در گفت‌وگوی «جام‌جم» با مدیرعامل آبفای تهران بررسی شد

پروژه آب بهداشتی شاید وقتی دیگر

موضوع کمبود بارش‌ها تقریبا همه مردم را نگران کرده که در بهار و تابستان سال آینده چه وضعیتی خواهیم داشت. ضمن این‌که پیش‌بینی‌‌هایی مبنی بر سهمیه‌بندی آب در کلانشهرها به‌خصوص تهران جدی است.
کد خبر: ۱۴۴۶۲۲۲
 
ازسوی دیگر ویدئوهایی مبنی بر این‌که سه سد اصلی تهران خشک شده، درفضای مجازی درحال انتشاراست که این موضوع هم به نگرانی بیشتر شهروندان تهرانی افزوده است. دیروزمحسن اردکانی، مدیرعامل آبفای تهران درحاشیه بازدیدازنمایشگاه مطبوعات ایران از غرفه روزنامه جام‌جم بازدید کرد و به سوال مطرح‌شده در این حوزه پاسخ داد.

چند هفته پیش ویدئو‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که محتوای اصلی آن خشک‌شدن سه سد تامین‌کننده آب تهران بود. سدهای استان تهران اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟
به‌طور معمول خشکسالی در تهران به این صورت بوده که دو سال به طول می‌انجامیده و دوباره از این شرایط خارج می‌شدیم اما اکنون وارد چهارمین خشکسالی پیاپی شده‌ایم که شرایط را سخت‌تر می‌کند. به‌طور متوسط بارش‌ها ۲۸۰میلی‌متر بود که در سال آبی گذشته این رقم به۱۹۰میلی‌متر رسیده است. طبعا دراین شرایط بخش‌هایی که ازآب‌های سطحی استفاده می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند. سدهای امیرکبیر، طالقان، لتیان، لار و ماملو سدهای تامین‌کننده آب تهران هستند. نکته قابل‌توجه اینجاست که در زمان ترسالی ۷۰درصد نیاز آب تهران ازطریق سدها و۳۰درصد ازطریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود. درزمان خشکسالی این حالت به ۵۵درصد آب‌های سدی و ۴۵درصد آب‌های زیرزمینی تغییر خواهد کرد. طبیعتا زمانی که بارش‌ها کاهش می‌یابد، باید منابع جایگزین در نظر گرفته شود که البته این اقدام در کنار مدیریت مصرف آب توانست تهران را از شرایط بحرانی خارج کند. در مورد اخباری هم که اشاره داشتید سدهای تهران خشک شده، صریحا می‌گویم که نادرست است و اگر مردم تنها ۲۰درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند از بحران خارج خواهیم شد. ۲۰درصد صرفه‌جویی مردم به میزان ۱.۵برابر حجم سد امیرکبیر است. درباره وضعیت در سال آینده هم باید بگویم که سال آینده را بدون دغدغه پشت سر خواهیم گذاشت. 

کیفیت آب تهران در چه جایگاهی قرار دارد؟
درابتدا به مردم اطمینان می‌دهم که کیفیت آب تهران از استانداردهای جهانی هم بالاتر است؛به این دلیل که وزارت بهداشت و درمان بر کارما نظارت دارد. آب دردسترس همه است وهمه می‌توانند آن را به آزمایشگاه ببرند، از این رو تصریح می‌کنم که کیفیت آب تهران بسیار مطلوب است. در اغلب کشورهای جهان آب بهداشتی از آب شرب جداست، اما در ایران تمام شبکه‌ای که وجود دارد مربوط به آب شرب است. از این رو استاندارد شرب تهران بسیار بالاست. ما ۳۸ آزمایشگاه آب داریم که آب را از سدها، خطوط انتقال و شبکه به‌عنوان نمونه برمی‌دارد و نتیجه را اعلام می‌کند. 

به موضوع آب بهداشتی اشاره کردید.چند سال پیش تفکیک آب شرب ازبهداشتی جدی شد، این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد؟
در قانون توزیع بهینه آب شهری وروستایی آمده برای شهرهای جدید پروژه آب بهداشتی اتفاق بیفتد. این اقدام در تهران فعلا تقریبا غیرممکن است،زیرا ۱۸هزارکیلومتر شبکه توزیع آب داریم واگر بخواهیم آن رادوشبکه‌ای کنیم، هزینه زیادی را می‌طلبد. امادر شهرهای جدید در حال اجراست، ضمن این‌که ضرورت هم ندارد برای شهر تهران در این موضوع ورود کنیم. 

برخی شهروندان از کاهش فشار آب سخن می‌گویند. آیا این موضوع صحت دارد؟
طبق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها موظف هستیم آب را تا طبقه سوم یعنی با ارتفاع۱۰تا۱۲متر به مشترکان تحویل دهیم. مشترکان در طبقات بالاتر نیز موظف هستند مخزن تعبیه کرده و پمپ قرار دهند.

لار؛ منجی تهران
اکنون طرحی به نام طرح علاج‌بخشی سدلار درشرکت آب منطقه‌ای تهران درحال اجراست.براساس این‌طرح ۱۶۲میلیون مترمکعب آب درسال آبی‌که بسیار گوارا وباکیفیت ازحوضچه سد نشت پیدامی‌کند وبه سمت دریای خزرمی‌رود، به‌وسیله یک تونل ۲۸کیلومتری به تصفیه‌خانه پنجم پایتخت درشرق تهران ومنطقه سوهانک منتقل خواهدشد. تاکنون هشت کیلومتر از این طرح اجرا شده و ۲۰کیلومترآن باقی مانده که تکمیل آن به اعتبار۳۰۰۰میلیارد تومانی وزمان دو ساله نیاز دارد. اجرای این طرح می‌تواند یک پایداری میان‌مدت برای تامین آب تهران ایجاد کند؛ زیرا با اجرای طرح علاج‌بخشی، سالانه ۱۶۲میلیون مترمکعب آب وارد چرخه آبی تهران می‌شود و چون تصفیه‌خانه داریم، می‌توانیم از پسابی که تولید می‌شود، درصنعت و کشاورزی استفاده کنیم که این امر سبب رونق‌بخشی در منطقه خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها