جام جم آنلاین اصفهان؛ محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون بازرگانی، خدمات و ارتباطات و عضو هیئت نمایندگان اتاق در این جلسه گفت: در شاخصهای لجستیکی ایران در جایگاه ۱۲۳ جهان قرار دارد و این آمار نشان میدهد که توسعه زیرساختهای لجستیکی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در اولویت قرار گیرد. بهرغم یارانه سوختی که توسط دولت پرداخت میشود هزینه لجستیک در ایران تقریباً دوبرابر کشورهای توسعه یافته است. در حال حاضر بیشترین بار لجستیک کشور روی دوش ناوگان جادهای قرار دارد که باتوجه به یارانه سوخت بار مالی سنگینی به کشور تحمیل میکند.
وی در ادامه افزود: پروژه قطار سریعالسیر اصفهان- تهران یکی از پروژههایی است که میتواند صنعت لجستیک کشور را متحول کند و فرصتهای اقتصادی فراوانی را به وجود آورد. به همین خاطر اتاق بازرگانی اصفهان تمامقد از اجرای این پروژه حمایت میکند و تاکنون در کنار استانداری و اداره راه و شهرسازی استان تلاشهای بسیاری برای به سرانجام رسیدن این پروژه انجام داده است. باتوجهبه مشکلات موجود در زمینه حملونقل باری و مسافری بین اصفهان و تهران و کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس در این مسیر، اجرای پروژه قطار سریعالسیر میتواند فرصتهای بسیاری را هم برای تهران و هم برای اصفهان ایجاد کند. معتقدیم اجرای این پروژه باعث افزایش ارزش مالی کل شهر اصفهان تا حدود ۳۰ درصد میشود و برند اصفهان را ارتقا میبخشد.
سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه در زمینه بحران آب زایندهرود توضیحاتی ارائه داد و گفت: رسالتی که بر عهده اتاق بازرگانی اصفهان در موضوع احیای دائمی زایندهرود قرار داشت به کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته محول شده است و در همین راستا کارگروهی برای پیگیری این موضوع شکل گرفت. از سال ۶۸ تغییرات خطوط مرزی استان آغاز و باعث شد بخشی از حوضه زایندهرود از لحاظ جغرافیایی از استان جدا شود. همچنین در دولتهای گذشته مدیریت زایندهرود نیز از اصفهان گرفته شد.
وی در ادامه افزود: برخی مطالبی که درباره علت خشکی زایندهرود گفته میشود با واقعیت تطابق ندارد. نزدیک به ۷۵ درصد از منابع آبی موجود سهم حقابه داران و محیطزیست است و تنها ۲۵ درصد آن در اختیار وزارت نیرو قرار دارد؛ ولی دولت تاکنون پنج برابر بیشتر از سهم خود آب مصرف کرده و تخصیص داده است. طبق قانون دولت نمیتواند بدون تأمین منابع آب، مصارفی را تخصیص دهد و در غیر این صورت تخلف کرده است و باید جوابگو باشد.
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز اصفهان با چند ابر چالش مواجه است و میتوان گفت که اکنون در نقطه عطف تحولات و رویدادهای شهر اصفهان قرار داریم. بحران آب یکی از این ابر چالشها است چرا که اساس سکونت و زندگی در این شهر به جریان زایندهرود گرهخورده است. اگر امروز هم مثل گذشته از فرصتهای موجود برای احیای زایندهرود استفاده نکنیم خیلی زود این شهر غیرقابلسکونت میشود. با انتقال آب از جنوب استان، انتقال آب دریا برای صنایع، جلوگیری از برداشتهای بیشتر و کنترل مهاجرت میتوان بحران زایندهرود را مدیریت کرد و ظرف چند سال کاری کرد که در نیمی از دوره سال زایندهرود جاری باشد. اگر چنین شود با وجود مادیها میتوان از بحران فرونشست نیز جلوگیری کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: مسئله آلودگی هوا و مهاجرت نیز دو بحران بزرگی دیگری است که گریبانگیر اصفهان شدهاند. بنای اصفهان آینده بر پایه قطار سریعالسیر ساخته میشود. با این پروژه دسترسی اصفهان به خدمات و امکانات و نیروی انسانی تهران و برعکس فراهم میشود. آمارها نشان میدهند که تورم اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است و علت آن هم وجود گلوگاه تولید در استان است. با راهاندازی این پروژه زنجیره تأمین منابع و مواد اولیه تولیدکنندگان تکمیل میشود. همچنین با راهاندازی این پروژه اصفهان میتواند میزبان همایشها و جلسات ملی و بینالمللی شود که رونق گردشگری را در پی دارد.
علیرضا صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان نیز با ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه قطار سریعالسیر اصفهان تهران گفت: اعتبار اولیه مسیر قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان در سال ۸۹ تصویب شد و در حال حاضر در محدوده قم - اصفهان از مسیر حدود ۲۴۵ کیلومتری این پروژه، زیرسازی ۱۵۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و آماده انجام روسازی و ریلگذاری است. برای شروع ظرفیت ۶ میلیون مسافر در سال برای این مسیر در نظر گرفته شده که پیشبینی میشود این میزان تا ۱۶ میلیون نفر در سال نیز برسد.
وی در ادامه افزود: محل ساخت ایستگاه مرکزی قطار سریعالسیر اصفهان تهران در شمال شهر و مجاور ورزشگاه بزرگ نقشجهان در نظر گرفته شده و قرار است که از طریق مترو به شبکه ریلی و ایستگاه راهآهن متصل شود. اتاق بازرگانی میتواند در زمینه ساخت ایستگاه مرکزی و شهرک اطراف نقش مؤثری داشته باشد و توسعه منطقه ایستگاهی با معماری ایرانیاسلامی را بر عهده گیرد.
در ادامه جلسه دبیران کمیتههای تخصصی و کارگروهها به بیان گزارش فعالیتهای خود پرداختند و اعضا نیز پرسشها و دغدغههای خود را مطرح کردند.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم