بعد از فوت پدر، نفقه فرزند را چه کسی باید پرداخت کند؟

زمانی‌ که فرزندی متولد می‌شود، هر پدر و مادری این وظیفه را برعهده دارند تا از وی مراقبت کنند. علاوه بر آن تمامی تجهیزات مورد نیاز برای آرامش، امنیت و پیشرفت را برای فرزند خود تامین کنند. در واقع هر فرزند برای برطرف کردن نیازهای اساسی و اولیه خود به طور کامل به دیگران وابسته است و به عبارتی بهتر توانایی تامین نیازهای خود را نخواهد داشت.
زمانی‌ که فرزندی متولد می‌شود، هر پدر و مادری این وظیفه را برعهده دارند تا از وی مراقبت کنند. علاوه بر آن تمامی تجهیزات مورد نیاز برای آرامش، امنیت و پیشرفت را برای فرزند خود تامین کنند. در واقع هر فرزند برای برطرف کردن نیازهای اساسی و اولیه خود به طور کامل به دیگران وابسته است و به عبارتی بهتر توانایی تامین نیازهای خود را نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۲۶۱۷۳

قانون گذار نیز نسبت به این امر بی‌توجه نبوده و در قانون‌های مختلف همانند قانون مدنی و یا قانون حمایت خانواده به تامین کردن نیازهای مختلف فرزندان پرداخته است. طبق این قوانین برای رفع کردن نیازهای فرزندان، نهاد حقوقی نفقه پیش بینی شده است که دارای شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود است.

در ادامه این مقاله قصد داریم، در مورد نفقه فرزند بعد از فوت پدر نکاتی ارائه دهیم. همچنین به لزوم و اهمیت کمک گرفتن از مشاوره خانواده اشاره کنیم. بنابراین اگر شما نیز در این زمینه سوالاتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه با ما باشید.

نفقه در اصل همان خرج و نیازهای زندگی است که از طرف شوهر برای همسر خود و یا از طرف پدر برای فرزندان خود به شکل نقد و یا به صورت خوراک، پوشاک و یا هر شکل دیگری تامین شود. تعریف دقیق نفقه بالاتر از این کلمات است و می‌توان گفت جزئیات آن بسیار زیاد است و به همین دلیل نیز در صورت داشتن هر سوال در این زمینه پیشنهاد می‌شود از مشاوره حقوقی خانواده کاربلد و ماهر کمک بگیرید تا دچار خطا و اشتباهات رایج نشوید.

به طور کلی نفقه فرزندان را پدر باید پرداخت کند چرا که تا یک سن خاصی پدر باید اسباب راحتی فرزند خود را تامین کند. اما حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که بعد از فوت پدر، نفقه فرزند را چه کسی باید پرداخت کند؟ به طور کلی نفقه اولاد بعد از فوت پدر بر عهده‌ی اجداد پدری خواهد بود. دقت کنید که در صورت نداشتن اطلاعات لازم ممکن است منجر به ضایع شدن حقوق شما شود و به همین دلیل کمک گرفتن از مشاور و وکیل خانواده اهمیت می‌یابد.

پرداخت نفقه به چه کسی تعلق می‌گیرد؟

پرداخت نفقه بر عهده پدر و در صورت فوت پدر، نفقه اولاد بعد از فوت پدر بر عهده اجداد پدری است اما یکی از نکات مهمی که باید در هنگام مطالبه نفقه به آن دقت کنید این است که تمامی این پرداخت‌ها تا یک سن خاصی به فرزند تعلق خواهد گرفت. در صورتی که فرزند پسر باشد، فقط تا سن 18 سالگی افراد نفقه و مخارج زندگی وی را پرداخت خواهند کرد.

پس از این سن اگر فرزند مشغول به تحصیل باشد نیز پرداخت نفقه برعهده افراد ذکر شده خواهد بود. حال اگر فرزند دختر باشد، تا هر سنی که وی ازدواج کند و یا پس از ازدواج طلاق بگیرد و یا اینکه شوهر فرزند فوت شود، پرداخت نفقه به دختر واجب و برعهده پدر و در صورت فوت پدر بر عهده دیگر افرادی است که در این مقاله نام می‌بریم.

نفقه فرزندان نامشروع را نیز پدر و یا افراد نام برده شده باید پرداخت کنند، البته فقط در صورتی فرزند نامشروع می‌تواند نفقه دریافت کند که نسبت وی با پدر اثبات شده باشد. در مورد فرزند خوانده نیز باید‌ گفت که اگر تمامی مراحل قانونی درست طی شده باشد پرداخت نفقه وی بر عهده پدر و نفقه فرزند بعد از فوت پدر بر عهده اجداد پدری خواهد بود.

نفقه فرزند شامل چه چیزهایی می‌ شود؟

از مهم‌ترین تکالیفی که هر پدر و مادری در مقابل فرزندان خود دارند، برطرف کردن نیازهای آنان است. به همین دلیل نیز در قانون مدنی نیز قانون گذار نهاد حقوقی نفقه فرزند پس بعد از فوت پدر را پیش بینی کرده است.

قانون مدنی تعریف و توضیح مجزایی برای مفهوم نفقه بیان نکرده است، اما نفقه فرزند از حقوق مدنی هر فرزند است که باید توسط مسئول آن قانون، پرداخت شود ,نفقه فرزند باید نیازهای مختلف فرزند را تامین کند.

از جمله این نیازها می‌توان به خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه‌های متعارف زندگی و دیگر موارد را شامل شود. اما برای  بررسی کردن این امر که مصادیق و شرایط نفقه فرزندان چیست باید حتما مواد قانون مدنی به دقت مطالعه شده باشند که می‌توانید برای این موضوع از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

نفقه فرزند بعد از فوت پدر به عهده کیست؟

طبق قانون مدنی در ماده 1199، نفقه اولاد بر عهده پدر است. اما پس از فوت پدر و یا عدم امکان او برای انفاق، بر عهده اجداد پدری است. اما در صورتی که پدر و اجداد پدری نیز قادر به انفاق نبودند، نفقه بر عهده مادر خواهد بود.

هر زمان که مادر زنده و یا توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، نفقه اولاد بعد از فوت پدر بر عهده اجداد و اجداد مادری خواهد بود. البته در این مسیر ممکن است با ابهامات و یا سوالات بیشتری رو به رو شوید که در این صورت حتما باید با مشاوره خانواده آنلاین با پاسخگویی سریع و در لحظه در این زمینه راهنمایی بگیرید.

بعد از فوت پدر، نفقه فرزند را چه کسی باید پرداخت کند؟

برای مطالبه نفقه فرزند بعد از فوت پدر چه مراحلی باید طی شود؟

نفقه فرزند بر عهده پدر است اما نفقه فرزند بعد از فوت پدر و یا عدم توانایی پدر برای پرداخت نفقه بر عهده پدربزرگ پدری خواهد بود. معمولا پرداخت نفقه از سوی پدر و یا اجداد پدری به صورت خودکار انجام می‌شود اما بعضی اوقات ممکن است اجداد پدری اقدام به پرداخت آن نکنند که در این صورت باید به دادگاه مراجعه کرده و درخواست مطالبه نفقه اولاد بعد از فوت پدر را مطرح کرد.

البته برای اجرای کامل، بی نقص و اصولی کارهای مربوط به این امر باید حتما از مشاوره خانواده آنلاین و به صورت تلفنی راهنمایی بگیرید که بتوانید این مسیر را بدون مشکلات بیشتر، طی کنید. برای دریافت نفقه فرزند بعد از فوت پدر و یا به عبارتی برای مطالبه پدربزرگ پدری برای دریافت نفقه باید مراحل و شرایط زیر اجرا شود:

1.        تمکن مالی:

پدربزرگ پدری باید تمکن مالی لازم را داشته باشد و در صورتی که به هر دلیلی توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد، هیچ گونه تکلیفی برای پرداخت نفقه نخواهد داشت.

2.      استحقاق فرزند:

دومین شرط برای پرداخت کردن نفقه فرزند بعد از فوت پدر، بررسی استحقاق فرزند است. در واقع فرزند باید توانایی مالی و همچنین توانایی تامین مخارج زندگی خود را نداشته باشد تا مستحق نفقه باشد.

3.      مطالبه نفقه آینده:

سومین شرط این است که دادخواست نفقه آینده جایز است و مطالبه کردن نفقه گذشته ممکن نخواهد بود.

به طور کلی برای مطلع شدن از یکایک مراحل پرداخت نفقه و طی کردن درست این مسیر حتما باید از مشاور و وکیل خانواده کمک بگیرید.

نتیجه گیری

نفقه به طور کلی به مخارج و هزینه‌های کلی زندگی گفته می‌شود و عمدتا پدر موظف است آن را به همسر و یا فرزندان خود پرداخت کند. اما نفقه اولاد بعد از فوت پدر بر عهده اجداد پدری خواهد بود. به همین ترتیب در صورتی که اجداد پدری توانایی لازم را نداشته و یا در قید حیات نباشند، این نفقه به عهده دیگر افراد خواهد بود. لازم به ذکر است که شرح و توضیح تمامی نکات مربوط به نفقه فرزند ممکن نیست و به همین دلیل کمک گرفتن از یک مشاور و وکیل خانواده ضرورت می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها