هرمزگان-جام جم انلاین-مجتمع كشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) یك منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده ای است که مجموعههای صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتیسازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است.
ایزوایکو تلاش میكند در افق ایران 1404، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع كشتیسازی، سكوسازی و ترمینالهای نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.
ایزوایکو با وسعت ۱۱۰۰ هکتار بزرگترین زیرساخت دریایی ایران است. از سال ۱۳۹۶ با راهاندازی حوضهای خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دستیافت.
ایزوایکو زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دارای شش گروه ،گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ،گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط،گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک،گروه طراحی، ساخت و تعمیرات سازه های دریایی و فراساحلی،گروه بازرگانی و مبادلات تجاری وگروه تعمیرات شناورهای متوسط است.
ایزوایکو از طریق خلیج فارس به آب های بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راه های زمینی، ریلی و راه های هوایی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد.
گفتنی است؛ حوزه فعالیتی ایزوایکو به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود همانند یک گلوگاه راهبردی تلقی می شود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالیانه در خلیج فارس میتواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.
ایزوایکو طی این سالها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته میشود و هماکنون با دارا بودن سیستمهای مختلف از آبگیری و بهآباندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.
میگفتند نمیتوانید کشتی بسازید! اما ساختیم
ضربی مدیر عامل ایزوایکو در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده است: بچههای ایران اسلامی در بندرعباس با وجود آنکه آلمانیها میگفتند نمیتوانید کشتی بسازید، کشتی ساختند و اولین کشتی ساخت ایران بهترین کشتی جمهوری اسلامی ایران است.
وی اشاره کرد: این ادعا را معاون فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد و کشتی هم خدمات تعمیراتی و نگهداری خود را از ایزوایکو میگیرد.
طرح توسعه مجتمع کشتی سازی
مدیر عامل ایزوایکوبیان کرد: طرح توسعه کشتی سازی وجود دارد و حوضهای خشک در پسکرانه کارگاه ها دارد که به دلیل کمبود اعتبار این طرح در پنج سال گذشته متوقف شده است.مدیرعامل ایزوایکو بیان کرد: اکنون این طرح به روز اوری شده و تحویل سازمان گسترش شده و این سازمان در کمیته سرمایهگذاری درحال بررسی آن است.
مدیرعامل مجتمع ایزوایکو گفت: برای اولین بار به کارفرماها اعلام میشود ظرفیت پر است و باید قرارداد برای چند ماه آینده بسته شود.وی ابراز کرد: یارد شناورهای متوسط در گذشته چالش اصلی شرکت بود که امروز از لحاظ درآمدی مستقل شده و اکنون سه کارخانه از لحاظ عملیاتی و درآمدی، درآمد مازاد دارند و در هلدینگ هزینه میشود.
رکوردهای بی سابقه توسط ایزوایکو ثبت شد
مدیر عامل ایزوایکو اشاره کرد: ایزوایکو در سال گذشته چند رکورد داشته که در تاریخ کشتی سازیها بی نظیر است، ۹۵ فروند شناور در سال گذشته داکت شد که اگر پرشیا را حساب کرد به ۱۴۰ فروند میرسد و سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ یاردهای ایزوایکو پر شده بود.
ایزوایکو 2 سفارش ساخت کشتی گرفت
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: ایزوایکو توانست با اثبات توانمندی های خود و نیز ایجاد باورمندی به مدیران داخلی، قرارداد ساخت دو شناور بزرگ را در داخل کشور منعقد کند.
سلمان ضربی مدیرعامل مجتمع کشتی سازی وصنایع فراساحل در جمع خبرنگاران با بیان این که ایزوایکو موفق شده تا دو سفارش ساخت کشتی را در داخل بگیرد، افزود: این اتفاق بزرگی در زمینه ساخت در بزرگ ترین مجتمع کشتی سازی کشورمان بشمار می رود.
وی اظهار کرد: دو سفارش اخیر که قرارداد یکی نهایی و پیش پرداخت نیز صورت گرفته مربوط به ساخت یک کشتی 145 متری است و کشتی دیگری را نیز در مرحله اخذ پیش پرداخت هستیم تا بزودی کار ساخت آنها را در ایزوایکو آغاز کنیم.
ضربی با بیان این مجتمع ایزوایکو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: در گذشته در مجتمع کشتی سازی مشغول به نوسازی شناورها بودیم که این روزها کمتر به آن مشغول هستیم و در حال برطرف کردن این نقیصه هستیم.
به گفته مدیرعامل ایزوایکو، در بخش تعمیرات در این مجتمع وضعیت خوبی را شاهدیم به طوری که تا پایان سال ظرفیت خالی برای تعمیرات نداریم و در حوزه ساخت سکوهای نفتی و گازی در بخش دریا نیز سفارشات خوبی اخذ شده که در تلاشیم ظرف 18 ماه آینده آنها را تحویل دهیم.
ضربی،سفارش ساخت کشتی در داخل را جلوگیری از خروج ارز و کاهش قیمت تمام شده کشتی و نیز ایجاد باورمندی در وجود صنعت داخلی برای انجام کارهای بزرگ در مسیر اقتصاد دریامحور عنوان کرد.
شهرکی برای توسعه صنایع دریایی در ایزوایکو
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران برای توسعه صنایع همجوار برنامه داشته و تلاش دارد کارخانههایی که میتوانند زنجیره تولید را تکمیل کنند راهاندازی شود.
گفتنی است زمین برای تولید ورقهای دریایی به یک شرکت فولادی تحویل شده است که درحال انجام کارهای مقدماتی است، با شرکت فولاد هرمزگان هم تفاهم شده در ایزوایکو پروفیلهای دریایی تولید کند.
این مجتمع درحال تلاش برای راهاندازی کارخانه تولید کابل دریایی است چون بخشی از تجهیزاتی که خریداری میشود کابلهای دریایی است.
مدیرعامل ایزوایکو در این ارتباط گفت: در زمینه مسیر دسترسی هم مانند راهآهن، با آمدن کارخانه فولاد که شاید بخواهند بخشی از ورقهای خود را به داخل عرضه کنند و همچنین احداث ۲ مجتمع پالایشگاهی، احداث آن ضروری است.
وی افزود: به عبارتی شهرکی در زمین ۳۴۵ هکتاری در درون مجتمع برای تکمیل زنجیره تولید اختصاص یافته است، همچنین مذاکره با یک کارخانه تولید رنگ درحال انجام است که این کارخانه ضمن تأمین نیازهای ایزوایکو، امکان صادرات به خارج از کشور هم برایش فراهم خواهد شد.
به گفته سلمان ضربی مجتمع بزرگ ایزوایکو هم اکنون در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم