اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: توقف معدن تاش در استان سمنان بعنوان تامین کننده بوکسیت کارخانه آلومینای ایران در شهرستان جاجرم خراسان شمالی به این کارخانه ۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت زد.
کد خبر: ۱۴۴۱۸۶۹
نویسنده اسدالله ابراهیمی

برداشت از معدن بوکسیت تاش در استان سمنان به عنوان ماده اولیه آلومینای ایران در جاجرم خراسان شمالی از چند سال گذشته به علت مشکلات اجتماعی، متوقف شده است که این امر، فعالیت‌های توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران را دچار چالش کرد.
سید محمد پاکمهر روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: بازگشایی معدن تاش در دست پیگیری است و در این باره توافق اولیه با استان سمنان به مرحله نهایی رسید اما در نهایت به نتیجه نرسید.
وی با بیان اینکه درخواست مردم سمنان به حق است افزود: بازگشایی معدن تاش در سمنان از مسیر وزیر صمت نمی گذرد بلکه چاره این مشکل از مسیر شورای تامین ۲ استان برطرف می شود.
نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی گفت: معدن تاش در شاهرود به علت مشکلات اجتماعی متوقف شده و این در حالی است که برداشت از این معدن با هزینه کم قابل برداشت و بهره وری بالایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بوکسیت معدن تاش در مقابل معادن جاجرم دارای عیار بالایی است و به ناچار باید از این معدن استفاده شود.
پاکمهر با بیان اینکه خاطرنشان کرد: اکنون به علت توقف برداشت از معدن تاش، بوکسیت مورد نیاز آلومینا در جاجرم از ترکیه با هزینه گزاف وارد می شود.
مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می شود.

توقف معدن تاش ۲۰ هزار میلیارد ریال به آلومینای ایران خسارت زد
آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.
بوکسیت مورد نیاز آلومینای ایران از معادن بخش خصوصی در استان های مختلف از جمله خراسان شمالی، تهران، یزد، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود.
بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌ آورند.
مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است.
این مجتمع صنعتی قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها