چرا صف دریافت وام ازدواج طولانی شد؟

براساس قانون بودجه امسال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته شده که همانند مصوبه سال گذشته است اما رقم پرداختی وام ازدواج از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تغییر کرده و این در حالی است که میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه مورد نظر است. از سال ۱۳۸۸، در راستای حمایت از جوانان برای تامین بخشی از نیازهای آنها درآستانه تشکیل زندگی،شبکه بانکی به‌طور رسمی به پرداخت وام ازدواج ورود کرد.
کد خبر: ۱۴۶۰۷۸۶
 
بر این اساس وام ازدواج در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و با کارمزدی حدود ۴درصد به زوجین اعطا می‌شود. در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بانک مرکزی مکلف شد مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل ۲۰۰ همت از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه) را به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید و ساخت مسکن اختصاص دهد. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، ۲۰۰ همت به تسهیلات ازدواج اختصاص داده شده است اما در عین حال سقف فردی این تسهیلات به ۳۰۰میلیون تومان افزایش یافت. این سقف برای زوج‌های زیر ۲۵سال و زوجه‌های زیر ۲۳سال حتی به ۳۵۰ میلیون تومان نیز رسید. موضوع صف وام ازدواج که هر سال یکی از مشکلات بانک مرکزی است، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است و حتی افزایش ۵۰درصدی میزان وام پرداختی باعت می‌شود که نسبت به سال گذشته وام ازدواج به‌صورت طبیعی به افراد کمتری تعلق بگیرد.
   
۲۳۰ هزار نفر در صف 
اخیرا رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی در رابطه با میزان وام ازدواج پرداختی در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه مبلغ ۲۴۸ هزار میلیارد ریال (۲۴.۸همت) تسهیلات به متقاضیانی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازواج ثبت‌نام کرده‌اند، پرداخت شده؛ این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده و تعداد آمار افرادی که در صف انتظار هستند، ۲۳۰ هزار نفر است که تعدادی از این افراد در سال گذشته ثبت‌نام کرده‌اند.
   
تعداد متقاضیان بیشتر از میزان مصوبه مجلس است
همچنین محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی تأخیر در پرداخت وام ازدواج و همچنین صف متقاضیان دریافت وام گفت: در رابطه با وام ازدواج، به‌طور مداوم بر آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب کرده، نظارت می‌کنیم تا عدد مورد نظر مجلس محقق شود اما مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که صف‌ها بسیار بیشتر از آن عددی است که بانک مرکزی براساس مصوبه مورد نظر مجلس باید پرداخت کند.وی گفت: سال گذشته بیشتر از عدد بودجه برای وام ازدواج پرداخت شد و در اواخر سال که دیدیم صف طولانی شده و تسهیلات تکلیفی و عددی که باید پرداخت شود، محقق شده، با دستور رئیس‌جمهور منابعی جدید به بانک‌ها اختصاص داده شد تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج کوتاه‌تر شود و در واقع بیشتر از بودجه پرداخت کردیم.فرزین افزود: امسال عددی که در نظر گرفته شده، پاسخگوی این صف و تقاضاها نیست. با این حال، بانک‌ها بر اساس تکلیف خود و قانون در حال پرداخت وام‌ها هستند.رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:‌ عددی که در بودجه ۱۴۰۳ برای پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته شده، پاسخگوی میزان تقاضاها نیست. در بودجه حدود ۲۰۰ همت در نظر گرفته شده ولی تعداد متقاضیان بسیار بیشتر است و از طرف دیگر از آنجایی که مبلغ وام افزایش پیدا کرده، به همین دلیل دچار مشکل شده‌ایم.

جزئیات وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
درسال۱۴۰۳مبلغ مشخصی به هر یک از زوجین درقالب تسهیلات قرض‌الحسنه اعطامی‌شود.وام ازدواج با توجه‌ به سن افراد تعیین می‌شود و به این‌صورت است:
وام ازدواج ۱۴۰۳: خانم‌های بالای ۲۳ سال ۳۰۰ میلیون تومان
وام ازدواج ۱۴۰۳: خانم‌های زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان
وام ازدواج ۱۴۰۳: آقایان بالای ۲۵ سال ۳۰۰ میلیون تومان 
وام ازدواج ۱۴۰۳: آقایان زیر ۲۵ سال ۳۵۰ میلیون تومان 


این مبلغ وام برای متقاضیان ایثارگر دوبرابر است
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها