یک کارشناس مسائل امنیت دفاعی در گفتگو با جام جم آنلاین:

سیاست مقاومت فعال سپاه در راستای حمایت از دولت چهاردهم است

روز گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه بازدید رئیس جمهور از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به ارائه گزارشی درباره توان بالای نظامی ایران در جنگ دریایی پرداخت که در نوع خود کم نظیر بود. در گزارش سردار سلامی اشارات فراوانی به تفوق ایران در جنگ دریایی شده بود که نشان از دست برتر جمهوری اسلامی در نبرد آبراه‌ها داشت. در ادامه این دیدار فرمانده کل سپاه از آمادگی این نهاد نظامی و انقلابی برای حمایت و پشتیبانی از دولت چهاردهم گفت.
روز گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه بازدید رئیس جمهور از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به ارائه گزارشی درباره توان بالای نظامی ایران در جنگ دریایی پرداخت که در نوع خود کم نظیر بود. در گزارش سردار سلامی اشارات فراوانی به تفوق ایران در جنگ دریایی شده بود که نشان از دست برتر جمهوری اسلامی در نبرد آبراه‌ها داشت. در ادامه این دیدار فرمانده کل سپاه از آمادگی این نهاد نظامی و انقلابی برای حمایت و پشتیبانی از دولت چهاردهم گفت.
کد خبر: ۱۴۷۱۸۲۳

در همین زمینه  جام جم آنلاین با محمد شلتوکی کارشناس مسائل امنیت دفاعی گفتگو کرد که مشروح آن را می‌خوانید. 
 
 دیروز سردار سلامی در قرارگاه خاتم الانبیاء اظهاراتی را درباره پیروزی ایران بر دشمن در نبرد دریا‌ها بیان کرد. این پیروزی چگونه به دست آمده است و ایران چگونه توانسته به این پیروزی راهبردی دست یابد؟ 
 
اظهارات روز گذشته فرمانده کل سپاه پاسداران بازخوانی بخشی از تاریخی بود که فاصله چندانی با ما ندارد و اگر بخواهیم به مقطع زمانی اتفاقاتی که مورد اشاره سردار سلامی بود مربوط درگیری‌هایی است که بین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ روی داده است و از آن به عنوان فشار حداکثری یاد می‌شود. بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ رویکردی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده برای فشار علیه جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف در پیش گرفته شد و به موازات آن ما در ایران با اتخاذ رویکردی روبرو بودیم که از آن به عنوان مقاومت فعال یاد می‌کنیم. بر مبنای همین رویکرد، جمهوری اسلامی پاسخ متقابل به اقدامات آمریکا و جریان فشار حداکثری را که در آن مقطع با فشار ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و برخی از کشور‌های منطقه شکل گرفت در دستور کار خود قرار داد. مقاومت فعال در ابعاد مختلف دنبال شد. به عنوان نمونه یکی از اهداف جریان فشار حداکثری به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود و در قالب این سیاست آن‌ها بسیاری از کشتی‌های و نفتکش‌ها ما را توقیف یا مورد اصابت قرار می‌دادند. بر همین اساس یکی از سیاست‌های مقاومت فعال، مقابله به مثل در برابر این اقدام محور فشار به ایران بود و در حقیقت اشاره دیروز سردار سلامی درباره پیروزی ایران بر دشمن در نبرد دریاها، روایتی از آن مقطع زمانی است.
 
معنای سیاسی اظهارات سردار سلامی برای دشمنان به خصوص رژیم صهیونیستی چیست؟ 
 
دنیا در شرایط کنونی در شرایط پیچیده‌ای بسر می‌برد. از یکسو بحران اوکراین و از سویی دیگر جنگ غزه و همچنین امنیت در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، مساله قفقاز و تنش‌های سیاسی در منطقه جریان دارد از جمله موضوعاتی که باعث شده اوضاع منطقه ما پیچیده شود. به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه ما در آستانه سال دهم برجام قرار داریم و در حقیقت سال حساسی از این نظر است و پیشبینی می‌شود که دوباره محور غربی شامل آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی بخواهند مجددا اقداماتی را علیه ایران در یکی از محور‌ها ساماندهی کنند. از سویی دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در پیش است و هر کدام از دو نامزدی که مطرح هستند اگر بر مسند قدرت بنشینند سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه ایران دنبال خواهند کرد. از این منظر می‌توان دریافت که ما با شرایط حساسی روبرو خواهیم بود و در کنار آن این احتمال هم وجود دارد که محور غرب به رهبری آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی قصد ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی را داشته باشند؛ بنابراین صحبت‌های سردار سلامی در واقع یادآوری اقدامات ایران در راستای مقاومت فعال بود. این نکته هم قابل توجه است که برای اولین بار بود که فرمانده سپاه پاسداران درباره نقش سپاه در امنیت آبراه‌های ایران به موضوع جبران اقدامات آمریکا اشاره شد. تا پیش از این بحث مقاومت فعال در بعد رسانه‌ای عمدتا معطوف به بیان یکسری اقدامات حقوقی شامل توقیف نفتکش‌ها بخاطر نقض قوانین زیست محیط یا نمونه‌هایی از این دست بود و برای نخستین بار یک فرمانده نظامی ایران به طور علنی آن اقدامات را در چارچوب سیاست مقابله با مثل با دشمنان قلمداد کرد و از این جهت به نظر می‌رسد که پیام سخنان فرمانده کل سپاه یک سیگنال قوی برای طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی است که اگر دست به ساماندهی اقداماتی بزنند طبعا ایران در همان سطح و در همان حد و اندازه پاسخ لازم را خواهد داد. 
 
اظهارات سردار سلامی چه پیامی برای امنیت داخل کشور با عطف به تحقق هر چه بهتر برنامه‌های دولت چهاردهم دارد؟
 
طبعا نیروی‌های مسلح شامل ارتش، سپاه، ستاد کل نیرو‌های مسلح و فراجا به عنوان مجموعه‌های تحت فرمان رهبری همواره طی چهار دهه گذشته پشتیبان دولت بودند و این موضوع عیانی است. دیروز دکتر پزشکیان هم بازدید از مجموعه سپاه و ارتش داشتند و توانمندی‌های هر دو سازمان به رئیس جمهور ارائه شد. صحبت‌های سردار سلامی حاکی از پیام سپاه پاسداران برای اعلام آمادگی با دولت چهاردهم بود. به عبارت دیگر در کلیه شرایطی که برای کشور و دولت پیش خواهد آمد سپاه به عنوان نهاد پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی در کنار دولت است و در حقیقت این مجموعه نظامی یک اطمینان خاطری را به رئیس دولت چهاردهم دادند که در همه مقاطع حساس و احیانا شرایطی بحرانی که دشمنان بخواهند برای کشور بوجود آورند سپاه و دیگر نهاد‌های نظامی و امنیتی برای مدیریت این شرایط در کنار دولت هستند. این نکته را هم باید توجه داشت که برخی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بعضی از جریان‌های سیاسی نسبت می‌دهند، ولی اشاره سردار سلامی به برخی از اتفاقاتی که در طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ رخ داد و سپاه در دفع آن‌ها نقش آفرین بود برای خنثی کردن تحریم‌ها و کمک به دولتی بود که شاید بتوان گفت که به لحاظ رویکردی چندان با مجموعه سپاه همراه نبود، اما این نهاد براساس همان مبنا که باید پشتیبان انقلاب اسلامی و کشور باشد فارغ از تمام دسته بندی‌ها و جریان‌های سیاسی و بدون توجه به اینکه چه کسی یا کدام جریان مدیریت قوه مجریه را به عهده دارد به حمایت از دولت‌ها پرداخت و این رویکرد را برای دولت چهاردهم در پیش خواهد گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها