هنرمندان و چهره‌ها در مورد دوره تحولی رسانه‌ ملی سخن گفتند 

دغدغه‌هایی از جنس پیوند

به‌تازگی هنرمندان و چهره‌های صداوسیما در راستای تحولات رسانه‌ملی در گفت‌وگو با ما دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.
به‌تازگی هنرمندان و چهره‌های صداوسیما در راستای تحولات رسانه‌ملی در گفت‌وگو با ما دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.
کد خبر: ۱۴۲۷۲۳۱
نویسنده آزاده کرمی‌ - گروه رسانه

رسول نجفیان، منوچهرآذری، داوود نماینده، اقبال واحدی، بیژن نوباوه، علیرام نورایی، محمدرضا شفیعی و... تعدادی از این چهره‌ها هستند که رئوس کلام‌شان در ادامه آمده است. 

رسانه‌ ملی توفنده‌تر باشد

 بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صداوسیما در ارزیابی وضعیت فعلی رسانه‌ملی از منظر تحول گفت: افق‌ها و هدف‌ها کاملا روشن هستند. در مباحث ستادی همه‌چیز را خوب و به سمت منقح شدن و شفافیت می‌بینیم و نویدبخش روزهای خوبی است. در این میان، «روایت اول» یک رویکرد مهم و تخصصی در حوزه خبر است و اگر بتوانیم راوی اول باشیم می‌توانیم سررشته کار را به دست بگیریم.

وی به روند تولید در گونه‌های مختلف در رسانه‌ملی اشاره کرد و گفت: تولید فیلم مراتب دارد و اگر بخواهیم مجموعه نمایشی «الف» تولید کنیم حداقل یک‌ونیم سال طول می‌کشد و زمان‌بر است. این حرکت شروع شده اما باید توفنده‌تر باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارهای بلندمدت و سریال‌های «الف ویژه»‌ و فاخرمان خوب است، افق و هدف‌گیری‌مان خوب است، ولی باید سرعت را زیاد کنیم.

نوباوه همچنین استفاده از ظرفیت نیروهای توانمند را لازم دانست و عنوان کرد: ما هنرمندان توانایی در بیرون از سازمان داریم که باید بستر را فراهم کنیم تا آنها پای کار بیایند. اگر امکانات فراهم شود، قطعا اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

وی افزود: چون عضو شورای نظارت بر سازمان هستم، برنامه‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنم و باید بگویم افق و سیر حرکت در سازمان خوب است. در برنامه‌های ترکیبی و مناسبتی خیلی خوب شده‌ایم و اگر اهداف را همزمان جلو ببریم وضعیت بهتر خواهد شد. 

ادبیات، یکی از ستون‌های تحول

رسول نجفیان، هنرمند پیشکسوت و نام‌آشنای کشورمان که این روزها برنامه «ژرفاخند» را روی آنتن شبکه آموزش سیما دارد درباره نگاه تحولی در صداوسیما تصریح‌ کرد: از سال ۱۳۵۹ با سازمان همکاری می‌کنم. تحول امری زیگزاگی است، گاهی کج می‌شود، گاهی اوج می‌گیرد و گاهی هم افت می‌کند اما اکنون معتقدم که تحول در برخی بخش‌ها محقق شده‌است. البته که راه‌های نرفته‌ بسیاری هست و چقدر خوشحالم که به این موضوع توجه می‌شود.

نجفیان با بیان این‌که یکی از ستون‌های تحول که فکر می‌کنم مغفول مانده ادبیات ارزشمند کشورمان است، گفت: متاثر می‌شوم که برخی تصور می‌کنند ادبیات فقط باید در برنامه‌های ادبی جایگاه داشته‌باشد، درحالی که تمام ادبیات ما از اخلاق، عرفان، باورهای دینی و... در پیوند با مفاهیم اجتماعی است.

وی افزود: مردم تشنه دریافت این مفاهیم و بهره‌مندی از ادبیات غنی و ارزشمندمان هستند. ما باید در صدا و سیما این اتفاق را رقم بزنیم؛ البته نه آن‌طور که کسی آن را درک نکند، بلکه باید با زبان ساده ادبیات را برای مردم بازگو کرد.

یادآور روزهای اوج

علیرام نورایی، بازیگری که اخیرا با سریال«محرمانه» مهمان مخاطبان شبکه سه سیماست، گفت: امیدوارم راه برای جذب و نگه‌داشتن هنرمندان ارزشمند کشورمان بازتر شود؛ اینها سرمایه‌های مملکت هستند و امیدوارم این اتفاق بیفتد و همه در کنار هم بتوانیم به میهن عزیزمان خدمت کنیم.

تولید محتوای اثرگذار 

 محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که اخیرا سریال «بازپرس» او از شبکه اول سیما پخش شد نیز پیشنهادهایی در زمینه بهبود عملکرد در مسیر تحولی تولید ارائه داد و گفت: مهم‌ترین نکته برای هر رسانه‌ای به‌ویژه وقتی ظرفش می‌شود رسانه‌ملی به این وسعت و گستردگی مخاطب، تولید محتواست.

شفیعی گفت: خروجی درست محتوایی در همه گونه‌های تولید، از اتاق‌های دربسته درنمی‌آید. مهم‌ترین کار ما تولید محتوای اثرگذاری است که مخاطب را با خودش همراه کند؛ رسانه‌های معاند و معارض را کنار بزند و شما را در اولویت قرار دهد.

واحد دوبلاژ نیازمند توجه ویژه

 داوود نماینده، مدیر واحد دوبلاژ، گوینده، مجری و نویسنده با بیان این‌که تحول در رسانه‌ملی زودتر از این باید رخ می‌داد اما از روزی که دکتر جبلی روی کار آمد همه هم و غمش متحول‌کردن برنامه‌ها، سریال‌ها و... در گونه‌های مختلف و توسعه دادن سازمان به سمت جذب مخاطب بیشتر بوده است، برضرورت توجه به تخصص‌گرایی در رسانه‌ملی تاکید کرد و گفت: شاهد تلاش‌های بسیاری هستیم اما گاهی تلاش‌ها به این می‌ماند که در یک جاده می‌دویم تا به آخرین نقطه برسیم، می‌دویم و می‌دویم اما به آخرین نقطه که می‌رسیم، می‌بینیم دویدنمان اثرگذار نبوده است. تخصص‌گرایی در بخش‌های مختلف رسانه‌ملی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن ارائه پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد واحد دوبلاژ، به سطح کیفی کارهای زبان‌گردانی‌شده و افزایش سرعت این‌گونه آثار که می‌تواند در برخی موارد به کیفیت لطمه بزند نیز اشاره و عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم تأمین برنامه شبکه‌ها با امور دوبلاژ هماهنگ باشند تا برای آماده شدن فیلم، سریال و مستند، زمانی مناسب و قابل‌قبول در نظر بگیرند تا مدیر دوبلاژ فرصت انتخاب گوینده، وقت مناسب برای سینککردن، مطالعه و... را داشته‌ باشد.

اهمیت دادن به خنده 

 منوچهر آذری، پیشکسوت و بازیگر رادیو و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که اگر شما جای رئیس سازمان بودید در حوزه تخصصی‌تان چه می‌کردید، گفت: من اگر رئیس سازمان بودم اول از همه برنامه‌های شاد و خنده را از رادیو نمی‌گرفتم و چه‌بسا بیشترش هم می‌کردم. مردم ما باید با نشاط باشند و روحیه‌شان بهتر شود. وی افزود: من با مردم زندگی می‌کنم، چرا مردم ما باید به سمت شبکه‌های خارجی بروند. ما همه چیز داریم؛ صدابردار، فیلمبردار، موسیقیدان و خواننده خوب. هنرمندان طنزپرداز هم داریم که مردم را از ته دل می‌خندانند.

ضرورت همسویی نیاز مخاطبان با سند تحول

مونا توسلی، تهیه‌کننده رادیو قرآن بیان کرد: برای برنامه‌سازان که می‌خواهند انتخاب موضوع داشته‌باشند باید جا بیفتد از ابتدا که می‌خواهند طرح برنامه را بنویسند موضوع، قالب و ساختار برای برنامه انتخاب کنند، نیازسنجی مخاطب را متناسب با سند تحول همسو کنند و بدانند مخاطب در زمان حاضر چه نیازی دارد و چه چیزی دوست دارد.

ارزش دادن به طرح‌های جدید

 پویان هدایتی، تهیه‌کننده ویژه برنامه اربعینی «نشان ارادت» شبکه دوی سیما عنوان کرد: در دوران تحولی به برنامه‌سازانی که ایده‌های جدید دارند توجه می‌شود. میلیاردها هزینه صرف ساخت یک برنامه می‌شود اما این برنامه در 36 قسمت با بودجه معمول ساخته می‌شود، ولی از بازخورد و استقبال میلیونی برخوردار بوده است.

هزینه‌کرد صحیح مالی در مسیر تحول

 محمدرضا چراغعلیئی، مدیر مالی معاونت سیما با بیان این‌که مدیران رسانه‌ملی برای ایجاد تحول در رسانه‌ملی روی کار آمده‌اند و ‌باید بودجه و پول‌هایی که صرف برنامه‌سازی می‌کنند در جای درستی خرج کنند، گفت: این‌که ما صرف آنتن را پر کنیم جوابگو نیست. باید به اصل مهم مخاطب محوری در این زمینه توجه داشته باشیم.

شنیده‌شدن صدای مردم 

 محمدرضا سعیدی، مدیر پخش و نظارت شبکه رادیویی اقتصاد با اشاره به این‌که یکی از سرفصل‌های مهم سند تحول بحث عدالتخواهی و توجه ویژه به هویت در برنامه‌هاست، گفت: در شبکه رادیویی اقتصاد تلاش شده اقشار مختلف مردم اصناف، کسبه‌ها در دورافتاده‌ترین شهرهای کشور صدای‌شان در شبکه شنیده شود. نیاز است زمان بیشتری بگذرد تا در بیشتر شبکه‌ها این سند تحول پیاده و اجرایی شود.

تحول در منابع انسانی و ساماندهی نیروهای حق‌الزحمه‌ای 

فاطمه زهراروزی، تهیه‌کننده رادیو خراسان‌جنوبی در پاسخ به این‌که در دومین سال اجرای سند تحول رسانه‌ملی قرار داریم، آیا این سند در استان شما به‌خوبی اجرا می‌شود، گفت: به نظرم همکارانم در این استان موفق بوده‌اند. با تلاش مدیرکل مرکز، مدیران، تعامل و همکاری که میان برنامه‌سازان وجود دارد، سعی شده در تمام برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که به‌عنوان جهاد تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پخش می‌شود سند تحول اجرایی شود. 

وی همچنین در‌باره شعار عدالت‌گستری و تمرکز بیشتر روی مراکز استان‌ها بیان کرد: اولویت‌بخشی به مناطق محروم و به‌ویژه استان‌ها در اولویت همکارانم بوده و به‌طور جدی در حال پیگیری است. وی افزود: معتقدم در دوره تحولی، انگیزه خیلی می‌تواند اثرگذار باشد که سند تحول بتواند به معنای واقعی کلمه اجرایی شود. از نظر من نیروهایی که در حال حاضر با گذشت 18 تا 20 سال است که هنوز به صورت حق‌الزحمه در حال خدمت هستند دیگر آزموده و ماهرند، به‌خصوص این‌که در آزمون مهارت هم رتبه‌های قابل‌قبولی کسب کرده‌اند، باید ساماندهی شود و این می‌تواند تحولی در حوزه منابع انسانی باشد.

در انتظار اتفاقات خوب 

علی حمزه‌ای، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره سیرتحولی معاونت سیاسی گفت: در پیگیری‌هایی که در حوزه خبر صورت گرفته اهداف مذکور محقق شده‌اند.

حمزه‌ای به کمک رسانه‌ملی در حل مشکل بی‌آبی استان همدان و جلوگیری از تبدیل آن به یک بحران اشاره و تصریح‌ کرد: این‌که سندمحور جلو می‌رویم و موضوعی را پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسیم، خودش مسأله‌ای مهم است.

 وی گفت: برنامه‌ریزی‌های تحول شروع شده‌است. به نظرم اگر این روند ادامه یابد، برنامه‌ریزی بهتری داشته‌باشند و هدف‌گذاری‌شان محقق شود، اتفاقات خوبی در سازمان می‌افتد.

توجه به روستاها و یک پیشنهاد 

 اقبال واحدی، مجری پیشکسوت رسانه‌ملی و مجری و تهیه‌کننده برنامه «سفرنامه روستا» گفت: پیشنهادم این است شبکه‌ای مختص روستا ایجاد شود. اگر شبکه‌هایی مختص روستا ــ که بخش درخور توجهی از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده ــ داشته باشیم عدالت رسانه‌ای بیشتر محقق می‌شود. واحدی از ضرورت تخصیص زمان بیشتری برای روستاییان در رسانه‌ملی سخن گفت و تاکید کرد که باید ببینیم روستاییان چه زمانی اوقات فراغت‌شان بیشتر است تا برنامه‌های متناسب را همان موقع پخش کنیم. به عنوان مثال یک روستایی نمی‌تواند 10 صبح برنامه ببیند، بلکه آخر شب، هفت و هشت شب به بعد می‌تواند پای برنامه‌اش بنشیند. وی تاکید کرد ‌باید مخاطب‌شناسی کنیم و ببینیم مخاطب ما چه کسانی هستند و این مخاطب چه زمانی می‌تواند پای تلویزیون بنشیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها