میلگرد یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. میلگرد ساده و میلگرد آجدار، دو نوع اصلی این مقاطع فولادی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۴۱۱۵۲

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ اگر این پرسش ذهن شما را هم درگیر کرده است، حتما ًاین مقاله را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی این دو میلگرد و تفاوت‌های آن ها خواهیم پرداخت. در ضمن اگر شما هم قصد خرید چنین محصولی را دارید، ما مجموعه معتبر و حرفه‌ای آهن آلات آهن پخش را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

میلگرد ساده چیست؟

قبل از بررسی فرق میلگرد ساده و آجدار، بهتر است به طور جداگانه با این دو میلگرد آشنا شوید. میلگردهای ساده سطوح صیقلی و صافی دارند. این میلگردها آجدار نیستند. میلگردهای ساده با هدف بالا بردن مقاومت کششی بتن خریداری می‌شوند. میزان استفاده از آن‌ها معمولاً محدود است.

میلگرد آجدار چیست؟ 

این میلگردها به دلیل داشتن آج در فواصل منظم با نام میلگرد آجدار شناخته می‌شوند. آج‌های این نوع میلگرد به صورت برش‌های کوچکی تعبیه شده‌اند. با وجود این آج‌ها، قدرت چسبندگی میلگرد به بتن افزایش پیدا می‌کند. میلگردهای آجدار همچنین می‌توانند مقاومت بتن را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

فرق میلگرد ساده و آجدار

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟ این دو نوع میلگرد به اندازه زیادی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگردهای ساده و آجدار کاربرد و قابلیت‌های یکسانی ندارند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های‌شان می‌پردازیم.

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

اندازه میلگرد

یکی از تفاوت‌های اصلی این دو میلگرد به اندازه آن‌ها مربوط می‌شود. میلگردهای ساده قطری بین ۶ تا ۲۰۰ میلی متر دارند. طول آن‌ها ۶ یا ۱۲ متر است. میلگردهای آجدار در دو نوع روانه بازار می‌شوند. این دو نوع به شرح زیر هستند:

کلاف

شاخه ای

اندازه میلگردهای آجدار بین ۵.۵ تا ۴۰ میلی متر متغیر است. میلگرد ساده را با نام A1 هم می‌شناسند. انواع آجدار در سه گروه A2, A3 و A4 قرار دارند. میلگرد آجدار A2 تعداد آج‌های کمتری دارد. به همین ترتیب با بیشتر شدن شماره، تعداد آج‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

قیمت میلگرد

 تفاوت دیگر میلگرد ساده و آجدار به قیمت آن‌ها مربوط می‌شود. فاکتورهای زیادی از جمله نرخ آهن و قیمت مواد اولیه در تعیین قیمت نهایی دخیل هستند. با این حال می‌توان گفت که به طور کلی، قیمت میلگرد آجدار از قیمت میلگرد ساده بیشتر است. برای اطلاع قیمت روز آهن آلات آنلاین، می‌توانید نگاهی به سایر صفحات وبسایت آهن پخش بیندازید.

کشش میلگرد

تفاوت دیگر میلگرد ساده و آجدار، مربوط به قابلیت کشسانی آن‌ها است. مدل‌های آجدار در مقایسه با نوع ساده، کشش بالاتری دارند. میلگرد A4 بیشترین و میلگرد A1 کمترین میزان استحکام کششی را دارند.

جوش پذیری میلگرد

خاصیت جوش پذیری میلگرد ساده و آجدار با هم تفاوت دارد. جوش پذیری نوع ساده بیشتر از نوع آجدار است. بر این اساس، میلگردهای ساده معمولاً در صنعت جوشکاری به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرند. میلگردهای آجدار معمولاً قابلیت جوش پذیری ندارند.

کاربرد میلگرد

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دو نوع میلگرد به کاربرد آن‌ها مربوط می شود. انواع ساده کاربرد صنعتی دارند. در حالی که آجدارها به دلیل داشتن مقاومت بالا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگردهای ساده بر خلاف نوع آجدار به راحتی خم می‌شوند و شکل پذیر هستند. از جمله مصارف صنعتی میلگردهای ساده، می‌توان موارد زیر را نام برد:

ساخت خاموت

تولید پیچ و مهره

آهنگری

جوشکاری

دورپیچ در آرماتوربندی

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟

میلگردهای ساده را نباید در سازه‌های سنگین مورد استفاده قرار داد؛ چراکه مقاومت آن‌ها نسبت به سایر میلگردها کمتر است. از این رو در ساختمان سازی معمولاً به سراغ انواع میلگردهای آجدار می‌روند. این مدل در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

بتن ریزی دیوار

تقویت فونداسیون

بتن ریزی کف سازه

بالا بردن مقاومت بتن

افزایش نیروی برشی

آبکاری میلگرد

در تعیین تفاوت‌های این دو میلگرد، می‌توان تفاوت میلگرد ساده و آجدار را از نظر قدرت و میزان آبکاری مورد بررسی قرار داد. آبکاری معمولاً در میلگردهای ساده و برای دستیابی به اهداف خاصی اتفاق می‌افتد. با آبکاری میلگردهای ساده، مقاومت آن‌ها را در برابر حوادث زیر افزایش می‌دهند:

ضربه

خوردگی

سایش

اکسیداسیون

خستگی میلگردها

بعد از اتمام کار، میلگردها ممکن است ضربه ببینند یا تحت فشار قرار گیرند. این مشکلات به ترک خوردگی و شکستگی میلگردها منجر می‌شود. منظور از خاصیت خستگی میلگردها، توان آن‌ها در برابر شکل پذیری است. با افزایش انعطاف میلگرد، مقاومت آن در برابر ضربات بیشتر می‌شود. انعطاف پذیری میلگردهای ساده بیشتر از نوع آجدار است. میلگردهای زیر به ترتیب بیشترین و کمترین خاصیت انعطاف پذیری را دارند:

A1

A2

A3

A4

کلام آخر

در این مقاله به بررسی فرق میلگرد ساده و آجدار پرداختیم. اگر نمی دانید کدام میلگرد برای هدف شما مناسب تر است، حتماً مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید. همچنین اگر می‌خواهید به اطلاعات بیشتری در این زمینه دسترسی داشته باشید، کافی است به وبسایت مجموعه آهن پخش مراجعه کنید و با همکاران این فروشگاه اینترنتی در تماس باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها