واکنش هنرمندان به درگذشت سعید راد

ماندگار در خاطره نسل‌ها

هنرمندان و ورزشکاران به درگذشت سعید راد، بازیگر نامدار سینمای ایران واکنش نشان دادند. 
کد خبر: ۱۴۶۵۸۴۳
 
پژمان بازغی، بازیگر سینما در صفحه مجازی خود نوشت:‌ سعید‌خان راد همیشه در قلبم خواهی ماند، یادتان گرامی و مسیرتان پر‌نور باد.فریباکوثری هم درصفحه شخصی خود بااشتراک‌گذاری عکسی ازاین بازیگر پیشکسوت نوشت:‌به دستان پر مهر خدا می‌سپاریمت، راه‌تان پر از نور... الهام پاوه‌نژاد، بازیگر سینما و تئاتر هم با استفاده از هشتگ سعید راد نوشت: خاطره‌سازی دیگر...
فریبرز عرب‌نیا هم در این‌باره با خانواده او و بازیگران سینمای ایران ابراز همدردی کرده است.  سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم با بازنشر بخشی کوتاه از بازی راد در فیلم«چ» در پیامی کوتاه نوشت: سازمان هنری رسانه‌ای اوج درگذشت سعید راد، بازیگر توانمند و متعهد سینما و تلویزیون را به جامعه هنری ایران تسلیت عرض می‌کند وبرای آن مرحوم طلب مغفرت از خداوند متعال را خواستار است. برانکو ایوانکوویچ، مربی سابق پرسپولیس عکسی از سعید راد در کنار آدام همتی، نوه این بازیگر و بازیکن سابق پرسپولیس را هم‌رسانی کرد و درگذشت وی را تسلیت گفت. 
     
سعید راد برای هنر ارزش قائل بود
کامران قدکچیان، کارگردان سینما معتقد است سعید راد کسی بودکه برای هنر و بازیگری ارزش بسیاری قائل بود؛ ویژگی‌ای که میان بازیگران به‌ندرت یافت می‌شود. کارگردان و فیلمنامه‌نویسی که در دهه ۵۰، دو فیلم کمین و کنیز را با بازی سعید راد ساخته است، در بیان خاطرات خود با این بازیگر گفت: ما سال‌های سال با هم دوست بودیم و امروز از شنیدن خبر درگذشت ایشان بسیار متأثر شدم. او انسانی بسیار مهربان و البته ورزشکار بود. قدکچیان با انتقاد از برخی سیاست‌گذاری‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: بخشی از گوشه‌گیری هنرمندان ما در سنین کهنسالی، به سیاست‌گذاری‌های اشتباه فرهنگی برمی‌گردد. وقتی بازیگری که تمام عمرش را صرف اعتلای هنر کشورش کرده، می‌بیند که بعضا چه فیلم‌های بی‌محتوایی ساخته می‌شود و سینما به چه سطحی رسیده، ترجیح می‌دهد که نه در فیلمی حضور داشته باشد نه در مراسمی حاضر شود.
     
راد به نقش، تشخص و قدرت می‌داد
رئیس سازمان سینمایی درپیامی درگذشت سعید رادراتسلیت گفت.درمتن پیام محمد خزاعی آمده است:خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت مرحوم سعید رادجامعه هنری کشورراغافلگیرکرد. او ازسرمایه‌های ارزنده سینمای ایران بود که در کارنامه‌اش آثار ارزشمند بسیاری ثبت شده است.رئیس سازمان سینمایی افزود: مرحوم راد، بازیگری بود که در ایفای نقش، به آنها تشخص، عمق و قدرت می‌داد و همین شاخصه، کیفیت حضور او را بر پرده سینماها متفاوت کرده‌است.خزاعی ادامه داد: نقش‌های بسیاری از او در ذهن مردم ایران ثبت و ماندگار شده است. از نقش تیمسار فلاحی فیلم «چ» تا خلبان مهرداد در فیلم عقابها، از اسکندر فیلم دوئل تا کولی فیلم سفر سنگ و همه و همه شمایل نامیرایی هستندکه برپرده سینماها آورد.دستاورد اوبرای سینمای ایران مجموعه‌ای از بهترین خاطره‌هاست. سعید راد با برخی آثار ارزشمند خود، یکی از قهرمانان سینما خواهد ماند.

«راد» یکی از قله‌های بازیگری سینمای ایران است
فرهاد قائمیان،بازیگر مجموعه‌هایی نظیر مشاور، ترور،محرمانه، بچه‌مهندس، گشت پلیس و یادآوری در سریال سرزمین مادری حضور داشت و زنده‌یاد سعید راد در فصل سوم این مجموعه ادامه نقش او را بازی کرد. قائمیان درباره زنده‌یاد سعید راد و فعالیت‌هایی که در زمینه هنر انجام داد، به جام‌جم می‌گوید: سعید راد یکی ازبازیگرانی بودکه ما از او بسیار آموختیم و فیلم‌های بسیار ارزنده‌ای را بازی کرد و ایشان در حقیقت در تاریخ سینمای ایران یکی از قله‌های بازیگری بود. من فقدان ایشان را به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گویم.وی ادامه می‌دهد: واقعیت را بگویم من وقتی این خبر را شنیدم، باور نکردم. چون خیلی مسأله بیماری و کسالت ایشان رسانه‌ای نشده بود. با این‌حال زمانی که شنیدم، خیلی افسوس خوردم و ناراحت شدم. امیدوارم همه اهالی فرهنگ و هنر و به‌خصوص سینما همدیگر را دوست داشته باشند. آقای راد پشتوانه سینمای ما بود وچقدرسخت است که هیچ‌کدام از ما در این چند ماهی که درگیراین بیماری شده بود،هیچ خبری ازایشان نگرفتیم.حتی رسانه‌ای نشد.هرچند شاید ملاحظاتی در این‌باره وجود داشت.قائمیان می‌افزاید: امیدوارم بیشتر کنار هم بوده و همدیگر را دوست داشته باشیم و فراموش نکنیم. من هیچ‌وقت به‌شخصه آقای راد را فراموش نخواهم کرد. چون ایشان همواره به من و کارهایی که بازی می‌کردم، لطف داشت. با این‌که هیچ‌وقت فرصتی مهیا نشد که در خدمت‌شان باشم و شاگردی ایشان را کنم.وی دربخش دیگری از این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سؤال که کدام‌یک از نقش‌هایی را که زنده‌یاد راد بازی کرده در خاطر دارد، بیان می‌کند: من همواره کارهای ایشان را می‌دیدم و هیچ‌وقت نقش‌هایی را که بازی کرده بود، فراموش نمی‌کنم. می‌توانم بگویم من همه نقش‌هایی را که آقای راد بازی کرده بود به یاد دارم. نوع بازی‌ای که داشت اصلا فراموش‌نشدنی است. مثلا حضورش در فیلم‌های دوئل، عقاب‌ها، دادشاه و...‌ .
قائمیان درپایان هم می‌گوید: آقای راد در کنار این‌که هنرمند و بازیگر توانمندی بود، بسیار آدم بی‌ریا و وطن‌پرستی هم بود. این را صادقانه می‌گویم.  چون در خاطراتی که از ایشان نقل شده و مصاحبه‌هایی که از ایشان خواندم، متوجه شدم که چقدر وطن‌پرست است که به کشورش بازگشت و نقش‌های بسیاری را ماندگار کرد. به‌نظرم ایشان یکی از قله‌های بازیگری سینمای ایران است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها