یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد:

سیاست خارجی دولت چهاردهم باید تداوم سیاست خارجی دولت شهید رئیسی باشد

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت، باید روندی که درباره عضویت در نهادهای سیاسی و اقتصادی مؤثری همچون سازمان شانگهای و بریکس رخ داده، تداوم یابد و دولت چهاردهم در این باره اقدامات جدی انجام دهد. 
کد خبر: ۱۴۶۲۳۶۸

نوذر شفیعی  در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تصریح کرد، باید روندی که درباره عضویت در نهادهای سیاسی و اقتصادی مؤثری همچون سازمان شانگهای و بریکس رخ داده، تداوم یابد و دولت چهاردهم در این باره اقدامات جدی انجام دهد. 

وی درباره اولویت‌ها و چالش‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم گفت: دولت آینده در عرصه سیاست خارجی باید تکلیف موضوعات مهمی مانند برجام، مذاکره و رابطه با آمریکا و پیوستن کشورمان به تعهدات بین‌المللی را مشخص کند، در غیر این‌صورت چالش تحریم‌ها و فشارهای خارجی همچنان تداوم خواهد داشت، چراکه سیاست خارجی بر مسائل داخلی اثرگذار است.

وی فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، تلاش برای حل بحران غزه و پیگیری سیاست همسایگی را نیز از دیگر اولویت‌ها عنوان کرد.

شفیعی با بیان اینکه تمام اولویت‌های ذکر شده در چارچوب اتخاذ سیاست خارجی متوازن امکان پذیر است، تصریح کرد: این عوامل مجموعه بهم پیوسته ای است که مکمل یکدیگر هستند.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل گفت: برای رفع تحریم‌ها در ابتدا مسأله هسته ای ایران در قالب برجام و همچنین برقراری روابط استراتژیک با کشورهای مختلف به خصوص کشورهایی که تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را غیر قانونی می دانند باید پیگیری شود.

شفیعی در عین حال با بیان اینکه اگر این موارد حل نشود می‌تواند به چالش سیاست خارجی ایران تبدیل شود، اظهار کرد: دستگاه سیاست خارجی دولت چهاردهم باید با یک وزارت خارجه چابک توام با مدیریت پیشگام برای حل این بحران ها اقدام کند و در عین حال روابط بین المللی ایران را نیز بهبود می دهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر در سطح کلان، روابط با کشورها و سازمان های بین المللی حا و فصل نشود، اجرا و تحقق این اولویت‌ها کار دشواری خواهد بود، گفت: دستگاه سیاست خارجی  باید در راستای همکاری‌های منطقه‌ای و فعالیت در نهادهای چندجانبه گام بردارد. 

وی افزود:  روندی که درباره عضویت در نهادهای سیاسی و اقتصادی مؤثری همچون سازمان شانگهای و بریکس رخ داده، باید تداوم یابد و دولت چهاردهم در این باره اقدامات جدی انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها