رکورد مصرف برق ۲۳بار شکست

تابستان سال جاری شاهد آن بودیم که دمای هوادراقصی‌نقاط کشورمان با افزایش شدیدی روبه‌رو بود، به‌طوری که وزارت نیرو بارها اعلام کرد که مردم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. سازمان هواشناسی اعلام کرده دمای هوای تهران پایتخت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ۴۲ تا۴۳ درجه خواهد رسید، این در حالی است که رکورد دمایی شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه است و انتظار می‌رود امسال این رکورد شکسته شود، همچنین شهرهای نزدیک به تهران مانند ورامین، قم و اصفهان شرایط گرم جدی‌ای را تجربه خواهند کرد.
کد خبر: ۱۴۶۷۵۹۷
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
ازطرف دیگر بد نیست بدانیم هم‌اکنون و بر اساس آمارهای منتشرشده وزارت نیرو بیشترین مصرف برق در استان تهران دررتبه نخست با۳۷درصد مربوط به بخش صنعتی ودرجایگاه دوم با۳۰درصد،مربوط به‌بخش‌خانگی است.به همین دلیل علاوه‌بر صرفه‌جویی ومدیریت مصرف دربخش خانگی،مدیریت بهینه مصرف‌برق دربخش صنایع نیزاهمیت بسیاری درهفته جاری دارد. بنابراین طبیعتامصرف برق ناشی ازکارکردبیشتروسایل سرمایشی افزایش خواهدیافت ورکوردهای جدیدی درزمینه مصرف خواهیم داشت.
     
افزایش مصرف برق در استان‌های دیگر
گفته می‌شودباافزایش شدیدمصرف برق دربرخی استان‌هاشاهدآن‌بودیم‌که درسال‌جاری حدنصاب مصرف برق بارها رکوردشکنی کرده است.جالب آن است که استان‌هایی مانند مازندران و گیلان که در شمال کشور قرار دارند نیز نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ و ۱۰درصدی نسبت به قبل داشتند و به‌طور متوسط نیز مصرف برق در کشورمان رشدی ۸/۸درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.به همین دلیل این وزارتخانه تلاش کرد تا با تشویق کم‌مصرف‌ها، قطعی برق برخی ادارات پرمصرف، ایجاد محدودیت‌های در برق صنایع و بهبود زیرساخت‌ها بتواند برق همه مصرف‌کنندگان را تامین کند.
   
حدنصاب مصرف در سال جاری رکوردشکنی کرده است
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: اوج بار مصرف برق کشور تاکنون ۲۳بار از اوج مصرف سال قبل سبقت گرفته و این وضعیت فعالیت صنعت برق را دشوار می‌کند.وزیر نیرو ادامه داد: در این میان دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که کشور با وضعیت سختی دسته‌وپنجه نرم می‌کرد، چراکه شاهد خاموشی‌های جدی و جدول خاموشی تا سه نوبت در شبانه‌روز و مشکل در تامین برق صنایع بودیم.وی افزود: ازهمین رو دولت با برنامه‌ جامع در بخش‌های مختلف آغاز به کار کرد. امسال سومین تابستانی است که از آن عبور کردیم و با مرور عملکرد دولت نتیجه می‌گیریم که طی نزدیک به سه سال حدود۱۰هزارمگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شده است.محرابیان ادامه داد: برای تحقق افزایش ظرفیت ۱۰هزارمگاواتی،دولت حدود۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه منصوبه جدید حرارتی، نیروگاه تجدیدپذیر و نیروگاه آبی به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کرده است. همچنین با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان و استفاده از توان داخلی، توانست تا حدود ۲۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های موجود را ارتقا دهد.وزیر نیرو با بیان این‌که شرایط موجود به معنای رفع ناترازی نیست، تاکید کرد: ناترازی در کشور قابل توجه است وباید طرح‌های توسعه رابا جدیت به اجرا برسانیم. در این دولت علاوه بر نیروگاه‌هایی که وارد مدار شده، ۸۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در حال ساخت با پیشرفت بالغ بر ۵۰ درصد وجود دارد. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بسیاری از این نقاط درحال حاضر با محدودیتی مواجه نیستند، بسیاری از محدودیت‌ها مرتفع شده اما همچنان پروژه‌ها تا رفع حداکثری موارد باید ادامه یابد. محرابیان در پایان تاکید کرد: در سال جاری با افزایش چشمگیر دما مصرف برق در کشور روند صعودی قابل توجهی به خودگرفته است. از سوی دیگر متوسط رشد مصرف برق کشور که عموما ۴درصد در سال است، در سال جاری به رقم بالغ بر ۹ درصد افزایش پیدا کرده است. وزیر نیرو افزود: حدنصاب رشد مصرف همواره در حال تکرار است، چراکه تا‌به‌امروز ۲۳ مرتبه اوج مصرف سال جاری ازاوج مصرف سال قبل سبقت گرفته که ادامه فعالیت را برای صنعت برق دشوار می‌سازد. 
   
همکاری شهرک‌های صنعتی برای عبور از تابستان گرم
ازطرف دیگر همان‌طور که اشاره شد، محدودیت‌هایی برای تولید صنایع صورت گرفته؛ هرچند گفته می‌شود این محدودیت‌ها درهفته جاری کمتر خواهد شد.با این حال اما مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به افزایش۹ پیک تقاضای برق نسبت به سال گذشته گفت: از۵۰درصد کل برق مصرفی در ساعات پیک،حدود۸ درصد دربخش تجاری و عمومی و مابقی در بخش خانگی مصرف می‌شود.رجبی مشهدی باتاکید برضرورت صرفه‌جویی ومدیریت مصرف برق خاطرنشان کرد: در روزهای آینده، سخت‌ترین روزهای پیک مصرف رادرپیش خواهیم داشت وازهمه هموطنان تقاضا داریم که حداکثر همکاری را با صنعت برق داشته باشند.این روزها دمای هوا در حال افزایش است و با افزایش دما مصرف برق زیاد می‌شود. در این شرایط است که مردم باید به منظور پایداری شبکه برق و اینکه همه خانوارها از این نعمت برخوردار باشند باید صرفه‌جویی را در برنامه خود قرار دهند. 

راهکارهای کاهش مصرف برق
به نظر می‌رسد برای کاهش مصرف برق،تداوم حمایت از مشترکانی که الگوی مصرف رارعایت می‌کنندو جریمه بد‌مصرف‌ها توسط وزارت نیرو ضروری به نظر می‌رسد، اما قانون موارد دیگری را نیزبه وزارت نیرو محول کرده است، به‌طوری که به‌عنوان نمونه برای مدیریت بار به‌ویژه در ایام اوج مصرف تابستان، اخذ و گشایش اعتبار اسنادی به‌منظور خرید و به‌کارگیری کنتورهای هوشمند در دستورکار شرکت توانیر قرار گرفته و تاکنون برای این منظور ۶۷۹هزار و ۶۷۱ دستگاه انواع کنتور هوشمند تک‌فاز، سه‌فاز و مودم خریداری شده و در اختیار شرکت‌های توزیع نیروی برق قرار گرفته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها