سپاهان و مس رفسنجان در فینال جام‌حذفی

محرم علیه سپاهان

دو تیم مس رفسنجان و سپاهان که امروز عصر بازی فینال جام حذفی را برگزار می‌کنند، در این فصل از فوتبال ایران شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشتند. سپاهان با انبوه خریدهایی که در تابستان گذشته داشت، مهم‌ترین و نخستین گزینه محتمل قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی بود.
کد خبر: ۱۴۶۱۶۵۲
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
 
خیلی‌ها تصور می‌کردند مورایس می‌توانست در دومین سال حضورش در اصفهان به چنین افتخاری برسد؛ اما اوضاع برای طلایی‌پوشان به شکل دیگری رقم خورد و این تیم در لیگ برتر بعد از پرسپولیس و استقلال در جایگاه سوم قرار گرفت. قهرمانی در جام حذفی می‌تواند التیامی بر دو فصل ناکامی مورایس با این تیم باشد.در آن طرف، مس رفسنجان از جمله تیم‌هایی بود که در میانه راه نیمکتش تغییر کرد. بعد از رفتن ساکت الهامی، محرم نویدکیا بعد از حدود دو سال بیرون نشستن از گود، هدایت این تیم را به عهده گرفت و علاوه بر ارائه بازی‌های جذاب در لیگ برتر، این تیم را برای اولین بار به فینال جام‌حذفی رساند. البته طی چند هفته اخیر مهم‌ترین خبر پیرامون این تیم، پرونده فسادی است که حواشی زیادی نیز به همراه داشته است. قهرمانی مسی‌ها هم می‌تواند تا حدودی اوضاع آشفته این روزهای‌شان را بهبود ببخشد.سپاهان در صورتی که بتواند در بازی امروز پیروز شود، برای سومین بار قهرمان جام حذفی می‌شود. آخرین قهرمانی این تیم در فصل ۹۲-۹۱ رقم خورد. رکوردداران قهرمانی در جام حذفی ایران، پرسپولیس و استقلال با ۷قهرمانی هستند. مس رفسنجان هم در صورت قهرمانی علاوه بر کسب اولین افتخار در تاریخ این باشگاه، به اولین تیم استان کرمان تبدیل می‌شود که در این رقابت‌ها به قهرمانی می‌رسد.این بازی از یک طرف، برای محرم نیز جنبه انتقامی دارد. حدود دو سال پیش بود که سپاهان نویدکیا را از هدایت این تیم برکنار کرد و جای او ژوزه مورایس را آورد. اما محرم امسال در مس و با بودجه‌ای به مراتب کمتر، نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته است. قهرمانی او با مس بیش از همه حسرتی برای سپاهان و هوادارانش خواهد شد. 
   
محرم در مسیر بزرگان 
در صورتی که محرم نویدکیا بتواند با مس به قهرمانی برسد، جا پای مربیان و بازیکنان بزرگی گذاشته است. تاکنون سه بازیکن در طول تاریخ فوتبال ایران، موفق شده‌اند هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان سرمربی، قهرمان جام حذفی شوند.‌ یحیی گل‌محمدی، علی دایی و امیر قلعه‌نویی این سه نفر هستند و حالا محرم نویدکیا هم امیدوار است امشب، نامش به این فهرست سه‌نفره اضافه شود. قلعه‌نویی فقط یک بار در دوران بازیگری موفق به قهرمانی در جام‌حذفی شده که مربوط به دوره دهم این رقابت‌ها و فصل ۱۳۷۴-۱۳۷۵ است. او به عنوان سرمربی هم دو بار با استقلال قهرمان جام‌حذفی شده است. یک بار در فصل ۱۳۸۱-۱۳۸۰ و یک بار هم در فصل ۱۳۸۷-۱۳۸۶.
علی دایی فقط یک بار به عنوان بازیکن به قهرمانی جام حذفی رسیده که مربوط به فصل ۱۳۸۴-۱۳۸۳ است که با تیم صباباطری به این موفقیت رسید. دایی در مقام سرمربی هم سه بار قهرمان جام حذفی شده است. او دو بار با پرسپولیس در فصول ۱۳۸۹-۱۳۸۸ و ۱۳۹۰-۱۳۸۹ و یک بار هم با نفت تهران و در سال ۱۳۹۶-۱۳۹۵ به این مهم دست یافته است. 
​​​​​​​یحیی گل‌محمدی نیز یک بار به عنوان بازیکن، جام قهرمانی جام حذفی را بالای سر برده که این اتفاق با پیراهن پرسپولیس و در فصل ۱۳۷۸-۱۳۷۷ رقم خورد. او تا امروز به عنوان سرمربی، سه بار فاتح جام حذفی شده که دو بار آن با ذوب‌آهن و در سال‌های ۱۳۹۴-۱۳۹۳ و ۱۳۹۵-۱۳۹۴ و یک بار با پرسپولیس در فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بوده است.  

نویدکیا: فقط به قهرمانی فکر می‌کنیم 
نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین بخش از صحبت‌های روز گذشته محرم نویدکیا در نشست خبری بازی فینال جام حذفی: 

تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا زحماتی که در یک فصل کشیدیم به نتیجه بنشیند. خیلی زحمت کشیدیم، مخصوصا در جام حذفی. فکر می‌کنم ما تنها تیمی هستیم که تااینجای کار همه بازی‌های خود را با تیم‌های لیگ برتری انجام دادیم و بازی‌های سختی را گذراندیم. 

رویارویی با سپاهان برایم سخت است. وقتی بازی ما در اراک تمام شد و بعد فهمیدم سپاهان هم فینالیست شده، تا همین امروز مغزم درگیر این موضوع است. ولی بحث حرفه‌ای است ومن باید کار خودم را انجام بدهم. قطعا تمام تلاشم را می‌کنم تا به تیمم کمک کنم.

سرمربی سپاهان در مصاحبه بازی قبلی موضوعی را عنوان کرد و گفت که مثلا نویدکیا می‌خواهد نشان بدهد که رفتنش از این باشگاه و کنار گذاشتنش اشتباه بوده است. واقعیت این است که مرا کنار نگذاشتند و من خودم رفتم و بحث‌ها دیدگاهی بود.

اینجا فینال است. برای همه افتخار است که در آن باشند و قهرمان شوند. این بازی اعتبار خیلی بزرگی است. همه دوست دارند این عملکرد خوب را در رزومه کاری خود داشته باشند. به همین دلیل فکر می‌کنم بازیکنان من فردا به هیچ چیزی غیر از قهرمانی فکر نمی‌کنند.

۹
سپاهان در شرایطی پای به این مسابقه خواهد گذاشت که آخرین بار ۹ سال پیش طعم قهرمانی را چشید و فاتح رقابت‌های لیگ برتر شد و از آن روز به بعد هیچ عنوانی به دست نیاورده است. همچنین آخرین قهرمانی سپاهان در جام حذفی به ۱۱ سال پیش برمی‌گردد که با برتری مقابل پرسپولیس قهرمان جام شدند.

۱۰
بازی امشب در واقع دهمین تقابل این دو تیم در تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید. در ۹ بازی قبلی، کفه ترازو بیش از حد معمول به نفع سپاهانی‌ها سنگینی می‌کند؛ تیم اصفهانی در ۶ بازی برنده شده و فقط یک بار به مس باخته است. دو بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها