10 نکته مهم قبل از خرید اینورتر

اینورتر یا درایو موتور را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات و قطعات در برق صنعتی بدانیم که وظایف مهمی را بر عهده دارد. با وجود اینکه تمام دستگاه‌های برقی از جریان برق متناوب استفاده می‌کنند، باز هم انواع ژنراتورها به جریان مستقیم نیاز دارند؛ از این رو نیاز به اینورتر در این دستگاه‌ها یکی از الزامات شده است.
اینورتر یا درایو موتور را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات و قطعات در برق صنعتی بدانیم که وظایف مهمی را بر عهده دارد. با وجود اینکه تمام دستگاه‌های برقی از جریان برق متناوب استفاده می‌کنند، باز هم انواع ژنراتورها به جریان مستقیم نیاز دارند؛ از این رو نیاز به اینورتر در این دستگاه‌ها یکی از الزامات شده است.
کد خبر: ۱۴۶۷۲۴۹

در واقع اینورتر وظیفه دارد که جریان مستقیم را به متناوب تبدیل کند و در عین حال، محافظت بسیار خوبی برای مدار ارائه دهد. برای اینکه اینورتر خریداری شده، عملکرد خوبی را در سیستم داشته باشد، لازم است به نکات خاصی در زمان انتخاب توجه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات قبل از خرید اینورتر را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

شناسایی برندهای معروف اینورتر

کاربردهای گسترده این قطعات در دستگاه‌های مختلف، باعث شده تا امروزه کمپانی‌های مختلفی در زمینه تولید اینورتر فعالیت کنند. از این رو توصیه می‌کنیم قبل از اینکه برای خرید این محصولات اقدام کنید، اطلاعات و آگاهی خود را درباره بهترین و باکیفیت‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده بالا ببرید. از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید اینورتر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اینورتر اروپایی شامل اینورتر اشنایدر، زیمنس و جفران
  • اینورتر کره ای شامل اینورتر هیوندای، ال اس و آی مستر
  • اینورتر ژاپنی شامل اینورتر یاسکاوا
  • اینورتر چینی شامل اینورتر دلتا، تکو و اینوت
  • اینورتر ایرانی شامل اینورتر یونیک استنسون

قیمت اینورتر

یکی دیگر از فاکتورهایی که در زمان انتخاب باید در نظر داشته باشید، قیمت اینورتر است. به صورت کلی اینورترها بسته به قابلیت‌ها و ویژگی‌ها و همچنین برند تولیدکننده، در رنج قیمتی گسترده‌ای قرار می‌گیرند. از این رو باید دقت داشته باشید تا مدل مورد نظر شما، بیشترین سازگاری را بین قیمت و قابلیت‌ها داشته باشد.

قیمت اینورتر ایرانی نسبت به برندهای خارجی و مطرح جهانی، پایین‌تر است؛ اما می‌توان گفت در اکثر موارد، کارایی مشابهی دارد. توجه داشته باشید که مدل اینورتر خریداری شده حتما اصل و اورجینال باشد.

10 نکته مهم قبل از خرید اینورتر

اهمیت نیازهای سیستم در زمان خرید اینورتر

برای اینکه خرید بهینه‌ای داشته باشید، توصیه می‌کنیم در اولین قدم نیازهای سیستم خود را مشخص کنید. این نیازها شامل موارد مختلفی از جمله ولتاژ، نوع کاربری، جریان ورودی و خروجی، کنترل سرعت و ... می‌شوند. در واقع باید میان قابلیت‌های اینورتر و نیازهای سیستم مورد نظر شما سازگاری مناسبی وجود داشته باشد. در صورتی که اینورتر نتواند نیازهای سیستم را به صورت کامل برآورده کند، دچار اختلال و خرابی شده و شما باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. از این رو لازم است تا قبل از خرید حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

قابلیت های کنترلی اینورتر

قبل از اینکه اینورتر را خریداری کنید، حتما توجه داشته باشید که قابلیت کنترل سرعت موتورها را داشته باشد. در واقع اینورتر خریداری‌شده باید به شما کمک کند تا بتوانید پارامترهای کنترلی را به صورت دلخواه و متناسب با عملکرد سیستم تنظیم کنید. اینورترهای مختلف به چند روش گوناگون اقدام به کنترل می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • کنترل برداری که امکان کم و زیاد کردن سرعت به صورت دستی را به شما می‌دهد.
  • بدون سنسور که بیشتر برای کاربردهای نیمه صنعتی و نیمه سنگین مناسب است.
  • حلقه بسته که جزء پیشرفته‌ترین انواع اینورترها محسوب می‌شود و می‌تواند با خروجی گرفتن از سنسورهای فیزیکی، سرعت موتور را تنظیم کند.

استانداردهای ساخت اینورتر

کمپانی‌های تولیدکننده در زمان تولید و ساخت اینورتر، وظیفه دارند که به استانداردهای خاصی پایبند باشند. از این رو در ابتدا توصیه می‌کنیم قطعه مورد نظر را از کمپانی معتبر و باتجربه ای خریداری کنید تا هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. همچنین شما باید در زمان خرید، بسته‌بندی و کاتالوگ قطعه را مورد بررسی قرار دهید تا از وجود گواهینامه‌ها و استانداردهای لازم اطمینان پیدا کنید. از جمله استانداردهایی که در روند ساخت انواع اینورتر باید رعایت شوند می‌توانیم به ISO، CE و UL اشاره کنیم. هرچه اینورتر تولیدشده دارای گواهینامه‌های بیشتری باشد و استانداردهای معتبرتری در روند ساخت آن به کار گرفته شده باشند، قطعه نهایی کیفیت ساخت بالاتری خواهد داشت.

توان ورودی و خروجی

در صورتی که بین توان ورودی و خروجی اینورتر و نیازهای سیستم مورد نیاز شما سازگاری وجود نداشته باشد، عملا نمی‌توانید از اینورتر استفاده کنید. از این رو این قطعه باید بتواند توان مصرفی موتورها را پشتیبانی کند. در بهترین حالت توصیه می‌کنیم اینورتر را به گونه‌ای انتخاب کنید که توان آن به اندازه یک رنج از توان موتور بیشتر باشد. لازم به ذکر است که اگر این توصیه برای موتورهایی که با 1400 دور بر دقیقه چرخش دارند، کاربردی است؛ از این رو برای نمونه‌های سنگین‌تر و یا سبک‌تر، این مقیاس هم تغییر خواهد کرد.

ویژگی های حفاظتی اینورتر

برای اینکه اینورتر خریداری شده طول عمر بالایی داشته باشد، باید به فاکتورهای مربوط به امنیت هم توجه داشته باشید. در واقع اینورتر انتخاب شده باید دارای ویژگی‌ها حفاظتی مناسبی باشد تا شما بتوانید به صورت بهینه از آن استفاده کنید.

اینورتر باید در برابر افت ولتاژ، افزایش جریان، اتصال کوتاه، حرارت بالا و ... محافظت شده باشد. در غیر این صورت بروز هرکدام از این حالت‌ها باعث آسیب دیدن اینورتر شده و آن را نیازمند تعمیر یا تعویض می‌کند.

10 نکته مهم قبل از خرید اینورتر

امکان ارتقا

اگر می‌خواهید برای مدت‌زمان طولانی از اینورتر خریداری شده استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به تعویض آن داشته باشید، حتما قابلت ارتقا را جدی بگیرید. اینورتری را انتخاب کنید که امکان ارتقا و توسعه را داشته باشد؛ از این رو برای افزایش ظرفیت سیستم دیگر دچار مشکل نشده و می‌توانید از اینورتر قبلی استفاده کنید.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

همان طور که در قسمت‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، امروزه کمپانی‌های مختلفی در حوزه تولید انواع اینورتر فعالیت می‌کنند. توصیه می‌کنیم در زمان انتخاب تولیدکننده و شرکت‌های پخش و توزیع، به سراغ مواردی بروید خدمات پس از فروش و پشتیبانی آن‌ها قوی‌تر باشد. در این حالت با بروز هرگونه مشکل و اختلال، شما می‌توانید با تماس با نمایندگی برای رفع مشکل اقدام کنید.

10- نوع برق مصرفی اینورتر

از دیگر نکات مهمی که در زمان خرید اینورتر باید در نظر داشته باشید، باید به نوع برق اشاره کنیم. اگر شما فقط به برق تک فاز شهری دسترسی دارید، باید اینورتر تک فاز با ورودی 220 ولت خریداری کنید. در صورتی که می‌توانید به برق سه فاز دسترسی داشته باشید، انتخاب درست شما اینورتر سه فاز خواهد بود. در شرایطی که به هر دو برق دسترسی دارید، بهتر است اینورتر سه فاز را انتخاب کنید تا موتور عملکرد بهتری داشته باشد.

سخن پایانی

در دستگاه‌های مختلف برای تبدیل جریان برق مستقیم به متناوب، از قطعه‌ای به نام اینورتر استفاده می‌شود. کاربردهای مختلف اینورتر باعث شده تا امروزه مدل‌های مختلفی از آن توسط کمپانی‌های گوناگون تولید شده و به بازار جهانی عرضه شوند. از این رو لازم است تا شما در زمان خرید به نکات ویژه‌ای توجه داشته باشید که بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنید. در بخش‌های قبلی به صورت کلی به بررسی و معرفی مهم‌ترین نکات در زمان خرید اینورتر پرداختیم تا شما بتوانید با استفاده از آن‌ها تجربه خرید اصولی و کارآمدی را داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها