توجه به آسیب شناسی از مدارس

: قتل در هر جامعه ای از مهمترین جرایم محسوب شده و در هر کشوری براساس قوانین مربوط مجازات سنگینی برای این جرم در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۱

در میان جنایت ها، قتلهای خانوادگی اعم از فرزندکشی و یا قتل بستگان اولین فرآیندی که به دنبال دارد، جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه است که نمونه آن را در پرونده قتل امیرحسین 6 ساله شاهد هستیم. انسان موجودی است که فطرتا علاقه خاصی به فرزند خود دارد، اما وجود این قبیل جنایت ها و زمینه های بروز آن ، نیازمند تحلیل و تبیین است.
در بررسی و تحقیق درخصوص قتلهای خانوادگی و از جمله قتل کودکان این نگرش وجود دارد که این نوع جنایت ها عمدتا از سوی افراد روان پریش ، معتادان و کسانی صورت می گیرد که برخلاف قوانین اجتماعی حرکت کرده و سرانجام با بروز برخی مسائل حاشیه ای ، مرتکب جنایت های دلخراشی می شوند.
به عنوان قاضی ویژه قتل بر این عقیده ام ؛ با توجه به پرونده های موجود در چند سال اخیر، فرزندکشی رو به افزایش است و هر چند این قتل ، تنها معطوف جغرافیای کشور ما نیست ، اما باید آن را به مثابه یک زنگ هشدار تلقی کرد.
جرم شناسان بر این عقیده اند؛ برای شکل گیری یک جنایت عوامل مختلفی وجود دارد، لذا برای آسیب شناسی این نوع جرم ، باید راهکارهای مناسب و اصولی ارائه شود که از جمله آن ، آسیب شناسی در دوران نوجوانی و جوانی از سوی مربیان بخصوص در مدارس است ، زیرا شناسایی افرادی که استعداد ارتکاب جرم دارند، خود یک گام مهم برای کاهش جرایم است.
در چند پرونده فرزندکشی یکی از مواردی که به صورت مشترک در رقم خوردن این جنایت ها نقش دارد، اعتیاد عاملان قتل ها یا مقتولان حادثه است و عاملان جنایت در تحقیقات عنوان می کنند که از دوران نوجوانی به مواد افیونی اعتیاد پیدا کرده و سرانجام به یک معتاد حرفه ای تبدیل شده اند.
همچنین در کنار آسیب شناسی این موضوع ، باید توجه ویژه ای را به حمایت از حقوق کودکان معطوف کرد تا در صورت بروز مشکل ، قانون با قاطعیت به حمایت از آنها بپردازد و حداقل با بررسی صلاحیت والدین باید مشخص کرد که آیا آنها از صلاحیت لازم برای حضانت از فرزندان خود برخوردار هستند یا خیر؛


بازپرس حسین اصغرزاده
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها