پیش‌بینی تولید ۵.۲ میلیون قطعه ماهی زینتی در همدان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان از پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۰۰ هزار ماهیان زینتی در استان خبر داد و گفت: طبق نقشه راه کشاورزی، این میزان به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۷۷۷۷

به گزارش جام جم آنلاین همدان، احمد بختیاری با ارائه گزارشی در بخش پرورش ماهیان زینتی در استان، با اشاره به تعداد واحدهای فعال پرورش ماهیان زینتی و زالوی طبی، اظهارکرد: در حال حاضر ۶۷ واحد پرورش ماهیان زینتی و سه واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالوی طبی در استان فعال است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید زالوی طبی تا پایان سال ۴۰۰ هزار قطعه و پیش‌بینی تولید ماهیان زینتی تا مرز پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه است، افزود: این میزان نشان از روند افزایشی تولیدات ماهیان زینتی در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: تولیدات واحدهای پرورش زالوی طبی به ویژه در بخش‌های درمانی و بهداشتی و ماهیان زینتی بازار صادراتی دارد به طوری که غیرمستقیم به کشورهای عراق، ترکیه، ازبکستان و دیگر مقاصد صادراتی ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پرورش ماهیان زینتی علاوه بر تولید صنعتی، فرصتی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی است، تصریح کرد: پرورش ماهیان زینتی در مقایسه با پرورش ماهیان خوراکی از مزیت‌هایی برخوردار است همچون نیاز به فضایی معادل ۲۰ مترمربع از همین رو در فضاهای خانگی امکان تولید و پرورش مهیاست.

بختیاری با اشاره به اینکه تولیدات خانگی زیر ۵۰ هزار قطعه و بیش از ۵۰ هزار قطعه در قالب تولیدات صنعتی انجام می‌شود، ادامه داد: هر ۲۰ هزار قطعه ماهی در این صنعت یک اشتغال مستقیم در پی دارد بنابراین علاوه بر صادرات و ارزآوری، اشتغالزایی از مزایای پرورش ماهیان زینتی است.

وی نیاز آبی این صنعت را بسیار محدود دانست و افزود: زالوی طبی و ماهیان زینتی با کمترین میزان مصرف آب امکان تولید و پرورش دارند همچنین در یکی از واحدهای پرورش زینتی با خلاقیت و کار تحقیقاتی و استفاده توأم پرورش ماهی زینتی و گیاه، مصرف آب را بیش از ۷۰ درصد کاهش داده و این امر در راستای بهره‌وری آب مثمرثمر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: طبق نقشه راه کشاورزی، بناست افزایش تولید این صنعت در استان از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه فعلی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه تا پایان برنامه سال ۱۴۰۶ برسد.

وی اضافه کرد: راهکاری‌های دستیابی به افزایش تولید، احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، افزایش تولید در واحد سطح، گسترش مشاغل خانگی و ایجاد مجتمع‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها