یک تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

عدم پاسخگویی مسئولین منجر به اعتراضات خیابانی شده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه با بیان اینکه اگر خشونت‌ها علیه آمران به معروف ادامه یابد ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور احساس مسئولیت اجتماعی توسط عده‌ای کمی کاسته شود، تاکید کرد: به این ترتیب یاید قانون حمایت لازم را از آمران به معروف و برخورد لازم با توهین کنندگان به این افراد داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۲۱۵۷۸

محمد صادق کوشکی در گفتگو با جام جم آنلاین، در خصوص نحوه برخورد با توهین کنندگان به آمران به معروف گفت: افرادی که به عنوان آمر به معروف می‌شناسیم اغلب افرادی هستند که احساس مسئولیت اجتماعی دارند و برای جامعه خود دغدغه مند و دلسوز هستند، برای این افراد حرمت قانون مهم است و پایبند به قانون بوده و تمایل دارند جامعه نیز به قانون پایبند باشد.

کوشکی گفت: این افراد خود را عضوی از خانواده بزرگ به نام ملت می‌دانند و به جامعه نگاه خانواده بزرگ دارند و به همین دلیل با دلسوزی این فریضه الهی را انجام می‌دهند.

او در توصیف توهین‌کنندگان به آمران معروف ادامه داد: در واقع افرادی را داریم که به دلیل تبلیغات منفی رسانه‌ها یا احیاناً به واسطه اختلافات شخصی مرتکب خشونت اجتماعی شده و به آمران به معروف که عموماً افرادی مهربان و دلسوز بوده با اهانت و یا حتی خشونت فیزیکی برخورد و رفتار می‌کنند، این در حالی است که هدف آمران به معروف اصلاح فرد خطاکار و بهبود وضعیت اجتماعی است.

وی افزود: از طرف دیگر افرادی وجود دارند که خشونت ورزی کرده و حس مسئولیت اجتماعی را زیر سوال می‌برند و به عبارتی نوعی دیکتاتوری فردی را رقم می‌زنند، اینکه سلیقه خود را به قانون ترجیح می‌دهند و اگر کسی به این رفتار آنها اعتراض کند با خشونت با آن برخورد می‌کنند چرا که منطق دیگری ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: در برابر چنین رفتارهایی؛ برای حفظ امنیت اخلاقی جامعه چاره‌ای نداریم جز اینکه از آمر به معروف حمایت لازم را کرده و راه و مسیر خشونت ورزی را در جامعه مسدود کنیم یعنی افرادی که در این یک سال بارها با آمران به معروف اهانت کرده و مرتکب به خشونت شده‌اند باید توسط قانون به صورت جدی مجازات شوند چرا که این افراد به خود اجازه می‌دهند هم قانون را زیر پا گذاشته و هم به آمران به معروف بی‌حرمتی و خشونت کنند. 

او خاطرنشان کرد: اگر گستاخی آنها ادامه پیدا کند به این ترتیب حس مسئولیت اجتماعی نیز ضعیف شده و یا حتی خواهد مُرد.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: اگر این خشونت‌ها علیه آمران به معروف ادامه یابد ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور احساس مسئولیت اجتماعی توسط عده‌ای کمی کاسته شود بنابراین یاید قانون حمایت لازم را داشته باشد.

کوشکی تصریح کرد: امر به معروف نشان دهنده قانونمندی و مسئولیت اجتماعی و دغدغه برای جامعه است بنابراین باید مجازاتی بازدارنده و سخت برای آن عده قلیلی که در این زمینه قانون شکنی می‌کنند در نظر گرفته شود در غیر این صورت بحث امر به معروف و احساس مسئولیت اجتماعی دچار اخلال شده و از بین خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها