این جشنواره با هدف شناساندن شمار زیادی از برنامهسازان بینالمللی و ایجاد تعامل سازنده بین آنها در راستای جریانسازی در فضای رسانهای بینالملل کار خود را آغاز کرد. در بخشی از فراخوان جشنواره صبح، درونمایه این جشنواره «رسانه و نظم نوین جهانی»، مبتنی بر ارزشمندی هویتهای محلی و منطقهای، معنویتگرایی، اصالت خانواده، گفتمان مقاومت و استکبارستیزی معرفی شده است.
احسان کاوه، دبیر جشنواره در اعلام بخشهای اصلی و ویژهبرنامه گفت: جشنواره مذکور متشکل از دو بخش اصلی و بخش ویژه فلسطین است. سریال تلویزیونی، برنامه تلویزیونی گفتوگومحور، برنامه تلویزیونی ترکیبی، مستند، گزارش خبری، موشنگرافی، محتوای مکتوب اعم از مقالههای تحلیلی، دیدگاهی و تحقیقی، برنامه رادیویی و پادکست، رسانههای اجتماعی اعم از ویدئوکست، انیمیشن، فیلم کوتاه و ولاگ قالبهای بخش اصلی هستند.
وی درخصوص بخش ویژه فلسطین ادامه داد: فیلم سینمایی، ویدئوکلیپ، فیلم کوتاه، انیمیشن کوتاه، تصویرسازی و بلاگر خبری به بخش ویژه فلسطین اختصاص دارد.
کاوه در بخش معرفی کمیتهها جشنواره صبح اضافه کرد: کمیته تشریفات و دبیر اجرایی جشنواره: دکتر احمد علیاکبری، کمیته آثار: دکتر منصوره اخوان، کمیته اطلاعرسانی و روابطعمومی: منصور کریمزاده، بخش بازار: دکتر فاطمه جواهرساز، کمیته پشتیبانی رسانه و تولید: علیاصغر صدیقی، کمیته برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی: دکتر محمدحسین یعقوبی. این بخشها، بخشهایی هستند که کمک میکنند جشنواره پرفروغ برگزار شود.
وی در اعلام زمانبندی برنامه تشریح کرد: طبق زمانبندی، جشنواره از نیمه دوم اردیبهشت ۱۴۰۴ آغاز و اختتامیه آن در ۱۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد. با این حال، ممکن است مانند هر جشنوارهای بهدلیل رویدادهای غیرقابل پیشبینی تغییراتی در زمانبندیها ایجاد شود. در دوره گذشته، یکی از مهمانان اصلی اختتامیه جشنواره، شهید دکتر رئیسی بودند که متأسفانه ۴۸ ساعت قبل از برگزاری برنامه خبر ناگوار از دستدادنشان را شنیدیم و برنامهریزیها دچار تغییر شد، اما این حادثه فرصتی را برای حضور مهمانان ارزنده از کشورهای مختلف فراهم کرد. آنها که برای اولینبار به ایران میآمدند، تصویری از رسانهها و روایتهای موجود از ایران داشتند. در مدت کوتاه اقامت، بازدید از شهر ایدهای کلی به مهمانان داد و حضور پرشکوه در تشییع جنازه شهید رئیسی دیدگاه آنها را نسبت به وقایع تغییر و نشان داد که تفکر مقاومت در میان مردم ایران عمیقا ریشهدار است.
دبیر جشنواره بینالمللی رسانهای صبح درخصوص امکان استفاده از هوش مصنوعی در بخشهای مختلف این جشنواره گفت: در این دوره، درباره استفاده و وجود بخش مستقلی از فناوری هوش مصنوعی در جشنواره با شورای سیاستگذاری صحبت شد. این فناوری قطعا بر تولید محتوا و رسانه تأثیرگذار بوده، اما هنوز تمام ابعاد آن بهطور کامل شناخته نشده است که این موضوع قضاوت درباره آن را پیچیده میکند. در دورههای آینده، تلاش خواهیم کرد به این نکته توجه بیشتری شود. مهمترین مسأله هوش مصنوعی در رسانه، نحوه استفاده از آن است که هم فرصتها و هم تهدیدهایی را به همراه دارد و نیاز به دقت در ورود به این حوزه را نشان میدهد.
کاوه درباره کارکرد بخش بازار در این جشنواره توضیح داد: در جهان، بازارهای بزرگ رسانهای محلی برای خریدوفروش محصولات رسانهای هستند که تولیدکنندگان و توزیعکنندگان در آنها به تبادلنظر میپردازند. این بازارها معمولا همزمان با رویدادهای بزرگ مانند برگزاری جشنوارهها برگزار و حضور کشورهای مختلف را شامل میشوند. انتخاب و ارائه آثار در این بازارها به تقویت جریان اصلی رسانه کمک میکند، اما در حوزههای منطقهای چنین تبادلاتی کمتر دیده میشود. هدف از برگزاری اولین دوره این بازار در کنار جشنواره بینالمللی رسانهای صبح، ایجاد شرایطی برای تبادل رسانهای و کسبوکار هدفمند بین کشورهای همسایه با منابع محدود است، بهگونهای که به ارتقای کیفیت و سرمایهگذاری در محصولات رسانهای منجر شود.
دبیر این جشنواره در ادامه عنوان کرد: جشنواره بینالمللی صبح با همه شبکههای تلویزیونی، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و دستاندرکاران تولید محتوا در تلویزیون، رادیو و شبکههای اجتماعی ارتباط خواهد داشت و این افراد میتوانند آثار خود را ارسال کرده و برای شرکت در بخش بازار غرفه درخواست کنند. فراخوان بخش بازار بهزودی در سایت جشنواره منتشر خواهد شد. با توجه به نوپا بودن جشنواره، تیمی برای شناسایی و دعوت از بخشهای مختلف این حوزه، از جمله شبکههای تلویزیونی و جشنوارههای همسو، تشکیل شده است تا زنجیرهای از رسانههای مرتبط با حوزه مقاومت و گفتمان مورد نظر ایجاد شود.
وی درخصوص شبهه قالب بودن تعداد آثار ایرانی حاضر در جشنواره نسبت به آثار بینالمللی تصریح کرد: اخبار برگزیدگان دورههای گذشته در سایت موجود است و از ۳۰۰۰ اثر دریافتی در دوره گذشته، بیش از ۲۳۰۰ اثر غیرایرانی بودند، زیرا فعالیت رسانههای بینالمللی در کشور محدود به معاونت برونمرزی است. تعداد آثار ایرانی نسبت به غیرایرانی در بخش جوایز و برگزیدگان جشنواره به وضوح کمتر بود، بهطوریکه حدود دو سوم آثار برگزیده غیرایرانی بودند. امید است در این دوره نیز آثار غیرایرانی زیادی در جشنواره حضور داشته باشند.
کاوه درباره امکان انتشار آثار جشنواره صبح در دورههای گذشته عنوان کرد: قوانین پخش آثار برگزیده جشنواره براساس حقوق مولفان و کپیرایت است و برگزیدگان باید اجازه دهند، زیرا جشنواره نمیتواند آثار را به پخش ملزم کند و برخی آثار ممکن است تمایلی به پخش نداشته یا قراردادهای دیگری داشته باشند. با این حال، آنها میتوانند با گارانتی عدم پخش اثرشان در جشنواره شرکت کنند. طبق قوانین، فقط سه تا پنج دقیقه از آثار برای تبلیغات قابل استفاده است. همچنین، در این خصوص برنامهای به نام «صبح» تولید میشود که از شبکههای برونمرزی پخش شده و به معرفی برگزیدگان و افراد شاخص در این حوزه میپردازد. این برنامه به معرفی افراد و آثارشان و بررسی افکار آنها میپردازد و جشنوارههای دیگر نیز در معرفی این افراد به دیگران نقش دارند، در حالی که هر شبکه براساس سیاستهای خود تصمیم میگیرد چگونه به آثار واکنش نشان دهد.
دبیر جشنواره بینالمللی رسانه ای صبح، در مورد همپوشانی جشنواره صبح با دیگر جشنوارهها گفت: این دوره جشنواره عمار اولین دورهای است که بخش بینالملل دارد و در حوزه تولید محتوا عمدتا در زمینه فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و انیمیشن فعالیت میکند، در حالی که جشنواره صبح بخش فیلم سینمایی را حذف کرده و بر مستندهای تلویزیونی تأکید دارد. همچنین، در جشنواره عمار برنامه ترکیبی تاکشو وجود ندارد و فعالیتی در حوزه محتوای مکتوب برای دریافت مقاله ندارد. جشنواره صبح مقالات تحلیلی، دیدگاهی و تحقیقی را میپذیرد که قالب آکادمیک ندارند و بیشتر به کارهای ژورنالیستی و خبری میپردازند. همچنین، به نظر نمیرسد که در کشور جشنوارهای برای ویدئوکست و وبلاگرها برگزار شده باشد و تلاش شده است کمترین همپوشانی با دیگر جشنوارههای حوزه رسانه ایجاد شود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد