معاون اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شمارش حیات وحش مناطق حفاظت شده گرمسیری استان از امروز آغاز شد.
کد خبر: ۱۴۳۲۹۶۱

 به گزارش جام جم آنلاین ،محسن پاکباز  گفت: ۱۳۰ نیروی سازمان حفاظت محیط زیست در قالب ۲۹ گروه با همکاری نهادهای زیست محیطی و همکاران بازنشسته سازمان، به مدت ۲ روز حیات وحش مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع گرمسیری استان را شمارش می کنند.

وی ادامه داد: مناطقی مثل خائیزکهگیلویه، دِیل گچساران، خامی باشت، سولک بهمئی، مناطق شکار ممنوع لار باشت و کوه حاتم تُلِرَش حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان در این ۲ روز پایش و سرشماری با روش مشاهده مستقیم انجام می شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: انجام سرشماری مناطق گرمسیری در اواخر پاییز به دلیل اینکه زایش‌ها انجام شده و بچه‌ها بزرگ شده‌اند انجام می شود، همچنین در مناطق سردسیری با بارش برف گونه های جانوری به پایین کوه ها و در دامنه ها مهاجرت می کنند و سرشماری در زمستان انجام می شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شمارش گونه های شاخصی مانند "کل" و "بز" با برنامه ریزی های منظم و حضور کارشناسان و محیط بانان استان برای رشد یا کاهش جمعیت حیات وحش و بررسی کیفیت زیستگاه های تحت مدیریت انجام می شود.

پاکباز ادامه داد: در سرشماری ها دستیابی به حداقل جمعیت گونه های شاخص، میزان تقریبی زاد و ولد و مرگ و میر حیات وحش، شناسایی عوامل تهدید کننده، شناسایی نقاط ضعف و قوت مناطق تحت مدیریت انجام می شود.

سازمان محیط زیست، مناطقی با ارزش زیست‌ محیطی در قالب ذخیره‌ گاه‌های زیست‌کره، مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) و مناطق شکارممنوع را تحت حفاظت دارد.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.

هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام های "دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، "دنای شرقی" با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، "خاییز سرخ" با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، "خامی" با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، "دیل" با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، "سولک" با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و "سیوک" با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام است.

کهگیلویه و بویراحمد یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌ نظیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها