موساد به قضات دیوان بین‌المللی کیفری «لاهه» هشدار داده است

تهدید عدالت جهانی

رژیم اشغالگر قدس به حملات وحشیانه و وقیحانه خود به رفح ادامه می‌دهد و رسما حکم دادگاه لاهه درخصوص توقف نبرد در این منطقه را نادیده انگاشته است. اما ماجرا به این مساله ختم نمی‌شود! اکنون منابع آگاه خبری از تهدیدات پشت‌پرده و سخت موساد علیه مقامات دیوان بین‌المللی کیفری خبر می‌دهند. قطعا این باج‌خواهی وقیحانه در سایه حمایت آمریکا و ساختار حکومتی این کشور حامی نسل‌کشی غزه صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۴۵۸۷۹۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد که یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد در یک‌سری جلسات محرمانه که در آن سعی کرده بود فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی را تحت فشار بگذارد تا تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل را رها کند، او را تهدید کرد. تماس‌های پنهانی یوسی کوهن با فاتو بنسودا در سال‌های منتهی به تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل صورت گرفته بود. این تحقیقات، هفته گذشته زمانی به اوج خود رسید که کریم‌خان، جانشین بنسودا اعلام کرد که به‌دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌دلیل رفتار این کشور در جنگ غزه است. تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای درخواست حکم جلب نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ او اقدامی است که نهادهای نظامی و سیاسی اسرائیل مدت‌هاست از آن بیم دارند.
   
عملیات موساد علیه دیوان کیفری بین‌المللی 
مشارکت کوهن در عملیات علیه دیوان کیفری بین‌المللی زمانی رخ داد که او رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم اشغالگر قدس موسوم به موساد بود. به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، فعالیت‌های کوهن در سطوح عالی مجاز شناخته شده بود‌‌. یک منبع دیگر اسرائیلی در گفت‌وگو با گاردین درباره عملیات علیه بنسودا توضیح داد و بیان کرد که هدف موساد به خطر انداختن دادستان یا استخدام او به‌عنوان فردی بود که با خواسته‌های اسرائیل همکاری کند؛ به‌عبارت بهتر، مقامات موساد از دادستان دادگاه لاهه خواسته‌اند در زمین آنها بازی کند یا عواقب تقابل با رژیم اشغالگر قدس را بپردازند! 
   
پیام‌رسان غیر‌رسمی نتانیاهو! 
گاردین در گزارش خود به نقل از منبع سومش نوشت که کوهن به‌عنوان «پیام‌رسان غیررسمی» نتانیاهو عمل کرده است.کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو بود تقریبا ۱۰سال تلاش کرد تا دادگاه را تضعیف کند. چهار منبع گاردین تأیید کردند که بنسودا به شماری از مقام‌های ارشد دیوان کیفری بین‌المللی درمورد تلاش‌های کوهن برای تحت تأثیر قرار دادن او، در میان نگرانی‌هایش در باره ماهیت «مداوم و تهدیدآمیز» رفتار این مقام اسرائیلی اطلاع داده بود. این منابع گفتند که بنسودا فاش کرده‌ کوهن چندین بار بر او فشار آورده است تاتحقیقات جنایی درپرونده فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی را ادامه ندهد. بر اساس گزارش‌هایی که به دست مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی نیز رسیده است، کوهن، بنسودا را این‌گونه تهدید کرده است: «تو باید به ما کمک کنی وبگذاری ازتومراقبت کنیم. تو نباید وارد مسائلی شوی که می‌تواند امنیت تو یا خانواده‌ات را به خطر بیندازد.»
   
ترساندن بنسودا توسط نتانیاهو

یکی از این منابع گفت که کوهن برای ترساندن بنسودا از«روش‌های نفرت‌انگیز» استفاده کرده است. دو منبع دیگر هم از تلاش‌های موساد برای شنود مکالمات اعضای خانواده بنسودا به‌خصوص همسر او خبر دادند تا از طریق آنها این مقام قضایی را بی‌اعتبار کنند. سخنگوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به پرسش‌های گاردین گفت که این سؤال‌ها «مملو از ادعاهای نادرست و بی‌اساس بوده که هدف‌شان ضربه‌زدن به اسرائیل است.» ژوزف کابیلا، رئیس جمهور سابق جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از افرادی بود که به عملیات موساد علیه بنسودا کمک کرد. به گفته کارشناسان حقوقی و مقام‌های سابق دیوان کیفری بین‌المللی، تلاش‌های موساد برای تهدید یا اعمال فشار بر بنسودا می‌تواند براساس ماده۷۰اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی موسوم به «اساسنامه رم» به عنوان جرایم علیه اجرای عدالت در نظر گرفته شود.

تهدید کریم‌ خان از سوی صهیونیست‌ها 
برخی گزارش‌ها از تهدید کریم خان یا تلاش برای ارتباط با او برای تحت تأثیر قراردادنش حکایت دارند.کریم خان، دادستان دادگاه لاهه پیگیر صدور حکم جلب بین‌المللی نتانیاهو بابت کشتار در غزه است. استفاده از گرسنگی به مثابه سلاحی جنگی و حملات نظامی به غیرنظامیان از‌جمله جرایمی است که دادگاه جنایات بین‌المللی تصریح می‌کند بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت مسئول آن هستند.بر اساس شواهدی از‌جمله «مصاحبه‌هایی بابازماندگان و شاهدان، ویدئوها، عکس‌‌ها و مطالب صوتی راستی‌آزمایی‌شده» کریم خان گفت: «اسرائیل تعمدا و به شیوه‌ای قاعده‌مند مردم غیرنظامی درهمه نقاط غزه را ازاسباب ضروری برای بقای انسان‌ها محروم کرده است.»در چنین شرایطی مقامات اروپایی و آمریکا، در صدد ایجاد حاشیه‌ای امن برای نتانیاهو و زمینه‌سازی برای استمرار باج‌خواهی صهیونیست‌ها از دادگاه لاهه هستند؛ موضوعی که بیانگر عمق فاجعه در سازمان‌ها و دادگاه‌های بین‌المللی و ضعف ذاتی آنها در برابر جریان سلطه و ستم است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها