یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
اگر به فکر راهاندازی کافه هستید، باید نکات خاص مربوط به این کار را بدانید تا از همان ابتدا، با برنامه و فکر پیش بروید. در این مطلب در مورد بیشتر خواهیم گفت.
برای شروع هر کاری، باید برنامهریزی دقیق داشت و با تمامی چالشها و مشکلات کار آشنا بود. راهاندازی کافه شاید در نگاه اول خیلی کار سختی به نظر نرسد. ولی واقعیت این است که این کار سختیهای خاص خود را دارد و باید با احتیاط در آن قدم گذاشت.
در ادامه به ۱۰ موردی که باید برای راه اندازی کافه بدانید از طرح تا خرید نرم افزار کافه اشاره خواهیم کرد:
اولین قدم برای راهاندازی کافه، برنامهریزی و نوشتن طرح اولیه است. یعنی شما باید بدانید که قرار است چه کافهای و با چه خدماتی داشته باشید. میتوانید برای این کار با متخصصان یا کسانی که در این حوزه موفق هستند هم مشورت کنید. رقبای خود را بشناسید. با چالشها و مشکلاتی که در طول کار ممکن است با آنها روبهرو شوید، آشنا باشید. با کمک کسانی که در این زمینه تخصص دارند یک طرح تجاری بنویسید و از همان ابتدا حرفهای شروع کنید.
یکی از رازهای موفقیت کافه، موقعیت جغرافیایی آن است. در هر شهری، خیابانها و محلاتی وجود دارند که پاتوق و محل رفت و آمد هستند. این محلها بهترین مکان برای راهاندازی کافه هستند. سعی کنید در این مناطق به دنبال جایی برای شروع کار خود باشید.
واقعیت این است که راهاندازی کافه، نیاز به سرمایه نسبتا زیادی دارد. خرید یا اجاره محل، دکوراسیون و طراحی داخلی، تجهیزات کافه، مواد غذایی، حقوق کارمندان و مخارج مربوط به آب، برق، گاز، تلفن، مالیات و بسیاری هزینههای ریز و درشت دیگر که تا وارد کار نشوید شاید اصلا به ذهنتان هم خطور نکند. پس باید سرمایه خوبی برای این کار داشته باشید. همیشه مبلغی هم باید برای هزینههای از پیش تعیین نشده مثل خرابیهای دستگاهها و تجهیزات، شارژ کردن ظروف، و بسیاری موارد دیگر در نظر بگیرید. پس از همان ابتدا به تمامی این موارد فکر کنید و آنها را روی کاغذ بیاورید.
این موضوع اهمیت زیادی دارد. تمامی افرادی که در کافه کار میکنند باید حرفهای باشند. بودن یک باریستای حرفهای میتواند مشتریان را به کافه شما بکشاند. برخورد حرفهای افراد سالنکار میتواند باعث شود که مشتری کافه شما را به هر کجای دیگری ترجیح بدهد و کیفیت خوب خوراکهای کافه، رمز جذب مشتری است.
بسیاری از افراد در کافههای خود نوآوریهای خاصی دارند. از مواردی مانند عکاسی، جلسات کتابخوانی، پخش فیلم و فوتبال، بازیهای دستهجمعی گرفته تا نوآوری در پخت و تزیینات انواع خوراکهای کافه، نوع موسیقی، و بسیاری مواردی که شما میتوانید مبدع آن باشید.
یکی از مواردی که در راهاندازی کافه باید در نظر داشته باشید این است که شما باید فکر نو داشته باشید. قرار نیست کافهای شبیه به باقی کافهها باشید. قرار هم نیست همیشه یک شکل باشید. ایجاد تنوع در منو، دکوراسیون، طراحی داخلی و بسیاری موارد دیگر باعث میشود که کافه شما همیشه به یک شکل و یک فرم نباشد و همواره هیجان جدیدی برای مشتریان داشته باشد.
قبل از راهاندازی کافه، خوب است که جامعه هدف خود را بشناسید. قرار است برای چه طیفی از جامعه خدمات داشته باشید؟ طبقه افرادی که وارد کافه شما میشوند را چه گروهی تشکیل میدهند؟ این موارد میتواند روی طراحی، دکوراسیون، طراحی منو و برنامههای جانبی شما تاثیر زیادی داشته باشد.
این یکی از مهمترین نکاتی است که شاید باید قبل از خیلی موارد دیگر پیش از راهاندازی کافه خوب به آن فکر کنید و برای آن برنامه داشته باشید. قیمت منو میتواند ضامن فروش و استقبال از کافه شما باشد. شما قیمتها را بر اساس جامعه هدف خود تعیین میکنید. با این حال باید توجه کنید که مراقب هزینههای اضافی، انتخاب بازار خوب برای خرید مواد اولیه، طراحی منو و بسیاری هزینههای جانبی باشید تا دخل و خرج شما با هم همخوانی داشته باشند. برای اینکار میتوانید از نرمافزارهای مختلف مانند نرمافزار اختصاصی کافه هلو APEX هم استفاده کنید و بهصورت رایگان و با انتخاب خودتان به سامانه مودیان مالیاتی نیز متصل شوید. در واقع با کمک این نرمافزار شما میتوانید تمام مسائل مربوط به کافه را مدیریت کنید.
نکته مهم این است که از همان ابتدا وسایل و تجهیزات باکیفیت و حرفهای خریداری کنید. این موضوع باعث میشود که شما هر روز درگیر تعمیر و خرید وسیله جدید نباشید. در عینحال، بهترین کیفیت محصول را هم از وسایل خود خواهید داشت.
شما باید همه قهوهها و طریقه دمآوری آنها را بلد باشید. تمام منو را بشناسید و اطلاعات کامل داشته باشید تا بتوانید کیفیت خوراکیهای کافه خود را ارتقا بدهید.
و مهمترین اصل در راهاندازی کافه، امید و پشتکار است. برای داشتن یک کافه خوب باید زمان بگذارید و صبور باشید. بهترین کیفیت را داشته باشید و مطمئن باشید که به مرور زمان شناخته خواهید شد. ناامید نشوید و رو به جلو با قدرت ادامه دهید.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد