاثیر زیادی بر ارزش سهام اپل داشته است.

جابز 53 ساله در سال 2004 اعلام کرد برای برداشتن یک نوع سرطان لوزالمعده نادر تحت عمل جراحی موفقیت‌آمیز قرار گرفته است؛ اما وضعیت سلامت رئیس اپل از اوایل سال 2008 که در کنفرانس طراحان جهانی این شرکت حاضر شد، همواره موضوع گمانه‌زنی و شایعه بوده است.

استیو جابز از ابتدای مدیریت خود در شرکت اپل تاکنون صدها میلیون دلار به ارزش سهام، اعتبار و فروش محصولات این شرکت افزوده است.

علی شمیرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها