۱۰ مورد از اصول نظافت منزل

چکیده : مسلماً یکی از امورات رایج در منزل ، نظافت منزل است . که از گذشته تا امروز اهمیت ویژه ای داشته است .
کد خبر: ۱۴۴۰۰۶۱

اهمیت نظافت منزل

مسلماً یکی از امورات رایج در منزل ، نظافت منزل است . که از گذشته تا امروز اهمیت ویژه ای داشته است .

رفت و روب ، شستشو ، دستمال کشیدن و گردگیری ، نظم و ترتیب دادن وسایل منزل و ... را می توان از جمله کارهایی دانست که برای نظافت منزل انجام می شود .

یکی از دلایل اهمیت این موضوع جلوگیری از آلودگی و گسترش میکروب هاست . همچنین نقاط آلوده در منزل می توانند محلی برای تجمع حشرات موزی از قبیل مورچه ها و سوسک ها باشند.

از طرفی نیز از گذشته و تا امروز مرسوم بوده که منزل را برای ورود مهمان آماده کنند . یکی از کارهای لازم برای ورود مهمان تمیز کردن و نظافت منزل است .

همچنین خانه مرتب و تمیز باعث آرامش روحی و فکری می شود. پس در حقیقت اهمیت داشتن این موضوع بر کسی پوشیده نیست .

 ۱۰ مورد از اصول نظافت منزل

رعایت اصول نظافت منزل

انجام کارهای مربوط به نظافت منزل نیاز به رعایت اصول و روش هایی دارد که لازم است آنها را مدنظر قرار داد . در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم .

  1. رعایت ترتیب در انجام کارها

یکی از مواردی که باید در نظافت منزل رعایت شود ترتیب انجام کارهاست . چرا که عدم رعایت این مسئله می تواند باعث اضافه کاری ، خستگی بیشتر و گاهی گسترش آلودگی شود . به عنوان مثال برای نظافت یک اتاق لازم است که گردگیری از بالا به پایین انجام شود یعنی ابتدا دیوارها ، شیشه ها و پنجره ها را تمیز کرد و سپس به سراغ جارو کشیدن کف اتاق بپردازیم .

  1. حفظ نکات ایمنی در هنگام نظافت منزل

یکی دیگر از اصول نظافت منزل رعایت نکات ایمنی است . مثلاً برای نظافت شیشه ها باید از چهارپایه های مطمئن استفاده کرد و همچنین از قرار گرفتن در قسمت هایی که احتمال سقوط وجود دارد خودداری کرد .

  1. مواد شوینده را متناسب با سطوح و لک ها انتخاب کنید

انتخاب مواد شوینده برای تمیز کردن سطوح مختلف مهم است . چرا که ممکن است از ماده شوینده ای استفاده کنیم که تاثیری در پاک کردن سطح آلوده نداشته باشد و یا بلعکس از ماده شوینده ای استفاده کنیم که باعث آسیب به رنگ پریدگی سطح مورد نظر شود

  1. استفاده از چندین دستمال مختلف و ترجیحاً دارای رنگ های مختلف

باید از چند دستمال مختلف که رنگ های مختلفی دارند استفاده کنیم . چرا که بعد از تمیز کردن یک سطح با یک دستمال آلودگی هایی روی دستمال قرار می گیرد که حتی ممکن است با شستن دستمال پاک نشود و اگر از همین دستمال برای تمیز کردن قسمت های دیگر استفاده کنیم آلودگی را با سایر قسمت ها منتقل می کنیم .

  1. تمیز کردن داخل یخچال

یکی از مواردی که در هنگام نظافت آشپزخانه و نظافت منزل نباید فراموش کرد ، نظافت یخچال است . دور ریختن میوه هایی که احیاناً خراب شده ، مرتب کردن داخل یخچال ، دستمال کشیدن طبقه های یخچال ، استفاده از جوش شیرین یا زغال برای جذب بوی بد داخل یخچال را نباید فراموش کرد .

  1. استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای برخی قسمت های منزل

استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای نظافت بخش هایی مانند نظافت سرویس های بهداشتی و حمام لازم است . این قسمت ها به دلیل داشتن رطوبت و آلودگی می توانند مکان های مناسبی برای رشد میکروب ها و قارچ ها باشند لذا لازم است از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن این بخش ها استفاده کرد .

  1. شستشوی دوره ای فرش ها ، ملافحه ها و پرده ها

گاهی در هنگام نظافت منزل لازم است که فرش ها ، ملافحه ها و پرده ها را شست . برای این کار می توان از شرکت های خدماتی و نظافتی و قالیشویی ها کمک گرفت .

 ۱۰ مورد از اصول نظافت منزل

  1. نظافت و جارو زدن زیر کابینت ها و یخچال

از نظافت و جارو کشیدن قسمت هایی که کمتر در دسترس است مانند زیر کابینت ها و یخچال غافل نشوید . چرا که این قسمت های می تواند محل تجمع مورچه ها ، سوسک ها و موریانه ها باشد . تصور کنید که در هنگام پخت و پز تکه ای از مواد غذایی پرتاب شده و در زیر کابینت که دسترسی به آن دشوار است جا خوش کند ، در این صورت این تکه می تواند عاملی برای جذب میکروب ها ، سوسک ها و مورچه ها باشد . پس در نظافت این بخش ها دقت لازم را داشته باشید.

  1. پاک کردن شیشه ها و پنجره ها

از تمیز کردن شیشه ها و پنجره ها غافل نشوید . یک منزل تمیز قطعاً شیشه های تمیز را دارد . از دستمال تمیز و مناسب و شیشه پاک کن های مخصوص برای تمیز کردن شیشه ها استفاده کنید .

  1. قبل از استفاده از جارو برقی آن را چک کنید

بهتر است قبل از استفاده از جارو برقی ، کیسه آن را چک کنید و اگر کیسه جارو برقی پُر شده . آن را تعویض کنید چرا که استفاده از جارو برقی که کیسه آن پُر شده باعث صرف انرژی ، برق و زمان بیشتر خواهد شد و از طرفی به درستی عمل نکرده همه گرد و غبار و آلودگی ها را پاک نمی کند .

این ها 10 مورد از اصول نظافت منزل بود که لازم است به آنها دقت کنیم . البته یک راه ساده تر این است که اگر وقت ، حوصله ، انرژی و یا دقت کافی را نداریم بهتر است کار نظافت منزل را به شرکت های خدماتی و نظافتی بسپریم . آنها با اعزام نظافتچی در زمانی که ما تعیین می کنیم ، کار نظافت منزل را با دقت انجام می دهند . اصولاً نظافتچی ها افرادی مجرب و آموزش دیده هستند که کار نظافت را به درستی زیر نظر ما انجام خواهند داد .

امروزه شرکت های خدماتی و نظافتی زیادی مشغول به فعالیت هستند که با انتخاب یکی از آنها می توان کار را به نظافتچی ها سپرد .

همچنین می توان برای نظافت راه پله ، نظافت شرکت و دفتر نیز از این شرکت ها کمک گرفت . با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان لیستی از شرکت های خدماتی و نظافتی را تهیه و از بین آنها یکی را انتخاب کرد .

البته بهتر است که در انتخاب شرکت خدماتی و نظافتی دقت داشته باشیم و شرکتی را انتخاب کنیم که مسئولیت پذیر ، دارای مجوز ، در دسترس ، متعهد ، پاسخگو ، منظم ، دارای تعرفه خدمات منطقی و مناسب باشد و همچنین مورد رضایت عموم افرادی که از آن شرکت خدمات دریافت کرده اند باشد . و نیز نظافتچی ها آن افرادی متعهد ، منظم ، جوان ، پر انرژی و مجرب باشند . 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها