آخرین آمار فروش فیلم های در حال اکران اعلام شد

فروش 200 میلیون تومانی «پل چوبی» در تهران

گزارش «جام‌جم» از فیلم‌های جدید اکران و‌ فروش آثار روی پرده

کفه سینمای اجتماعی سنگین‌تر شد

قطار اکران فیلم‌های سال جاری با اضافه شدن دو فیلم «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی که هردو ملودرام اجتماعی هستند، در روزهای اخیر تغییر کرد تا با آغاز اکران فیلم «عطرآلود» از هفته گذشته، کفه سینمای اجتماعی بر پرده سینما از فیلم‌های کمدی پیشی بگیرد.
کد خبر: ۱۴۶۰۹۸۵
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
سینما هنوز در دست اکران نوروزی است
هفت فیلمی که از نیمه اسفند ۱۴۰۲ خود را آماده اکران نوروز کردند، آغاز شد؛ به تدریج با افزایش تعداد فیلم‌ها در حال حاضر که در اواخر خرداد ماه هستیم، ۱۷ فیلم در حال اکران داریم؛ یعنی ۱۰فیلم به فیلم‌های نوروزی اضافه شدند و جالب این‌که فیلم‌های نوروزی همچنان به فروش خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد مصوبه‌ای هم برای تعداد هفته‌های نمایش این فیلم‌ها وجود ندارد. به طور معمول فیلم‌هایی که در خردادماه اکران می‌شوند، دورخیزی برای اکران در فصل تابستان هستند. در این میان فیلم کمدی «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی اکران خود را زودتر از تمام فیلم‌ها یعنی هشتم خرداد آغاز کرد که تا به حال بیش از ۷۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان فروش داشته و بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر برای دیدن این فیلم به سینما رفته‌اند و رتبه سوم جدول فروش را بعد از فیلم‌های «تمساح خونی» و «مست عشق» به خود اختصاص داده است. فیلم کمدی «خجالت نکش۲» به نویسندگی و کارگردانی رضا مقصودی و ملودرام اجتماعی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست نیز به شکل همزمان اکران خود را از۱۶خرداد آغاز کردند. دو فیلم ‌آبی روشن‌ به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و ‌کوچه ژاپنی‌ها‌ به کارگردانی امیرحسین ثقفی که هردو ملودرام اجتماعی هستند هم هرکدام اکران خود را از ۲۳ خرداد شروع کردند. به طور کلی پنج فیلم جدید برای اکران خرداد ماه اضافه شدند که دو فیلم کمدی و سه فیلم ملودرام اجتماعی هستند. 

پنج فیلم کمدی در برابر ۱۲ فیلم جدی
با نگاهی به روند اکران فیلم‌ها از نوروز تا اواخر خرداد‌ (۲۵) متوجه می‌شویم که تلاش شده‌ سبد متنوعی برای اکران فیلم‌ها در نظر گرفته شود. از ابتدای فروردین تا به امروز حداقل پنج فیلم کمدی اکران شدند که بعضی فیلم‌ها مانند «آپاراتچی» به طور کامل کمدی نیستند و تلاش می‌کنند قصه خود را به همراه موقعیت‌های طنز به مخاطبان خود منتقل کنند. ۱۰ فیلم دیگر نیز زیرگونه اجتماعی هستند که فضاها و مضامین متفاوتی دارند؛ به‌عنوان مثال، «بی‌بدن» نمونه‌ای برای یک فیلم جنایی تلخ و جدی، آسمان غرب با حال و هوای جنگی، پرویزخان درام ورزشی، ‌مست عشق‌ با حال و هوای زندگی مولانا و «شمس» یا «تاوان» در قالب اکشن رزمی است که هرکدام فضای متفاوتی را برای تماشاگر خلق می‌کنند و تلاش دارند بازخوردهای مختلفی از او دریافت ‌کنند. دو فیلم کودک «ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان» و «نوروز» هم برای مخاطبان کودک و نوجوان تعریف شده که با توجه به گستردگی دایره این طیف از مخاطبان، باید نگاهی جدی به اکران فیلم‌ها در فصل تابستان شود.  اما موضوع جالب این‌که، امسال به نسبت سال گذشته که فیلم‌های کمدی جدول فروش را قبضه کرده بود، به نظر می‌رسد این نوع فیلم‌ها با احتیاط بیشتری به جدول فروش اضافه می‌شود؛ چراکه فروش فیلم‌های اجتماعی تحت‌تأثیر مخاطبان کمدی‌بین سینما قرار خواهد گرفت و احتمالا به همین دلیل درنهایت امسال پنج فیلم کمدی در تقابل با ۱۲ فیلم با مضمون جدی و اجتماعی قرار گرفته‌ است. 

تگزاس ۳ پیشتاز در فروش هفتگی
در میان فیلم‌هایی که به‌تازگی روی پرده سینما آمده‌؛ «تگزاس ۳» با فروش هفتگی ۲۸ میلیارد و ۸۴۲ میلیون و تعداد مخاطب ۵۳۴ هزار و ۴۱۴ نفر، بیشترین میزان فروش و مخاطب را در هفته اخیر داشته است. «خجالت نکش ۲» با فروش هفتگی ۹ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و تعداد مخاطب ۱۷۱ هزار و ۷۵۳ نفر، مست عشق با فروش هفتگی بیش از سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون در رده‌بندی دوم و سوم جدول فروش هفتگی قرار گرفته است. فیلم «تمساح خونی» که هچمنان در فروش کل پیشتاز است، این هفته در رده چهارم فروش هفتگی با فروش بیش از ۲ میلیارد و ۷۳۸ میلیون تومان و تعداد مخاطب ۴۷ هزار و ۲۷۸ نفر قرار گرفته است. این نشان می‌دهد کف فروش هفتگی این فیلم پایین آمده و جایش را به فیلم‌های دیگری داده است. «سال گربه» و «عطرآلود» نیز به عنوان فیلم‌های کمدی و جدی در رده پنجم و ششم جدول فروش هفتگی قرار گرفت. 

تمساح خونی پیشتاز در فروش کل
در متر و معیار فروش کل، تمساح خونی که حالا کف فروش هفتگی‌اش کمتر از قبل شده، همچنان پیشتاز است و تا‌به‌حال به فروشی بیش از ۱۵۵ میلیارد و ۴۱۱میلیون تومان و تعداد مخاطب ۲ میلیون و۵۹۱ نفر رسیده است. همچنین تعداد سالن‌هایی که به این فیلم اختصاص داده‌شده، بیش از دیگر فیلم‌ها و برابر با ۶۸۴ است. فیلم دوم جدول فروش کل، «مست عشق» است که به فروشی بیش از ۱۰۰ میلیارد و۸۵۵ میلیون تومان و تعداد مخاطب بیش از یک میلیون و ۷۶۱ هزار نفر رسیده و تعداد سالن‌هایش هم برابر با ۶۶۳ است. فیلم سوم جدول فروش کل هم تگزاس ۳به فروشی بیش از ۷۱میلیارد و۷۱۷میلیون تومان و تعداد مخاطب بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزارنفررسیده است.همچنین تعدادسالن‌های اختصاص داده شده به این فیلم۵۸۱سالن بوده است.فیلم‌های «سال گربه»، «بی‌بدن»، «خجالت نکش۲»، «آسمان‌غرب»، «ایلیا جست‌و‌جوی قهرمان»، «آپاراتچی»، «نوروز»، «پرویزخان»،«قلهک»،«عطرآلود»، «نیلگون»،«تاوان»،«آبی روشن» و«کوچه ژاپنی‌ها» در رده‌های بعدی جدول فروش است. 

مضمون و محتوای ۱۷ فیلم روی پرده
تمساح خونی به نویسندگی پدرام افشار و کارگردانی جواد عزتی، بی‌بدن به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی، آسمان غرب به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری، پرویزخان به نویسندگی وکارگردانی علی ثقفی، آپاراتچی به نویسندگی حسین تراب‌نژاد و کارگردانی قربانعلی طاهرفر، نوروز به نویسندگی و کارگردانی سهیل موفق و ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان به کارگردانی و نویسندگی سیدعلی موسوی‌نژاد از جمله فیلم‌هایی بود که برای اکران نوروزی انتخاب شد. در سبد اکران نوروز تلاش‌ها بر این معطوف شده بود که فیلم‌ها همه نوع سلیقه‌ای را دربر بگیرد.برهمین اساس دو فیلم «تمساح خونی» در ژانر کمدی و «آپاراتچی» در ژانر کمدی ــ اجتماعی ــ زندگینامه‌ای جزو اولین تجربه‌های کارگردانان‌شان بودند که تمساح خونی با ظهور دو زوج موفق سینمایی جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر در قالب یک داستان پرهیجان و بامزه از لحاظ اکران و مخاطب تا به اینجا موفق‌تر بوده است. «آسمان‌غرب» هم با یک داستان اجتماعی و جنگی به زندگی علی‌اکبر شیرودی با بازی میلاد کی‌مرام پرداخته که شاید در اکران نتوانست موفق ظاهر شود، اما از لحاظ بداعت در بیان قصه و استفاده از فضای داستانی متفاوت و بسیاری از موضوعات دیگر ارزشمند است که احتمالا در اکران فیلم‌های فرهنگی مورد اشاره خزاعی، رئیس سازمان سینمایی مورد توجه قرار گیرد. دو فیلم «نوروز» و «ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان» نیز هرکدام مختص گروه سنی کودکان است که با توجه به نزدیکی فصل تابستان و افزایش اوقات‌فراغت بچه‌ها و خانواده‌ها نیاز است که سبد فیلم‌های کودک‌ونوجوان تکانی خورده و فیلم‌های جدیدی برای این گروه سنی در نظر گرفته شوند. «بی‌بدن» هم یک داستان جنایی تلخ و ملتهب اجتماعی و برگرفته از واقعیت را دستمایه خود قرار داده بود و تا نیمه بهار در فروش و جذب مخاطبان سینما موفق عمل کرد. «پرویزخان» زندگی درام ورزشکاری ایرانی با بازی تأثیرگذار سعید پورصمیمی است که داستان پرویز دهداری، سرمربی تیم ملی فوتبال را در دهه ۶۰ روایت می‌کند و در زمان جشنواره فجر با نظر مثبت اهالی رسانه و منتقدان رو‌به‌رو شد.در میانه فصل بهار نیز فیلم‌ اجتماعی ــ تاریخی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی با مضمون سرگذشت مولانا وشمس که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، کمدی «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، ملودرام اجتماعی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، اکشن رزمی «تاوان» به کارگردانی و بازیگری رامین سهراب وکمدی «قلهک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته و نویسندگی امیرحسین دواتگر به چرخه اکران اضافه شدند؛ یعنی قبل از شروع خردادماه، ۱۲ فیلم در جدول اکران داشتیم که به‌تدریج پنج فیلم دیگر در خرداد به این تعداد اضافه شدند. 

تقابل سینمای اجتماعی و کمدی‌
در میان فیلم‌های جدیدی که در خردادماه به چرخه اکران اضافه شدند، دو فیلم کمدی «تگزاس ۳» و «خجالت نکش ۲» با تکیه بر موفقیت‌های کارگردانان خود در فیلم‌های قبلی ساخته شدند که ظاهرا این فرمول در سینمای ایران جواب می‌دهدومخاطبان هم از آن استقبال می‌کنند. فیلم‌های اجتماعی و ملودرام عطرآلود،آبی روشن وکوچه ژاپنی‌ها نیز به‌تازگی به چرخه اکران اضافه شدند.«آبی روشن» بابازی مهران احمدی داستان گم‌شدن سنگی است که بایدبه آستان قدس رضوی اهداشود.«کوچه ژاپنی‌ها» محصول سال۹۸ است که درمیان قشر مرفه جامعه به‌وقوع می‌پیوندد وهرکدام تلاش دارند از زاویه‌ای مخاطبان را با خود همراه کنند.
newsQrCode
برچسب ها: سینمای فیلم اکران
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها