
به گزارش جام جم آنلاین، مرتضی چایچی مطلق با اشاره به اینکه میانگین سن این خودروها ۱۰.۴ سال است، اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ آییننامه اجرایی حمایت از صنعت خودرو، میانگین سن فرسودگی ناوگان تاکسیرانی ۱۲ سال در نظر گرفته شده است؛ بنابراین تاکسیهای مشهد با توجه به میانگین سنی ۱۰.۴ سال، نیازمند نوسازی هستند و در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی فراتر از این سن، فرسوده محسوب میشوند.
وی درخصوص مشکلات موجود در مسیر نوسازی ناوگان، ادامه داد: یکی از چالشهای اصلی، افزایش مستمر قیمت خودرو است. بهعنوان مثال، خودرو سمند سورن در حال حاضر قیمتی حدود ۸۷۰ میلیون تومان دارد. از سوی دیگر، ارزش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده که به مراکز اسقاط تحویل داده میشوند، بسیار کمتر است و طبق قانون، مالک خودرو میتواند تا چهار گواهی اسقاط دریافت کند که ارزش هر گواهی ۳۵ میلیون تومان است و جمعاً حدود ۱۴۰ میلیون تومان میشود. واضح است که فاصله ۱۴۰ میلیون تومان تا قیمت روز خودرو، برای رانندگان بسیار دشوار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیریهای انجام شده منجر به تصویب طرحی از سوی سازمان شهرداریها شد که بر اساس آن، رانندگان تاکسی میتوانند تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود حداکثر ۸ درصد دریافت کنند و بخشی از این فاصله قیمتی را پوشش دهند. علاوه بر این، با مصوبات شورای اسلامی شهر، منابع دیگری نیز تامین شده و سازمان ما هم ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه با نرخ ۴ درصد در اختیار رانندگان قرار میدهد که بتوانند بخش دیگری از هزینه نوسازی را از طریق این تسهیلات تامین کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
اصغر شرفی در گفتوگو با جام جم آنلاین:
تینا چهارسوقی امین در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سهراب بختیاریزاده در گفتوگو با جامجم: